הרב טאו נגד הרב יהושע שפירא: להתרחק משיטת 12 הצעדים

ראש ישיבת הר המור, הרב צבי טאו, יוצא נגד שיטת הטיפול '12 צעדים' אשר אימץ תלמידו הרב יהושע שפירא. במייל שהופץ כותבים תלמידיו בשמו של הרב טאו "יסודות מהנצרות"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 23/02/14 14:47 כג באדר א'

הרב טאו נגד הרב יהושע שפירא: להתרחק משיטת 12 הצעדים
מיכאלי, ויקיפדיה העברית, צילום: מיכאלי, ויקיפדיה העברית

במייל שהופץ על ידי כולל "יהושע אליהו" בירושלים, המזוהה עם חוג ישיבות הר המור, נטען כי בימים האחרונים הרב צבי טאו יוצא נגד שיטת 12 הצעדים בה דוגל הרב יהושע שפירא - מתלמדיו של הרב טאו. על פי עדתו של הרב נדב פרידמן הזהיר הרב טאו ואמר על השיטה הטיפולית כי "שומר נפשו ירחק מזה".

לפני ימים אחדים הפיץ הכולל, ברשות הרב שמואל שטרן, מתלמידי הרב צבי טאו, מייל ובו עדות של הרב נדב פרידמן שמתאר כי בפגישה בינו לבין הרב צבי טאו ראש ישיבת הר המור, הזהיר הרב טאו משיטתו הטיפולית של הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת ההסדר ברמת גן ותלמידו של הרב טאו.

"ביום שישי האחרון שוחחתי עם הרב טאו שליט"א שאמר לי בפעם האחרונה שדברתי עמו, לפני חודשיים, שאינו מכיר את השיטה (12 הצעדים - נ"ב)" כך כותב הרב נדב פרידמן במייל שמופץ באחרונה בין תלמידי ישיבות הר המור. עוד כותב הרב כי "מאחר והרב ראה שרבים עוסקים בשיטה והעניין צובר תאוצה, הוא החליט לבדוק את העניין בצורה יותר יסודית ואמר שהוא בדק דרך כל מיני צינורות וזימן גם מכורים שעברו דרך השיטה וגם תלמידי חכמים שונים ששמעו סדנאות" כך מעיד הרב פרידמן.

שיטת 12 הצעדים הינה שיטה פסיכולוגית מוכרת לטיפול בהתמכרויות. מי שאמץ אותה בשנים האחרונות הוא הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת ההסדר ברמת גן. לפני כשנה וחצי ערכה ישיבת רמת גן סדנאות הדרכה לאנשי חינוך דתיים בשיטה הייחודית שעשויה לגמול בני נוער מהתמכרויות שונות בין השאר להתמכרויות ברשת האינטרנט.

הרב פרידמן כותב בתפוצת המייל כי עמדתו של הרב טאו לגבי שיטת 12 הצעדים שאמץ הרב שפירא היא "חד משמעית ש'שומר נפשו ירחק מזה', בין למכורים ובין שאינם ממש מכורים, ויש לדעתו (של הרב טאו- נ"ב) לפנות לשיטות פסיכולוגיות אחרות המטפלות במי שמכור . הוא משוכנע שיש בזה נזק לשנים רבות הן ברובד הנפשי והן במישור הרוחני" .

עמדתו החדשה של הרב טאו נגד שיטת 12 הצעדים גובשה בעקבות הטענה, כפי שמעיד הרב פרידמן, ש"היהדות היא לוחמת, אקטיבית ופועלת, כשיש בעיה נלחמים ונאבקים ולא אומרים 'אני לא יכול', לאורך כל התנ"ך וספרי המוסר רואים שהדרך לתקן קלקולים בנויה על אמון בכוחות שיש בנו ועל מלחמה ללא פשרות בכל מיני חולשות. אך בשיטה זו יש הדגשה לא פרופורציונאלית של 'לא יכול' וחוסר אונים" מעיד פרידמן על עמדתו של הרב טאו ואומר כי לדברי הרב טאו "דבר העלול להביא להרבה חוסר ביטחון, עייפות נפשית ובהמשך לכל מיני 'ויתורים' רוחניים כפי שהעידו בפניו כל מיני אנשים שנפגש עמם" ועוד כי "הרב חושב שניכרים בה יסודות נוצריים של ייאוש, עייפות וחוסר אמון ואמונה בעצמנו, וזה מתיישב טוב באווירה הכללית שהחברה נמצאת בה של עייפות מאידיאלים, עייפות בתורה, עייפות בעניין ארץ ישראל וכו' ועתה הופיעה שיטה שנותנת כביכול אישור לעייפות זו" .

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il