הרב שטרנברג: יש אנשים שסבורים שצריך לשחרר את המדינה מכשלי התורה החרד"לית

לדברי הרב מרדכי שטרנברג, ראש ישיבת הר המור "כיום מתרחשים דברים חמורים שאנחנו צריכים להיות לא מסוגלים לישון בלילה בגלל חומרתם"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/04/14 13:42 כג בניסן התשעד

הרב שטרנברג: יש אנשים שסבורים שצריך לשחרר את המדינה מכשלי התורה החרד"לית
צילום מסך, צילום: צילום מסך

ראש ישיבת הר המור הרב מרדכי שטרנברג התייחס לאחרונה לנושא חוקי הדת והמדינה אשר עלו לדיון בכנסת בשנה האחרונה. לדבריו "אי אפשר להתעלם ממה שמתרחש בימים אלו ואנו צריכים לדאוג ממנו מאוד".

לדבריו, "כיום מתרחשים דברים חמורים שאנחנו צריכים להיות לא מסוגלים לישון בלילה בגלל חומרתם. יש ניסיון וגם עשייה בפועל לקחת את מדינת ה' זו שאנו חיים בה, ולגרום לכך שההחלטות יתקבלו בה באופן שהתורה לא עומדת ביסודה, חלילה. הרבה החלטות מתקבלות מתוך ציפיה שהתורה לא 'תפריע', וממילא גם ,למשל, הרבנות הראשית לא 'תפריע'. כך מתקבלות ההחלטות בפועל, גם ע"י אנשים הרוצים כך לכתחילה, שהמדינה תתנהל שלא ע"פ האמת של התורה, ולדעתם האמת הזאת 'מפריעה' חס ושלום", הוא אומר בדברים שהובאו באתר עין פקוחה.

עוד מאשים הרב שטרנברג כי "אמנם יש כאלה שאולי לא במוצהר רוצים כך, אבל סבורים שמוכרחים לעשות צעדים כדי לשחרר את ההתנהלות המעשית של המדינה, מה'כשלים' של התורה החרדית, החרדלי"ת, והלא ליברלית, וכוונתם גם לרבנות הראשית".

" מטרתם היא ליצור מצב שהמדינה מתנהלת שלא על פי התורה אלא על פי הליברליות. יש רבנים שיש בהם תורה אבל המעלה שלהם היא שהם ליברלים ולא העובדה שיש בהם תורה. איני בא לשפוט אף אדם מסוים אבל צריכים לדעת שזה המהלך שקורה עכשיו והוא גורם לכך שמהלך הגאולה שאנחנו נתונים בו, ומתוך כך המדינה והציבור לא יודרכו על פי מה שהתורה מדריכה אותו ומובילה אותו אלא מגמות אחרות שיצליחו במקום שהתורה 'מפריעה', בין מגמות אחרות בכלל ובין מגמות ליברליות יותר".

"אפשר לקרוא לזה בכל מיני שמות: רפורמה, קונסרבטיביות או אורתודוכסי ליברלי, אבל אני לא מתכון רק לדבר מסוים באופן פרטי אלא לגישה הכללית. זו בעיה קשה מאוד מאוד שהמשמעות שלה היא בעצם הפרדת דת מהמדינה, וניסיון לומר שהמדינה שלנו אינה צריכה להיות מונחה ע"פ אותה מחוייבות תורנית ש'מפריעה' לה", אומר הרב שטרנברג.

"ישנם אנשים שהולכים בדרך זו מתוך כוונה לעזור למדינת ישראל להשתחרר מהדברים ה'מפריעים' ו'יוצרים בעיות קשות' , ולהביא למצב שבו המדינה תתנהל קדימה, ותוכל ליישם את שאיפותיה. ההולכים בדרך זו רוצים שהתורה רק 'לא תפריע', אלא היא תשרת בשרות טוב מאוד את מי שזקוק לה כפרט, וגם הרבנות הראשית לדעתם חייבת לשרת כל פרט ופרט. אבל כאשר הרבנים יגידו 'מה התורה אומרת' או 'כך צריך לעשות' , מיד התגובה היא: 'מי ביקש ממך?', 'אתה רק צריך לתת שרותי דת', 'אנחנו לא שאלנו מה התורה אומרת', אתה צריך לתת שרותי דת למי שרוצה לשמוע אותך", הוא מוסיף.

"כשהתקבלה החלטה, שיהיה רק רב ראשי אחד, אם נדייק ונתבונן לעומק העניין, נשים לב שבעצם התקבלה החלטה שיהיה רק רב ראשי מיותר אחד. לפני כן היו שניים מיותרים, ועכשיו החליטו שמספיק שיהיה רב אחד מיותר. במילים אחרות כוונתם היא שמספיק פקיד אחד ואוי ואבוי אם תהיה יותר מפקיד. השותפות לעמדה חילונית היא מדכאת את מהלך הקודש. אי אפשר להשלים עם מציאות זו", מסכם הרב שטרנברג.