"חוק הדיינים" של עליזה לביא ושולי מועלם - נכנס לספר החוקים

ההצבעה על החוק התקיימה רק בשעה ארבע לפנות בוקר, לאחר שכל חברי הכנסת החרדים הגישו הסתייגויות לחוק. ח"כ לביא: ציון דרך בהליך ארוך לשילוב נשים במוקדי קבלת ההחלטות

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 11/06/13 10:41 ג בתמוז התשעג

"חוק הדיינים" של עליזה לביא ושולי מועלם - נכנס לספר החוקים
יחצ, צילום: יחצ

בדיון לילי מתיש שנמשך עד השעה ארבע לפנות בוקר, עבר היום (ג‘) ”חוק הדיינים“ שהגישו חברות הכנסת עליזה לביא ושולי מועלם. החוק ייכנס לספר החוקים.

הדיון במליאת הכנסת על החוק, נמשך שעות רבות לאחר שכל חברי הכנסת החרדים הגישו הסתייגויות לחוק, ורבים מהם ניצלו את חצי השעה שעמדה לרשותם, על מנת לנאום במליאה ולהתנגד לחוק. זו היא הצעת החוק הפרטית הראשונה שעוברת בכנסת התשעה עשרה.

על פי ההצעה, לפחות אחת מנציגי הממשלה, הכנסת ולשכת עורכי הדין לוועדה לבחירת דיינים, תהינה נשים. בנוסף תורחב הוועדה מ-10 ל-11 חברים, כאשר החברה הנוספת בוועדה, תהיה טוענת רבנית שתיבחר ע"י שרת המשפטים, כך שבסופו של דבר יכהנו לפחות ארבע נשים בועדה.

"מיד עם בחירתי לכנסת הצהרתי ששניים מן הנושאים המרכזיים בהם אעסוק בפעילותי הפרלמנטרית יהיו החזרת הדת היהודית בכלל ומוסדות הדת בפרט לכלל הציבור הישראלי, וקידום שילוב ראוי של נשים בתפקידים ציבוריים. הצעת החוק הזו, משלבת את שני הנושאים גם יחד“, אמרה היום ח“כ לביא.

לדבריה, ”ארבע נשים בוועדה למינוי דיינים, יהוו את תחילת תיקון האפליה הקיימת היום במערכת בתי הדין הרבניים. גיוון התמהיל האנושי של חברי הועדה למינוי דיינים יוביל למינוים של דיינים מתונים יותר, קשובים יותר, ומעורים יותר בחברה הישראלית של שנת 2013. בנוסף זהו עוד ציון דרך בהליך הארוך שלפנינו, לשילוב ראוי של נשים בוועדות ציבוריות ובמוקדי קבלת ההחלטות“.

המהלך יוביל למינוי דיינים מתונים יותר, ח"כ לביא (צילום: יש עתיד)

ח"כ שולי מועלם אמרה לאחר אישור הצעת החוק כי היא "מברכת את כל העוסקים במלאכה, ההישג היום הוא בסיס ההתחייבות שלי מיום בו הודעתי על מועמדותי לכנסת, חשיבות שילוב נשים בוועדה למינוי דיינים הינו הכרחי ומחוייב המציאות. חמישים אחוז מהתדיינים בפני בתי הדין הרבנים הן נשים ומתוך שכך צעד זה הינו תחילתו של שינוי מבורך שיוביל את החברה הישראלית לחיזוק והעמקת הקשר עם יהדותה מתוך ראייה ממלכתית ומתוך מחוייבות למציאות החיים העכשווית וזאת במסגרת גדרי ההלכה".

יו"ר תנועת הנשים הדתיות "אמונה", ליאורה מינקה, אמרה לאחר אישור החוק: ”זאת הוכחה ניצחת, בהירה וחד משמעית, שהדבקות ברעיון והאמונה בדרך - סופם לנצח. קוצר הראות של הממסד הרבני, לצד צדקת המאבק בן השנתיים שניהלה "אמונה" גרמו אולי לעומס ולהרכבים חסרים בבתי הדין הרבניים, ואולם יש לקוות שמעז ייצא מתוק ויהי זה שכרנו; מעתה גם יושלמו ההרכבים באופן מכובד ונאות, וגם יתפכחו סוף-סוף אותם רבנים שמנהלים את מלחמות האתמול המיותרות והבלתי מכובדות נגד שילוב נשים - בוועדה למינוי דיינים, באסיפה הבוחרת את הרבנים הראשיים, במערכת הכשרות הממלכתית, במועצות הדתיות וכך בכל הרכב, בכל מוסד ובכל גוף שאין במינוי נשים בהם שום פגם או פגיעה הלכתית ואין בו התרסה אנטי דתית“.