יו"ר אגודת אפרת: לממן הפלות לנשים רשלניות? זה אבסורד

ד"ר אלי שוסהיים מתייחס בשיחה עם כיפה להחלטת ועדת סל התרופות על מימון הפלות לנשים - גם שלא מטעמים בריאותיים: "לא הגיוני לקחת כסף מחולים ולזרוק אותו על נשים חסרות אחריות"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 31/12/13 12:11 כח בטבת התשעד

יו"ר אגודת אפרת: לממן הפלות לנשים רשלניות? זה אבסורד
shutterstock, צילום: shutterstock

"המדינה גוזלת מיליוני שקלים מחולים ומעבירה אותם לנשים רשלניות. תספקו אמצעי מניעה, לא הפלות" - כך אומר היום (ג‘) לכיפה ד"ר אלי שוסהיים, יו"ר אגודת ”אפרת“ הפועלת לצמצום תופעת ההפלות בישראל, זאת על רקע החלטת ועדת סל התרופות על מימון הפלות לנשים, גם שלא מסיבות רפואיות.

אתמול החליטה ועדת סל התרופות לאשר לראשונה הפלות לנשים בגילאים 20-33 - גם בשל מצוקה נפשית וללא הוכחה של סיבה רפואית כגון מום בעובר או סכנה בריאותית לאישה ההרה. כיום מממנת המדינה במסגרת סל הבריאות הפסקות הריון מסיבות רפואיות בלבד, וכן הפסקות הריון שאינן רפואיות לצעירות מתחת לגיל 18.

ד“ר שוסהיים טוען בשיחה עם כיפה כי באגודת אפרת ”דוגלים שאם אישה רוצה לעשות הפלה, זו זכותה כי זכות אישה על גופה". הוא ציין כי ”אנחנו מטפלים בנשים שרוצות להביא את הילד ומתחננות תנו לנו מיטה, עגלה וטיטולים להביא ילד לעולם ולמלא את הזכות שלי על גופי להביא ילד. המדינה אומרת להם - אנחנו נממן לכן הפלה, אבל לא סיוע באחזקת הילד. זה לא שהמדינה לוקחת מהקופה הציבורית אלא גרוע מכך, היא לוקחת את הכסף מחולים בסכנת חיים".

ד"ר שוסהיים מצביעה על ה"אבסורד" כדבריו, בכך שמדינת ישראל ממנת הפלות, אך לא אמצעי מניעה שימנעו את התופעה. "אם אישה הייתה פונה לסל הבריאות ואומרת אני לא מסוגלת לממן אמצעי מניעה ולא רוצה להיכנס להריון הם היו אומרים לה ’מצטערים, אנחנו לא נממן לך אבל אם תכנסי להריון נממן לך הפלה. כנסי להריון ונממן לך הפלה, אל תדאגי‘. זה מוזר ותמוה מאוד, איך וועדה נותנת לגזול מחולים כמות אדירה של כסף רק כדאי להיטיב כלכלית לנשים רשלניות".

עוד טוען ד"ר שוסהיים כי סל התרופות החדש רק יעודד ויגביר את תופעת ההפלות. לדבריו, ”אישה שנכנסת להריון לא מתוכנן, מקבלת הלם. המחשבה הראשונה בתוך הלם זה לא לחשוב לעומק, כאשר המחשבה היחידה היא איך אני מחזירה את המצב לקדמותו. אם למשל הייתה צריכה להוציא כסף זה היה מחסום פסיכולוגי שמאפשר לה לחשוב פעמיים, להתייעץ ולברר. ברגע שאומרים לה שזה בחינם אז אין מחסום פסיכולוגי שמונע ממנה לחשוב".

ד"ר שוסהיים מספר כי מטיפוליו בנשים הוא מתרשם כי "רוב הנשים שעושות הפלה סובלות אחר כך בעיקר נפשית, עבורן זו צלקת שכבר אובחנה בכל ספרי הרפואה. אז במקום להיטב איתן אנחנו גורמים להן נזק".

את הביקורת הוא מפנה בין השאר למפלגת "יש עתיד" ולשרת הבריאות חברת המפלגה, יעל גרמן: "צריך להבין שמדובר החלטה פוליטית של מפלגה שעומדת בהנהגת משרד הבריאות. זו עוד החלטה רשלנית כפי שהמפלגה הזאת גם נוקטת בכל נושאי הדת והמדינה".