איפה הכסף?!?

יותר משנה לאחר מבצע עמוד ענין חקלאים עדיין מנהלים תביעות מול רשות המיסים. ח"כ כלפה: "צריך לוח זמנים לתשלום הפיצויים כדי לאפשר לחקלאים להתקיים בכבוד"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 08/01/14 19:16 ז בשבט התשעד

איפה הכסף?!?

ועדת המשנה לענייני פריפריה של וועדת הכספים בראשות חבר הכנסת זבולון כלפה (הבית היהודי), התכנסה הבוקר לדון בנושא פיצויים לחקלאים בגין נזקי מבצע 'עמוד ענן'. למרות שחלפה למעלה משנה מאז סיום המבצע, עשרות חקלאים עדיין מנהלים תביעות מול רשות המיסים על מנת לקבל את הפיצויים המגיעים להם.

בפתח הדיון אמר שר החקלאות יאיר שמיר כי "צורמת לי ההנחה שהחקלאי הוא עושק המדינה ורק רוצה לחמוס את כספי הציבור. האי גמישות והאי רצון ללכת לקראת החקלאים, בפרט בשעת מלחמה זה דבר שלא מתאים. יכול להיות שבגלל מרחק הזמן שחלף מאז עמוד ענן, הסימפתיה הפכה לאפתיה. הפריע לי מאוד "הסחר סוסים" שעשו אנשי רשות המיסים על החקלאים: 'אתה רוצה מזומן? קבל רק 15 אחוז מהסכום', על תביעה של סכום עתק נותנים לך רק כמה מאות שקלים. אני מציע להעביר את הטיפול לקרן לנזקי טבע ולא לרשות המיסים"

"החקלאים נדרשים להתמודד עם מציאות מאוד מורכבת", אמר יו"ר הועדה ח"כ זבולון כלפה. "חקלאי נדרש להיות מגדל מעולה, כלכלן, עורך דין, מנהל צוות עובדים ובעל משפחה לא כל אחד יכול לעמוד בזה ואני אישית יודע על חקלאי מאזור לכיש שהתאבד בגלל הקשיים הכלכליים וחוסר הסיוע מהמדינה. צריך כאן לוחות זמנים ברורים לתשלום הפיצויים על מנת לאפשר לחקלאים להתעסק בייעוד האמיתי שלהם ולהתקיים בכבוד".

לוועדה הגיעו חקלאים רבים מאזור הדרום שספגו נזקים כבדים בזמן מבצע עמוד ענן, שמאים ונציגים של משרד החקלאות משרד האוצר ורשות המיסים.

אלי אהרון מארגון מגדלי הירקות האשים: "אנשי רשות המיסים ניצלו את מצוקת החקלאים שהיו זקוקים נואשות לכסף וניהלו איתם 'מסחרה'. החקלאים הוחתמו על הסכמים לא הגיוניים וקיבלו סכומים זעומים כיוון שהתעקשו על כסף "מזומן".

ליאור קטרי, מרכז ועדה חקלאית במועצה האזורית אשכול: "האמון של החקלאים במערכת נפגע, המשמעת שלהם בעיתות כאלה של לחימה הולכת ומידרדרת. בסבב הלחימה הבא יהיו יותר פצועים והרוגים כי אנשים ייאלצו לנקוט פעולות של עזרה ראשונה וירוצו להציל את הגידולים. חקלאים יסכנו את חייהם מתוך ידיעה שאם הם לא ידאגו לעצמם, אף אחד אחר לא יעשה את זה"

אמיר דהן נציג רשות המיסים הסביר כי עד כה הוגשו לרשות המיסים 14,371 תביעות בגין נזקי עמוד ענן, 534 מתוכן חקלאיות. כרגע נותרו פתוחים 42 תיקים

חברת הכנסת מיכל בירן (עבודה): "אני רוצה להגיד לחקלאים, אנחנו מאחוריכם. אלו לא דברים שקרו בגלל שחקלאי לקח הימור אלא בגלל שאתם חלק ממדינת ישראל והבעיות הביטחוניות פה. והמדינה צריכה לקחת אחריות על זה ולפצות אתכם ובזמן סביר. אנחנו כאן בוועדת הכספים מבטיחים לעקוב"

יושב ראש הועדה חבר הכנסת כלפה סיכם את הדיון: "אני מתרשם שיש כאן רצון לספק פתרונות בשטח. הסוגיה שנותרה בעייתית היא טיפול בתביעות מחקלאים המתגוררים במרחק של עד 7 ק"מ מהגבול כאשר רשות המיסים מבקשת הוכחת נזק שהחקלאים לא מסוגלים להתמודד איתה. נזק ישיר הוא מוחשי ורואים אותו אבל נזק עקיף בעייתי להוכיח. צריך גם לתת פתרונות לתביעות שהוגשו מחקלאים המתגוררים מעל 7 ק"מ מהגבול. בכוונתנו לדון בתקנת תקנות חדשות על מנת להתמודד עם הבעיה ולהקל על החקלאים בסבב הלחימה הבא ועדיפה שעה אחת קודם"