הרב חיים נבון: גורמים מסיתים את ה'גדוילים' החרדים

הרב חיים נבון מאשים בתגובה לדברי האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג לפיו "לכיפה הסרוגה יש חורים כדי להראות שאין להם יראת ה'" כי מישהו מעדכן או מסית את ה'גדוילים' החרדיים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 22/04/14 14:52 כב בניסן התשעד

הרב חיים נבון: גורמים מסיתים את ה'גדוילים' החרדים
הרב חיים נבון. צילום: מרים צחי, צילום: הרב חיים נבון. צילום: מרים צחי

הרב חיים נבון מאשים כי יש גורמים המסיתים את האדמו"רים החרדיים, זאת בתגובה לדברי האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג ארה"ב, אחיו של האדמו"ר מצאנז בישראל, שאמר בין היתר "יש להם כל הצבעים: צבע של התורה, צבע של הקומוניזם, חוץ מצבע של יהודי חרדי".

"משנת 1957 כבר אין מפלגה בשם "המזרחי"", אומר הרב נבון. "אין סרוג אחד שמשתמש בכינוי הזה. הציבור הציוני-דתי עבר מאז שינויים מופלגים, עד לבלי הכר. אחד השינויים הוא, למשל, שהסוציאליזם כבר מזמן אינו ערך יסודי של בני עקיבא (אני מניח שלזה התכוון האדמו"ר כשדיבר על "קומוניזם"). מה שמזכיר לי את הרב שך, שב"נאום השפנים" בשנת 1990 תקף בחריפות את השבועון "פנים אל פנים" - שנסגר כ-15 שנה לפני כן".

"כאן מתעוררת התהייה: מי מעדכן, או שמא מסית, את "הגדוילים" החרדים", מוסיף הרב נבון וממשיך ותוהה "ושמא יש כאן שמץ ממה שקראה הגמרא "שבר ה' מטה רשעים - אלו הדיינין שנעשו מקל לחזניהם" (שבת קלט ע"א) - היינו, ששמשיהם מנצלים אותם ומשתמשים בהם כדי לצבור כוח".

כזכור, היום (ג') פורסמו ב'כיפה' דבריו של האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג ארה"ב שתקף את הציונות הדתית בתגובה מאוחרת לחוק גיוס החרדים "הטעם שהולכים בכיפות סרוגות מצבעים הוא, שהם באים בצביעה, יש להם כל הצבעים: צבע של התורה, צבע של הקומוניזם, חוץ מצבע של יהודי חרדי. חז"ל אומרים שכיפה מביא אימתא דשמיא (יראת שמים מ.ו.] בכיפה סרוגה יש חורים חורים, להראות שאין להם יראת ה', גם מחפשים הם את הקולות שבכל התורה. כל מקום שמוצאים איזה קולה, אוחזים בה, ומזייפים התורה רח"ל".