הרבנות האולטימטיבית של הר המור: "לא נלך לשמוע מה אומר הציבור מחוץ לבית המדרש"

הרב עמיאל שטרנברג, מראשי "הר המור", בכנס רבנים סגור: "עם ישראל לא ילמד אותנו על כבוד האישה". הרב צוקרמן: "אנחנו לא רחפנים, רק בכוח התורה אפשר לרומם את העם ולהוביל מהפכות". חשיפה

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 25/07/13 13:04 יח באב התשעג

הרבנות האולטימטיבית של הר המור: "לא נלך לשמוע מה אומר הציבור מחוץ לבית המדרש"
מיכאל יעקובסון, ויקיפדיה, צילום: מיכאל יעקובסון, ויקיפדיה

"אם נכניס שיקולים של כאילו קשיים של האומה, זו תהיה בגידה בעם ישראל" - כך אמר הרב עמיאל שטרנברג, מראשי ישיבת הר המור, בשיחה שנשא בכנס לדמותה של הרבנות הראשית לישראל שהתקיים בישיבה בשבוע שעבר. תוכן השיחה מתפרסם לראשונה בכיפה.

"לא נלך לשמוע איך זה מתקבל בציבור מחוץ לבית המדרש, לא נלך לראות מה אומר המוסר העולמי של חירות צדק ושיוון ומעמד האישה, לא הם ילמדו אותנו מהו כבוד אישה", אמר הרב שטרנברג. בכנס השני שקיימה ישיבת הר המור בנוגע לבחירות הרבנות הראשית בשבוע שעבר, רבני הישיבה הבכירים בהם ראשי הישיבה הרבנים מרדכי ועמיאל שטרנברג והרב יהושוע צוקרמן, מתחו ביקורת על תפיסות רבנות קיימות ואפיינו את הרבנות האולטימטיבית.

להוביל את העם

"השקפתם של המנהיגים צריכה להיות אל בית המדרש ומשם ילמדו כיצד החיים צריכים להיראות", אמר הרב שטרנברג, "כשהם הולכים להנהיג את ישראל בדרכי תורה זה לא רק תורה אלא יסודי דרכיה של האומה, השקפתם צריכה לפנות אל התורה ואל בית המדרש ולפיהם הם יובילו את העם. אבל אם יקחו שיקול דעת הבחנה על פי החיים המקולקלים שבשוק, הם ישחיתו את ההנהגה ולא יוכלו לכוון להנהיג נכונה את דרכי החיים של האומה“.

בית המדרש בישיבת הר המור (צילום: מיכאל יעקובסון)

הוא הוסיף וציין כי אי אפשר להדריך את האומה ”לפי שיקול דעת ותנאי חיים ותרבויות, אפילו הטובים שבהם. יש לנו מקום אחד להבנת ערכה של תורה ולימוד דרכיה וזה תורתנו מבית המדרש. אין לאומה מקור אחר וערכים אחרים. לא היה לא יהיה. אין אנו שואבים מאומה בלימודינו ודרכי תורתנו משום מקום. אם נסביר את תורתנו והנהגתנו על פי הנורמות האנושיות שמסבירות אותם, חטאנו כי לא משם נלמד“.

לא להתחשב בדעת הציבור

בדבריו טען הרב שטרנברג כי הרבנות הראשית אינה צריכה להעמיד בשיקוליה ההלכתיים וההנהגתיים את דעת הציבור. "אין לצאת ולראות איך יראו הדברים מחוץ לבית המדרש, לא צריך לשאול איך זה מתקבל“, הוא אומר, "אם אנחנו נכניס שיקולים של כאילו קשיים של האומה, זו בגידה בעם שמסתכלים עליו מבחינה חיצונית. האומה יכולה להתרומם וצריך להכיר זאת. צריך לשקול את בעיות השעה לפי שיקולי נצח. לא נלך לשמוע איך זה מתקבל, לא נלך לראות מה אומר המוסר העולמי של חירות צדק ושיוון ומעמד האישה. לא הם שילמדו אותנו מהו כבוד אישה, רק תורה מסיני שיודעת לכבד נשות כל דור ודור“.

הרב יהושע צוקרמן, מרבניה הבכירים של הר המור, התייחס אף הוא לנושא ואמר: ”אל לו (לרב הראשי, נ"ב) לרדת להמון העם ולספק לציבור שירותי דת וחופות ולא להסגיר את הרב במסכת איסורים ולאווים המוגשת באופן סתום. תפקידו להביא את העולם העליון לרחובותינו ולרומם את העם מכוח חכמת הקודש ביחס לרוח הציבור ונפשו. לציבור יש נפש חיוניות. ביחס לרוח הציבור משמש הרב כמעביר את החכמה הפועלת אל הקהל".

רבנות עם עוצמה

”תפקידנו להשמיע לעם דברים גדולים“, הוא קובע, ”אנחנו מקווים לרבנות ראשית כזאת, שתהיה לה עצמה רבנית כזאת שיודעת לרומם את העם. צריך מפלגות ומועצות דתיות שישמעו לרוח שבאה מהרבנות וכהמשך המהלך הזה על כל הגופים המשרתים את הרבנות להורות הלכה ומעשה ולתכנן פועלות ברוחה. צריך להאמין שהעם רוצה רוח ואידאלים".

לטענות נגד ישיבת הר המור, השיב הרב צוקרמן: ”אנחנו לא רחפנים ולמי שאומר שאנחנו לא יודעים מהי פוליטיקה אני אומר שהמבחן להצלחה הוא השאיפות הגדולות, המוטיבציה, ורק זה. אין כאן רחפנות כטענת היורדים אל העם. אלו היורדים אל הנמוך שבאומה כדי להיות איתם בהמונם, למען פתרון בעיות הם שאינם יודעים לקרוא את המציאות. לא רק שיכשלו בכל כוונותיהם המכוונות לטובה אלא אף יזיקו. רק בכוח תורה לרומם את העם ולחולל מהפכות“.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן