ירידה בכמות הכיתות הנפרדות במגזר הדתי

במחקר חדש של נאמני תורה ועבודה עולה כי ב2013 נבלמה העלייה במספר הכיתות הנפרדות במוסדות חמ"ד ואף נרשמה ירידה מסוימת. שמואל שטח: "הורים היום יודעים לשאול האם יש באמת צורך בהפרדה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 08/01/14 16:28 ז בשבט התשעד

ירידה בכמות הכיתות הנפרדות במגזר הדתי

התייצבות במגמת ההפרדה בבתי הספר הדתיים לאומיים בשנת 2013. כך עולה ממחקר חדש שערך אריאל פינקלשטיין מתנועת נאמני תורה ועבודה. לדבריו "בעשור האחרון נרשמה עליה חדה ועקבית של מגמת ההפרדה בבתי הספר של הציונות הדתית. במחקרים שערכנו בין השנים 2000-2011 מצאנו שבעוד בשנת 2000, 40 אחוזים מהכיתות היו נפרדות לבנים ובנות, ב2011 הכמות עלתה ל-60 אחוזים". במחקר שערך פינקלשטיין בקרב כיתות א' בשנה החולפת הוא מצא כי המגמה התמתנה ואף נרשמה ירידה קלה במספר הכיתות המופרדות.

המחקר נעשה בקרב תלמידי כיתות א' בחינוך הממלכתי דתי (חמ"ד) ונעשה כך על מנת להוכיח שינוי מגמה בבתי ספר באופן עדכני. פינקלשטיין מסביר כי בעוד מחקר בכל הכיתות יכול להצביע על שינוי לאורך זמן, מחקר בכיתות א' מצביע יותר מכל על שינוי בשנה האחרונה.

בשנים האחרונות הקיטוב בין החלקים השונים בציונות הדתית גדל ובכירים במגזר אף טענו כי המגזר הדתי לאומי מתפורר. תתי מגזרים כדוגמת אנשי ישיבות הר המור הקימו מוסדות משלהם הנפרדים לחלוטין מהמיינסטרים הדתי לאומי. המחקר של נאמני תורה ועבודה מציג תמונה מעודדת לתומכי הצד הליברלי אשר תומכים בלימודים מעורבים בין בנים לבנות.

מחקרים קודמים של התנועה מצביעים על כך שהפרדה בין בנים לבנות במוסדות הלימודים מזיקה לאקלים בית ספרי עכור יותר וכן כי בבתי ספר נפרדים האלימות עולה. בתנועה אומרים כי ההפרדה נעשית ללא צידוק הלכתי וטוענים כי פעמים רבות ההפרדה היא כלי להחמרה הלכתית וכן לאליטיזם ושמירה על צביון מסוים של בתי ספר. נאמני תנועה ועבודה ברכו על התוצאות ואמרו כי מדובר בשינוי מבורך.

"תהליך ההפרדה קרה ללא בדיקה בנוגע להשפעות שלה ולנזקים שהיא עלולה ליצור ואני שמח שהפעילות שלנו בנושא יצרה מודעות בקרב ההורים לתופעות הללו", אומר מנכ"ל נאמני תורה ועבודה שמואל שטח". יש היום יותר אנשים ששואלים מה הם יפסידו מההפרדה ואני מאמין שרק יהיה שיפור בנושא זה. התופעה הזו עברה מתחת לרדאר של הציבור הדתי ובפועל הפרדה זו נעשית מסיבות חברתיות ולא דתיות. מה שמציק לאנשים הוא עם איזה חברה הילדים שלהם יסתובבו ולא ההפרדה בין בנים לבנות. מדובר בהדרה חברתית ואני מקווה שבזכות הידע לנזקים שיש להפרדה הדבר לא יתממש כל כך מהר. אפשר להשיג צניעות דווקא על ידי בתי ספר מעורבים. חמ"ד צפוי להוציא השנה תקנה שכיתות א-ג יהיו מעורבות ורק לאחר מכן נפרדות. מדובר בשנת מבחן ואני אופטימי לגבי התוצאות".