העיר שתחובר לה יחדיו

חנן רובין, מספר 2 ברשימת "התעוררות" למועצת העיר ירושלים, טוען כי תוך שיתוף פעולה בין חילונים לדתיים אפשר לפעול על מנת "להחזיר לכולנו את ירושלים"

חדשות כיפה חנן רובין 20/10/13 07:07 טז בחשון התשעד

העיר שתחובר לה יחדיו
התעוררות, צילום: התעוררות

אני זוכר שכשהייתי ילד אבי היה מלמד אותי לשחק שח-מט וכשהמשחק היה מגיע לסיומו הוא היה מבקש ממני לשחזר את כל המהלכים שלי מהסוף להתחלה, כמו בסרט שאתה מריץ אחורה. במקום להתייחס לתוצאה (הפסד או ניצחון), היינו מנתחים את מהלך המשחק. "אם ניצחת או הפסדת זה לא משנה", הוא היה אומר, "עדיף שתתרכז בדרך".

מאוד קשה לאמץ את הגישה הזאת מכיוון שבחיים האמיתיים יש משמעות גדולה מאוד לנקודה הסופית ולשאלה האם ניצחת או הפסדת בסוף. המציאות בעולם הזה מחלקת את רוב הדברים לשחור ולבן - ולא מעט פעמים אנחנו שוכחים את המסע שבאמצע.

לפני כ-5 שנים יצאנו למסע שסופו, עד היום, לא ברור. תנועת "התעוררות בירושלים", נרקמה אז בראשם של כמה צעירים שהרגישו שדי, הם לא יכולים לתת לבירת ישראל לברוח להם מהידיים. היום כשאני מביט על זה אני מבין שזו לא רק ההחלטה להקים סיעה פוליטית ולרוץ למועצת העיר; וזו לא רק העובדה שהסיעה הזו חיה מגוף חברתי חזק הכולל מאות פעילים על בסיס יום יומי; וזה אפילו לא ההישגים או העבודה הנמרצת בתחומי הליבה שהעיר הזאת כל כך חסרה - התעסוקה, הדיור, החינוך והתרבות.

היום, רגע לפני סיום מערכת הבחירות השנייה, אני מבין שההישג הגדול ביותר של תנועת "התעוררות" בירושלים הוא העובדה שהתנועה הפכה ממשימה לרעיון, ורעיון, כפי שאמר ויקטור הוגו - אין כוחות בעולם שיכולים לעצור רעיון שזמנו הגיע.

אנו נוטים לשכוח את המציאות כשאנחנו מסתכלים כלפי העתיד. במציאות של היום ירושלים מתחילה לקלף מעליה את המסכות ולהתגלות ביופייה מחדש. העיר שהמגוון שלה הפך עם השנים לחסרון הולכת וחוזרת למה שאפיין אותה יותר מכל - עיר שבה גיוון עצום של בני אדם, עם היסטוריה ששזורה בכל אבן ואבן, הציון שממנה יוצאת התורה לכל מדינת ישראל.

אל תטעו, עבודה רבה עוד לפנינו. בירת ישראל עדיין צריכה שיעזרו לה - שיהיו בה הזדמנויות תעסוקה איכותיות, שאפשר יהיה למצוא בה דיור במחיר שפוי, שצביונה הסובלני יישמר, ושאולי פעם אחת ולתמיד ינקו אותה כמו שצריך.

מה שמדהים בכל המטרות הנ"ל, והאתגרים הרבים האחרים העומדים בפני העיר, זה שלרוב הציבור יש הסכמה על 85% מהם. במקום הזה טמון המפתח לשינוי - התעוררות בירושלים קמה על בסיס שותפות גורל בין הציבור הדתי לציבור החילוני והמסורתי ורק בזכות השותפות הזו היא מצליחה לקדם רעיונות שלחלקנו ייראו מאוד מאוד נאיביים.

