לראשונה בהיסטוריה נבחנות נשים לתפקיד משגיחות כשרות מטעם הרבנות

תשע נשים נבחנות להסמכה כמשגיחות כשרות ואלו שיעברו את המבחן בהצלחה יוכלו להיקלט כמשגיחות במועצות הדתיות ברחבי הארץ. זו הפעם הראשונה בה נבחנות נשים לתפקיד

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 07/05/14 12:13 ז באייר התשעד

לראשונה בהיסטוריה נבחנות נשים לתפקיד משגיחות כשרות מטעם הרבנות
הרבנות הראשית, צילום: הרבנות הראשית

לראשונה בהיסטוריה נבחנות היום (ד') נשים במבחני ההסמכה של הרבנות הראשית. תשע הנשים, נבחנות להסמכה כמשגיחות כשרות ואלו שיעברו את המבחן בהצלחה יוכלו להיקלט כמשגיחות כשרות על ידי המועצות הדתיות ברחבי הארץ.

זו הפעם הראשונה בה נבחנות נשים לתפקיד משגיחות כשרות על ידי הרבנות הראשית ב-40 שנות קיומה, זאת בעקבות החלטת מועצת הרבנות הראשית לאשר את המהלך ועל פסיקתו ההלכתית של הרב הראשי דוד לאו.

בפברואר 2014 אמר הרב הראשי דוד לאו כי נשים יכולות לשמש כמשגיחות כשרות, זאת במהלך כנס התאחדות האולמות. הרב לאו התפרץ לדברי חברת הכנסת עליזה לביא שמחתה על כך שלא ניתן לנשים לעבוד כמשגיחות כשרות ואמר כי "הבג"ץ שהיה בנושא מיותר, אין כל מניעה שנשים יהיו משגיחות כשרות". מדובר היה בהתבטאות תקדימית של ראש הרבנות הראשית ואחד האנשים הבכירים ביותר במערכת הכשרות הארצית, דבר הפותח פתח לנשים אשר היו עד עתה מנועות מלשמש בתפקיד". עוד אמר הרב לאו כי הבג"ץ בנושא, אשר הוגש על ידי 'אמונה' מיותר.

לפני כשבועיים נמחקה העתירה של אמונה לאחר שהרבנות והמשרד לשירותי דת הודיעו כי יתאפשר לנשים לגשת לבחינה המקצועית ולקבל הסמכה אם יעברו. ההחלטה התקבלה למרות התנגדות נחרצת של כמה מחברי מועצת הרבנות הראשית שטענו כי נשים לא יכולות לשמש כמשגיחות כשרות. "אין עוד מניעה לנשים, ככאלה, מלשמש כמשגיחות כשרות", קבעו המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, השופט יורם דנציגר והשופט נועם סולוברג.

במסגרת התביעה, הועלתה הסוגיה בפני מועצת הרבנות הראשית, ובו נקבע יוסמכו הרבנים הראשיים לגבש תנאי סף לתפקיד משגיח כשרות, נקבע שכל מועמד ידרש לעבור בחינה ברבנות הראשית אך זו לא תקבע תנאים לענייני הליכי הכשרה קודמים לבחינה, כך ש'אמונה' תוכל להכשיר משגיחות בתנאי שיעברו מבחן.

עוד נקבע כי הרבנות הראשית לא תעסוק עוד בהכרה במוסדות המכשירים משגיחי כשרות ובפיקוח על מוסדות אלו, ולא תדרוש עוד כי מועמד יקבל הכשרה במוסד שכזה כתנאי להסמכתו כמשגיח כשרות. מעתה, בדומה למתן כושר לרבנות, תקיים הרבנות בחינה למועמדים למשרת משגיח כשרות אשר יעמדו בתנאי-סף שפורטו בחוזר המנכ"ל, אך לא תקבע תנאים הקודמים לבחינה. לאחר ששונו החלטות אלו הוחלט למחוק את העתירה בשל הסכמה בין הצדדים.

ח"כ עליזה לביא, יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה אמרה בתגובה כי "אני מברכת את החלטת מועצת הרבנות הראשית על פתיחת הבחינות להסמכת נשים כמשגיחות כשרות. טוב עשה הרב הראשי דוד לאו, שעם כניסתו לתפקיד, נרתם לנושא והוביל לשינוי. אני מקווה, כי כבר בקרוב נראה נשים רבות יותר מועסקות במערך הכשרות. רק בעזרת שיתופי פעולה מסוג זה נוכל לקדם תהליכים נוספים וראויים לשילוב נשים בעשייה הדתית".

מתנועת "אמונה" נמסר כי הבחינה היום של משגיחות הכשרות היא תוצאת המאבק בן השנתיים אותה מנהלת התנועה להכרה במשגיחות כשרות, והמשך להחלטה התקדימית של בג"צ להכיר בנשים כזכאיות לשמש כמשגיחות כשרות. "אמונה" יזמה בשנה האחרונה את הקורס הראשון מסוגו בישראל למשגיחות כשרות, שהקיף למעלה מ- 120 שעות לימוד, ובוגרות הקורס הן אלה שנבחנות היום.

יו"ר "אמונה" ליאורה מינקה: "אין ספק שלהישג שלנו יש משמעות היסטורית. פתחנו צוהר ודרכו תמצאנה, בשנים הבאות, אלפי נשים מאמינות תעסוקה מכובדת וחשובה. זה היה מהלך מתבקש, ורק חבל שהיה צורך לקיים מאבק ציבורי ומשפטי, כדי להגיע לתוצאה הכל-כך טבעית ומובנת מאליה".