תופעה: יותר ויותר אשכנזים אוכלים קטניות בפסח

אורז, מעדנים ובפלות הם רק חלק מהדברים עליהם נאלצים אשכנזים לוותר בפסח וככל שעובר יותר זמן, יותר אשכנזים מעדיפים להפסיק לשמור על המנהג. הרב שרלו: "מנסים להעמיד את ההלכה במבחן"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 10/04/14 17:47 י בניסן התשעד

תופעה: יותר ויותר אשכנזים אוכלים קטניות בפסח
nate steiner -cc-by, צילום: nate steiner -cc-by

כשאשכנזי נכנס לסופרמרקט בפסח הוא יודע שלפניו מלאכה לא פשוטה. זוכרים שסיפרו לכם על האותיות הקטנות ואמרו לכם שחייבים להסתכל עליהן? ספרו את זה לאשכנזי המצוי בחול המועד. מכל עבר תוכלו לראות אנשים עם האף בתוך המוצר המבוקש. זה קטניות, ההוא אסור וברור שאת זה אי אפשר. גלידה, ממתקים, מעדנים וכל מני מטעמים הם מבחינת מוקצה ועוד לא התחלנו לדבר על אלו ששומרים שרויה ומתקיימים ממצות ועוף במשך שבעת ימי החג.

בשנים האחרונות מפסיקים יותר ויותר אשכנזים לשמור על המנהג המוכר והמציק. פרצופים לבנים עם כיפה גדולה ושקית של אורז יביטו אליכם מכל פינה, אנשים עם מבטא אמריקאי נלחמים על שקית הבמבה האחרונה ועל עוגיות הפסח אין בכלל מה להתבלבל כי השכן האשכנזי כבר לקח את החבילה האחרונה לפני עשר דקות. לאשכנזים נמאס מהמנהג והם מצביעים ברגליים. אישור רב או לא אישור רב, אני אוכל קטניות ולא מעניין אותי מה קורה.

"במשך שנים שמרתי קטניות באדיקות ואף פעם לא הבנתי למה מעדן כזה או אחר אסור ולמה לחברים שלי מותר דברים ולי אסור. כולנו יהודים לא?", שואל רוני, תושב פתח תקווה שהתחתן לפני כשנתיים עם יעל, בחורה מבית מזרחי, והפסיק לשמור על המנהג. "אני יודע שהרבנים לא מתירים את הדברים האלו אבל אני לא מצליח להסביר לעצמי למה אסור לי מה שלאישתי מותר. אחרי החתונה החלטתי על דעת עצמי שאפסיק לשמור על קטניות בפסח. האמת? אני לא מצטער על זה. זה מנהג שאין לו שום ביסוס במציאות היום. לא יכול להיות שבכל דבר אחר אנחנו בדיוק אותו דבר אבל כשמגיעים לפסח פתאום יש אשכנזים וספרדים".

בעוד שתופעות כמו הדתיים שמסמסים בשבת הם נחלתם של מעטים ובודדים בציונות הדתית, התופעה של אכילת קטניות בפסח הרבה יותר רחבה ואנשים אשר מגדירים עצמם דתיים לכל דבר ועניין מודים בפה מלא שהם אוכלים קטניות בפסח ואין להם בעיה עם זה. רובם ככולם לא שאלו רבנים האם הדבר מותר, כפי הנראה כי ידעו מה תהיה התשובה, אך זה לא מפריע להם לאכול אורז וחומוס בשבעת ימי החג. "אני יודע מה הרבנים אומרים אבל אני מצטער, אני לא מסכים", מספר יעקב, תושב ירושלים. "נוצרה לנו שתי דתות בפסח - אחת של אשכנזים ואחת של מזרחיים וחברות המזון בחרו בצד המנצח - זה שמותר לו לאכול קטניות. הבחירה הפכה להיות האם לאכול מצה וחמאה במשך שבעה ימים או להחליט שהמנהג הזה מגוחך, שהוא לא מתאים לימנו ולאכול כמו בן אדם. ידעת שאפילו שוקולד השחר זה קטניות? מה שמו שם? חתיכות לחם?!".

