ח"כ עליזה לביא לשירות הלאומי: הציגו נוהל ארצי לטיפול בהטרדות מיניות בחודש הקרוב

בעקבות חשיפת ´כיפה´ הגיעו נציגי השירות הלאומי לדיון בכנסת בנושא ההטרדות המיניות. בדיון התגלה כי אין מדיניות אחידה לשלוש העמותות והתקציב מאפשר עובדת סוציאלית אחת בלבד על כל 750 בנות

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 26/02/14 17:21 כו באדר א'

ח"כ עליזה לביא לשירות הלאומי: הציגו נוהל ארצי לטיפול בהטרדות מיניות בחודש הקרוב
דוברות עליזה לביא, צילום: דוברות עליזה לביא

לאחר חשיפת 'כיפה' בנוגע להטרדות המיניות הגיעו הבוקר (ד') נציגי השירות הלאומי לדיון בכנסת בוועדה לקידום מעמד האישה בנושא. בעת הדיון עלה כי אין מדיניות אחידה לכל שלושת העמותות בנושא ההטרדות המיניות וכל עמותה גיבשה נוהל עצמאי, וכן כי מנהל השירות אינו מעורב ואינו מפקח על הנושא.

בתגובה הקציבה יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עליזה לביא, לשירות הלאומי חודש לקביעת נוהל ארצי מחייב למניע וטיפול בהטרדות מיניות.

כזכור, לפני כחודש טענה חברת הכנסת עליזה לביא בראיון ל'כיפה' כי מצב ההטרדות המיניות בצבא יותר טוב מאשר בשירות הלאומי ומתחה ביקורת על כך שאין גוף מסודר אשר מטפל בבעיות. בחודש שחלף נחשף ב'כיפה' כי אירעו שלוש מקרים של הטרדות מיניות בבניין האגודה להתנדבות בירושלים. באחד המקרים טענו הורים ובנות שירות כי האגודה לא התנהלה בצורה מיטבית בניהול המקרה וכי הבנות לא קיבלו את העזרה הדרושה.

עוד עלה מהדיון בנושא כי מצבת כוח האדם של השירות הלאומי מבחינת העוזרות הסוציאליות נמצא בכי רע. כך, על כל 750 בנות ממונית עוזרת סוציאלית אחת בלבד. לדברי נציגי השירות הלאומי מדובר בבעיה תקציבית.

"אתה דורש עו"ס אחת ל-500 בנות, אבל מתקצב רק אחת ל-750", הפנה ידעיה לוין, מנכ"ל בת עמי, אצבע מאשימה כלפי משרד האוצר. "בבת עמי טופלו במהלך תשע"ג 21 מקרי הטרדה וברור שיש מקרים נוספים שלא הגיעו אלינו. חלק ממקרי ההטרדה שדווחו לא התרחשו תוך כדי שירות אלא בעברן של הבנות והודות לסמינר ההכשרה, שם הוקדשו 5 שעות לנושא, הדברים צפו. נקודת המוצא שלנו היא שהקהילה הדתית היא כמו משפחה, ולכן הדברים פחות נחשפים. אנו מוודאים שלכל בת יהיה ברור מהי הטרדה מינית ומה לעשות במקרה כזה".

בתגובה לדבריו אמרה ח"כ עליזה לביא כי תפנה לשר האוצר בדרישה להגדיל את תקציב השירות הלאומי לנושא הטרדות מיניות. "הוועדה תפנה לשר האוצר בבקשה להגדיל את התקציב לעובדות סוציאליות בשירות הלאומי. העמותות לא יכולות ולא צריכות לתקצב בעצמן עובדות סוציאליות".

"איננו יכולים להפקיר את הבנות המשרתות ועובדת סוציאלית אחת ל-750 בנות זה חד משמעית הפקרת הבנות", הוסיפה חברת הכנסת לביא. "אי אפשר לקרוא לבנות לשירות כשאין מעטפת הגנה. יש גם מקרים של הפלות בשירות הלאומי ולבנות פעמים רבות אין למי לפנות. יש כשל בירוקרטי מתמשך".

(צילום: יחצ)

"סדנאות הסברה על הטרדה מינית הן חלק מסמינר ההכשרה של הבנות בקיץ", טען דוד פלבר, מנהל אגף שירות לאומי במשרד החינוך בהתייחסו להדרכת הבנות בנוגע להטרדות מיניות. "כל בת פוגשת את הרכזת שלה על בסיס שבועי על מנת שתוכל לאתר גם מצוקה כזו. אי אפשר לפתור הכל. כל מקרה שמדווח מטופל. בנוסף לרכזות יש גם עובדות סוציאליות, שהן כתובת לתלונות. אנו דורשים מכל עמותה עובדת סוציאלית אחת ל-500 בנות".

"מרגע שבת נכנסת לעמותה, אתם אחראים עליה לשנתיים. אם מישהי הוטרדה, אתם חייבים לשבץ אותה במקום אחר, ולא לומר לה שאין לכם מקום אחר", אמרה ח"כ שולי מועלם. "המטרה שלנו לחזק את האפשרות של בנות לבחור בשירות לאומי. זה דבר מצוין ואם תתקנו את זה הוא יהיה יותר מצוין. צריך להאיר ללא הפוגה את האפשרות להתמודד".

עם זאת, ביקרה מועלם את לביא על דבריה ב'כיפה' בנוגע למספר ההטרדות המיניות בצבא לעומת השירות הלאומי ואמרה "הדבר האחרון הנכון הוא לשאול איפה יש יותר הטרדות, בצבא או בשירות הלאומי, כבר ראינו הטרדות בכל מקום, ולכן חייבים בכל מקום להבין את עומק האחריות כלפי הבנות וכלפי החברה".

"העברת המנהל ממשרד המדע לאחריות השר אורי אורבך היא הזדמנות לבחון את דרכי פעולתה ולקבע נהלים ראויים ומתוקנים. תרומתן המתמשכת של בנות השירות הלאומי לחברה בישראל לא תסולא בפז וחובה עלינו לדאוג לשלומן ולשמירת הזכויות שלהן", סיכמה יו"ר הוועדה ח"כ עליזה לביא את הדיון.