"אם תרצו" דורשת לסגור את "זוכרות": "פועלת לפירוק ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית"

תנועת "אם תרצו" פנתה לרשם העמותות במטרה לפעול לסגירת עמותת "זוכרות", הפועלת למימוש זכות השיבה בישראל. לטענת "אם תרצו", פעילות עמותת השמאל - איננה חוקית

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/09/13 11:15 יט בתשרי התשעד

"אם תרצו" דורשת לסגור את "זוכרות": "פועלת לפירוק ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית"
אם תרצו, צילום: אם תרצו

“אם תרצו" קוראת לשמור על מדינת מדינת יהודית ודמוקרטית ולפרק את עמותת "זוכרות" הפועלת למימוש זכות השיבה לישראל. במכתב לרשם העמותות, עורך-דין אלון בכר, פורש יושב-ראש התנועה, רונן שובל, ראיות לכך שהעמותה פועלת בניגוד לחוק.

שמה של עמותת זוכרות עלה לכותרות בעקבות כנס בשם "מאמת לתיקון: שיבת הפליטים הפלסטינים". הכנס מבקש, לדברי העמותה "... לדון בשיבה המעשית של הפליטים הפלסטינים ..", ומטרתו "... איננה להתווכח האם יש זכות שיבה, אלא לבחון איך תתרחש השיבה בפועל …". הכנס אמור היה להתקיים במוזיאון ארץ-ישראל ב-10 בספטמבר, אך לאור המחאה שהציתה "אם תרצו" הוא נדחה לתאריכים 29-30 בספטמבר. בהזמנה לכנס מטעם "זוכרות" רשום, כי הוא יתקיים "בשטח הכפר אלשיח מוניס שהתקיים באיזור עד הנכבה”.

במכתב מציג רונן שובל את סעיף 49 לחוק העמותות הקובע כי עילה לפירוק היא כי "העמותה אומטרותיה מכוונות לשלילת קיומה של מדינת ישראל או אופיה הדמוקרטי". ייעוד העמותה, כפי המוצג בריש גלי באתר האינטרנט של העמותה הינו: "זוכרות תפעל לאתגר ולקדם שינוי תודעתי, פוליטי ותרבותי בקרב הציבור היהודי בארץ על מנת ליצור את התנאים להחזרת הפליטים הפלסטינים"."מטרת העל" המוצהרת של העמותה הינה: "לצורך הגשמת החזון תפעל זוכרות לקדם הכרה ואחריות של הציבור היהודי בישראל על עוולות הנכבה המתמשכת ואת תפיסת השיבה של הפליטים הפלסטינים כתיקון המתבקש לנכבה".

שובל מציין במכתבו לרשם העמותות, כי לא מדובר רק באקט הצהרתי במניפסט התנועה, אלא גם בפעילות השגרתית שלה. מייסד הארגון, מר ברנשטיין איתן, התבטא בעבר בעד מימוש זכות השיבה למיליוני פלסטינים: "איננו נלחמים בעד זכות השיבה. הזכות הזאת אינה זקוקה לנו. היא זכות טבעית וצודקת, היא זכות קיימת שאינה ניתנת לערעור. אנחנו נלחמים בעד מימושה בפועל של הזכות הזאת. בעד שיבתם של מיליוני הפליטים הפלשתינאים".

"מעשה זה של עידוד טענת השיבה ומימושה אינו משתמע לשתי פנים”ֿ כותב שובל. "עמותת 'זוכרות' פועלת, באופן חד משמעי, לפי הצהרותיה היא, לפירוקה של מדינת ישראל כמדינה יהודית-דמוקרטית. את הזהות היהודית הם מבקשים לחסל באמצעות מימוש טענת השיבה והצפת ישראל במיליוני ערבים, ואת האופי הדמוקרטי הם יחסלו, פשוט משום שהמסורת הפוליטית המוסלמית איננה דמוקרטית. רוב ערבי בישראל פירושו חיסול הדמוקרטיה. במסגרת רוב ערבי, נקבל כאן זכויות אדם ודמוקרטיה בדיוק כמו בסוריה, מצרים, וערב הסעודית. מכאן כי אין כל ספק שהארגון אינו עוסק ב'קידום שיח ציבורי פתוח להיסטוריות מגוונות' אלא בקידום מימוש השיבה של חמישה מיליון פלסטינים”.

שובל דורש מרשם העמותות לפרק את "זוכרות" או לחלופין לפנות לעמותה, בבקשה למסור מידע מתאים לצורך הפרכת החשש לפיו העמותה ומטרותיה מכוונות לשלילת קיומה של מדינת ישראל או אופיה הדמקורטי לפי סעיף 51 לחוק העמותות.