הרבנים מצדם, ליברלים ושמרנים כאחד, מדגישים שאסור לאכול קטניות אך מצד שני לא מתעלמים מהבעיה. "אני לא מכיר את התופעה הזו אבל אני לא מופתע אם זה קורה", אומר הרב אליהו זיני, ראש ישיבת אור וישועה בחיפה ורב הטכניון לשעבר. "אני לא מופתע שיש בחלק מציבור הציוני דתי תופעה שכזאת והסיבה היא שיש אצל חלק מהציבור נטייה לחפש קולות. אפשר לראות את התופעה הזו במקומות שונים, כדוגמת הקולות בנוגע לכיסוי ראש של אישה, דבר המהווה בעיה הרבה יותר גדולה והיא מוטלת לפתחי הרבנים כולם. גם רוב יהדות צפון אפריקה החמירה בקטניות, אומנם לא באותה מידה, וכשהגיעו לארץ הם שמעו את דברי הרב עובדיה שאין צורך בקטניות ועזבו את מנהגי האבות. אין דעתי נוחה מכך".

"אני לא חושב שזו תופעה טובה", אומר הרב יובל שרלו, ראש ישיבת אמי"ת אורות שאול ברעננה. יש משמעות להמשיך את הרמה המנהגית המסורתית והתפקיד שלנו כרבנים היא לטפח את שמירת מנהגי אשכנז ולהפוך את התנועות המזלזלות לבונות".

לדברי הרב שרלו "לא מדובר רק על חיפוש קולות אלא בניסיון להעמיד את ההלכה במבחן. כל דבר היום שנושא אווירה שמרנית מהווה נושא לדיון והנכונות לעשות משהו רק 'כי עושים אותו' היא קטנה. כאשר ההיגיון הפנימי מפוקפק אנשים לא רוצים לבצע את המטלה". הרב שרלו מוסיף כי "צריך לזכור שבעיה נוספת מגיעה מכך שבמשפחות המעורבות מקילים יותר וגם בשירות הצבאי גורם להקלות כאלו ואחרות. מצד אחד העובדה שיש כל כך הרבה משפחות מעורבות הוא שבח אדיר של הציונות הדתית מול החרדים, אבל זה לא צריך להוביל לחוסר מחויבות לשמירה על מנהג הקטניות".

הרב זיני מפנה אצבע מאשימה גם כלפי המוסד הרבני עצמו וכן כלפי החברות השונות אשר מעדיפים לכתוב על מוצרים בספק שהינם קטניות במקום לבדוק את הנושא לעומק. "בשנים האחרונות ישנה תופעה שהתגברה, להכניס כל דבר מתחת לגג של קטניות. ישנה כמות אדירה של מוצרים שמסומנים כקטניות ואף אחד לא מבין מדוע הם צריכים להיות קטניות. צריך להטיל ספק ולשאול האם הדברים היו נחשבים כקטניות בעיני אבותינו. חייבים להסביר איפה צריך להחמיר ואיפה אפשר להקל".

הרב שרלו מצדו מעדיף להתייחס לחצי הכוס המלאה ואומר כי בעוד שיש להקפיד שלא לאכול קטניות, יותר חשוב להקפיד שלא לאכול חמץ. לאלו שמגיעים אלי אני מציע להיפטר מהחמץ ולא רק למכור אותו וגם לא לקנות מוצרים הדומים לחמץ. מניסיון עגום אני יכול לספר שהגיעו אלי אנשים שבכו אחרי פסח שאכלו חמץ ממש כי התבלבלו. אם אתם כבר הולכים על קטניות לפחות לא תגיעו למצב של אכילת חמץ בטעות", אומר הרב.