ללכת על פי השכל הישר

"כשהוא ענה לי במילה אחת - "תזרוק" - הוא בעצם אמר שבחיים לא נכון להסתבך, צריך ללכת לפי ההיגיון הבריא, המוסר הטבעי ובהתאם לשכל הישר". שמואל שטח נפרד מהרב צוקרמן

חדשות כיפה שמואל שטח 20/10/13 06:19 טז בחשון התשעד

ללכת על פי השכל הישר

כשהייתי בכיתה י', היו אלה "ימי אוסלו" ובית המדרש בכפר הרא"ה, היה מוצף כל העת בעלונים של "ישיבת הרעיון היהודי", "כהנא חי" וכדומה שהטיפו לשנאה בתוכנו ולשנאת הגויים.

אני חשבתי שאין מקומם בבית המדרש וחלק מחברי חשבו שכן. התפלפלנו ימים רבים - על היחס לגוי, על "היחס לשמאלנים", מה אפשר להכניס לבית מדרש ומה לא, היכן גבולות הסובלנות וכו' וכו'.

אחרי ויכוחים רבים, החלטנו שנלך לבורר- לראש הישיבה, הרב צוקרמן ונקבל את פסיקתו. בחיל ורעדה הלכתי לרב. התכוננתי לתשובה ארוכה ולדיון נוקב וחששתי מאוד.

נכנסתי לחדרו. שאלתי אותו מה לעשות עם העלונים.

הוא ענה במילה אחת: "תזרוק!".

- "לגניזה?" שאלתי.

-"אתה רוצה לגניזה- שיהיה לגניזה", ענה הרב בטון ציני רגוע שקשה לי לתארו במילים, ודאי לא את הנפת כף היד האגבית.

הפגישה הסתיימה. יצאתי.

שש שנים שמעתי את דברי התורה שלו בבקרים. את דבריו על תורת המוסר, על הרב חרל"פ ועוד. באותם ימים לא הבנתי את עומק הדברים ולבושתי אינני זוכר הרבה. אך מראה עיניים לא שוכחים: מידי יום, הייתי רואה אותו הולך ברגל לביתו ולמרות גילו שהיה מבוגר כבר אז, היה מרים דפים שנפלו על הריצפה, מסדר את הסידורים שנערמו ליד הדוכן.

- מקיים בעצמו את מה שאליו חינך.

בלי משחקי כבוד ועם הרבה שנינות יהודית, פשטות, אמת וענווה. שנים לקח לי להבין את העוצמה הגדולה שהיתה בדרכו הטבעית, נטולת הפילפולים וההתחכמויות.

כשהוא ענה לי במילה אחת "תזרוק", הוא בעצם אמר שבחיים לא נכון להסתבך, צריך ללכת לפי ההיגיון הבריא, המוסר הטבעי ובהתאם לשכל הישר.

יהי זכרו ברוך.