מי שנכנס בפעם הראשונה לתוך אסיפת פעילי התעוררות, המנגנון המרכזי והדמוקרטי, אשר קובע את סדר יומה של התנועה - לא יכול להישאר אדיש. אין היום גוף פוליטי בישראל שיושבים בו פעילים מכל הקשת - אנשי ימין ואנשי שמאל, דתיים, חילונים, חרדיים, אנשי שכונות התפר ואנשי מרכז העיר - וכולם מצליחים לנהל שיח אמיתי ופורה, שבסופו גם מגיעים לתוצאות שכוללות, מטבע הדברים, פשרות של שני הצדדים.

אין גוף היום בישראל שיכול להוביל מצד אחד את המאבק לפתיחת ה"סינמה סיטי" החדש בשבת ומצד שני להגיש בג"צ כדי לאפשר לרבני "צהר" לחתן, או לפעול בכל הכח כדי להקים ולחזק עוד בתי ספר וגני ילדים - גם של חילונים, גם של דתיים וגם כאלו המשלבים בניהם (כמו "קשת").

אין היום תנועה מעשית שאימצה את "אמנת גביזון-מדן" ובאמת מוציאה אותה לפועל, בכל רגע ורגע, ולא משאירה אותה כרעיון על הנייר. דרך האמצע, כפי שאמר הרמב"ם, דרך האמצע היא דרך המלך. ואם זה אומר תחבורה ציבורית מוגבלת בשבת, כדי שלא לפגוע באווירת השבת של העיר, ואם זה אומר שמקומות מסחר יהיו סגורים בשבת - גם את הרעיונות הללו מקדמים ב"התעוררות", ביחד - דתיים וחילונים עם נכונות לבוא אחד לקראת השני.

ופה טמון כל הקסם והיופי - וגם המפתח האמיתי לשינוי - ה"אחר" בירושלים הפך להיות בן הברית שלך, ולא משנה מאיזה צד אתה מגיע. אחת הבעיות המרכזיות אצל בני האדם היא שאנרגיות עצומות, "ניצוץ של קדושה או גרעין של טירוף", כמו שאמר רומן גארי, נמצאות כמעט אך ורק אצל הקיצונים. קשה למצוא אנשים בעלי גישה מתונה עם אנרגיות של אנשים בעלי גישה קיצונית, וזה מה שכל כך מיוחד ב"התעוררות" - היא מלאה באנשים מתונים בעלי אנרגיות של קיצונים. היא מצליחה להביא את הקיצוניות לתוך המתינות. רק עם הכוחות האלו אפשר לעשות שינוי של ממש.

את העוצמה הזו התעוררות רוצה להביא לירושלים גם בקדנציה הבאה. אז אם הרגשתם שהעיר התפתחה לטובה בתחומי התרבות, ציביון העיר והנוער, תחומים שהתעוררות הובילה בקדנציה האחרונה, תארו לכם מה העוצמה הזו תעשה לתחומי החינוך, התעסוקה והדיור. דמיינו לעצמכם מה אפשר לעשות עם אלפי מתנדבים שרואים מולם רק מטרה אחת -

להחזיר לכולנו את ירושלים.

חנן רובין הוא בן 31, נשוי להלל ואבא לארבעה. הוא בוגר שבט הצופים הדתיים "משואות" ובתי הספר יהודה הלוי והרטמן. בעל תואר שני בחינוך יהודי מהאוניברסיטה העברית, בנם של מבקרת העירייה לשעבר שלומית רובין וראש לשכת עורכי הדין יעקב רובין. בשנים האחרונות הקים מיזמים חברתיים רבים - "הכובע ההפוך", "ח' זה חינוך!", "תנועת המורים", "רוח חדשה בארגון המורים" ועוד. חנן הוא מספר 2 ברשימת התעוררות למועצת העיר ירושלים, אשר מורכבת מ3 דתיים (חנן, אלעד מלכא ואורלי ג'קסון-כהן) ו3 חילונים (עופר ברקוביץ', עינב בר ויואב ייבין)

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן