שטרן מציע: רב אחד לכל עיר, עם כהונה מוגבלת בזמן

על פי הצעת החוק של ח"כ אלעזר שטרן, בכל יישוב יכהן רב ראשי אחד בלבד וכהונתו תוקצב לעשר שנים, עם אפשרות להיבחר בשנית. שטרן: חסכון של עשרות מיליוני שקלים בשנה

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 01/12/13 09:44 כח בכסלו התשעד

שטרן מציע: רב אחד לכל עיר, עם כהונה מוגבלת בזמן

ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לעסוק היום (א‘) בהצעת החוק של ח“כ אלעזר שטרן, הקובעת כי בכל עיר או יישוב יכהן רב ראשי אחד בלבד, במקום שניים, וכי כהונתו תוקצב לעשר שנים עם אפשרות להיבחר בשנית.

עוד מציע שטרן, במסגרת הצעת החוק, להסדיר את כהונתו של הרב המקומי הראשי מגיל 40 ועד 70 בדומה לרבנים הראשיים לישראל. בנוסף לכך, יובטח ייצוג נשי באסיפה הבוחרת את הרב המקומי הראשי.

ח"כ שטרן טוען כי "ההידבקות להפרדה העדתית מביאה לריחוק נוסף בין היהדות המבדלת לבין המוני עמך בית ישראל הזקוקים לשירותי הדת במדינה.מעבר לכך, הדבר יביא לחיסכון של עשרות מיליונים בשנה, כספים שיוכלו להיות מועברים לכל כך הרבה אתגרים חברתיים המשוועים לסכומים שכאלה“.

כיום, יש לציין, רבני ערים משמשים כמשרתי ציבור לכל דבר ועניין. ישנה אפשרות למנות שני רבני ערים ברשויות לפי גודלן, כך שבפועל מכהנים או כיהנו ברשויות רבות רב אשכנזי ורב ספרדי. מבחינה משפטית, אין מעמדם של רבני הערים מוסדר בחקיקה ראשית. רבנים שנבחרו לפני שנת 1974 יכולים לשמש בתפקידם למשך כל ימי חייהם. רבנים אחרי 1974 יכולים לכהן עד גיל 70, כאשר ניתן להאריך את כהונתו של הרב ב-5 שנים נוספות יותר מפעם אחת, כך שבפועל רבנים רבים מכהנים עד גיל 80. בנוסף, אין כהונתם של רבני ערים קצובה. כלומר, הם יכולים להיבחר בגיל 30 ולכהן כ-50 שנה בתפקידם.

בלשכתו של שטרן מציינים כי כפי שמוצע בתזכיר החוק לתקן את חוק הרבנות הראשית לישראל כך שיכהן החל מהבחירות הבאות לרבנות רב ראשי אחד בלבד, ההפרדה העדתית בין רב אשכנזי לרב ספרדי הינה אנכרוניסטית וכהונתם של שני רבנים היא מיותרת ומעמיסה עול על קופת הרשות המקומית והמדינה. בנוסף, קציבת כהונתם של הרבנים ל-10 שנים, עם אפשרות להיבחר מחדש, מייצבת את מעמדו של הרב המקומי כשליח הציבור ומחזירה את המצב לקדמותו - בעבר נקצבה כהונתו של הרב המקומי ל-5 שנים.

הצעת החוק של שטרן צפויה לחסוך עשרות מיליוני שקלים לקופת המדינה ולייעל את תקציב המועצות הדתיות, זאת לצד הסדרת מעמדו של הרב המקומי הראשי, כך שתימנע שחיקה בתפקיד וכתוצאה מכך ישופרו השירותים הניתנים לקהילה. הרב יהיה מצוי בחיי הקהילה ויהיה בשיא כוחו כך שיוכל הן להוות סמכות רוחנית משמעותית למבקשים זאת והן לטייב את השירותים השונים הניתנים מטעמו.