הרב מיכה הלוי אסר על תושבי פתח תקווה לקיים תפילות עם כלי נגינה

רב העיר פתח תקווה הוציא הוראה לפיה תפילה עם כלי נגינה אסורה הלכתית בעיר, זאת לאחר עזיבת הרב שרלו בשנה שעברה. בכיר בקהילה: "מתקשה לעמוד מאחורי ההחלטה למנות את הרב הלוי לרב העיר"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 12/05/14 16:39 יב באייר התשעד

הרב מיכה הלוי אסר על תושבי פתח תקווה לקיים תפילות עם כלי נגינה
פרטי, צילום: פרטי

בתמונה: הנגנים בבית הכנסת בשנה שעברה

לאחר עשרות שנים בהם מקיימות קהילות הציונות הדתית בפתח תקווה מנייני תפילה עם כלי נגינה באירועים מיוחדים במשך השנה, הוציא רבה של פתח תקווה, הרב מיכה הלוי, הוראה לפיה תפילה עם כלי נגינה הינה אסורה הלכתית בעיר. עם פסק ההלכה המתין הרב הלוי רק לאחר עזיבת ישיבת ההסדר של הרב יובל שרלו את העיר.

בכל שנה, מתקיים בבית הכנסת המרכזי בעיר פתח תקווה מניין תפילת יום העצמאות במסגרתו מתפללים תושבי העיר בליווי כלי נגינה. השנה הופתעו המתפללים לגלות כי רב העיר, הרב מיכה הלוי אסר על להקת הנגנים לנגן בעיצומה של התפילה, ואלה ישבו חסרי מעש על בימת בית הכנסת, זאת בטענה שמנהג המקום ארוך השנים הנו אסור הלכתית.

רב העיר סרב לשוחח עם כתב 'כיפה' ולנמק את פסק ההלכה אולם מבירור עם מזכיר הרב עולה כי הסיבה לכך שהוציא פסק זה רק השנה ולא בשנים קודמות היא עזיבתה של ישיבת ההסדר של הרב יובל שרלו את העיר. עד עזיבת ישיבת ההסדר הייתה הישיבה חוגגת בכל יום העצמאות עם תושבי העיר ובעיקר במניין המרכזי. במסגרת התפילה, באופן קבוע, הייתה להקת נגנים מנגנת בנוכחות ישיבת ההסדר ורבניה. על פי מזכיר הרב, המתין הרב הלוי לעזיבת ישיבת ההסדר על מנת להוציא את האיסור ההלכתי על מנהג הקהילה הציונות דתית.

בשנתיים האחרונות מגלה הקהילה הדתית בעיר יותר ויותר חוסר שביעות רצון ממה שרבים מהם מכנים חוסר התאמה של הרב לקהילה בעיר. "אני לא מבין, עד השנה היה מותר הלכתית להתפלל עם כלי נגינה ולפתע הדבר אסור?" אומר גורם מרכזי בקהילה הדתית בעיר בפתח תקווה שאף נכח בתפילת יום העצמאות שם גילה לראשונה על איסור הרב, "מה שבעצם אומר לנו הרב הלוי הוא שלמעשה הקהילה הדתית בפתח תקווה, יחד עם סניפי בני עקיבא, במשך שנים נהגה מנהג חטא ומהיכרותי עם הציונות הדתית בכלל מתברר שגם היא חוטאת. אולי הרב, הוא זה שאינו מתאים לקהילות הציונות הדתית שבעיר? מאז בחירתו ישנה מגמה להפוך אותנו לבני ברק, עם כל הכבוד לגישתו, אנחנו איננו מעוניינים".

אחד הגורמים הבכירים שעמדו מאחורי מינויו של הרב מיכה הלוי לתפקיד הרב הראשי לפתח תקווה זאת הודות לדיל פוליטי עם ש"ס, מוטי זפט - מבכירי הקהילה הדתית בעיר, אמר לפני מספר חודשים לכתב כיפה כי הוא ”מתקשה מאוד לעמוד מאחורי ההחלטה למנות את הרב הלוי לרב העיר“. זפט, לשעבר מ“מ ראש העיר פתח תקווה ולשעבר ראש סיעת ”הבית היהודי“ בעיר, סיפר כי " רבים מהציבור הדתי בפתח תקווה פונים אלי 'למה הבאת את הרב הלוי? הזהרנו אותך על קיצוניותו' ועם כל הכבוד שאני רוחש לרב מיכה, אני מאוד מתקשה היום לעמוד מאחורי ההחלטה ההיא“.

באותה שיחה חשף מוטי זפט כי מה שהביא למינויו של הרב הלוי לרב העיר והשיקולים שעמדו מאחורי מינוי זה היו דיל פוליטי שרקם עם מפלגת ש"ס. "אני הוא אחד מהפועלים להבאתו של הרב מיכה הלוי לתפקיד רב ראשי בפתח תקווה ומינויו היה במסגרת 'דיל' בנינו לבין ש"ס, ואין מילה אחרת לכך" אומר זפט, "הדיל היה שהרב מיכה הלוי יתמנה לרב הראשי האשכנזי של פתח תקווה ואילו הרב בנימין אטיאס, אחיו של ח"כ אריאל אטיאס, יהיה הרב הראשי הספרדי, כפי שאמרתי, אני מאוד מתקשה היום לעמוד מאחורי ההחלטה ההיא".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il