בעמותת "עתים" דורשים לבטל את האגרה על הסכמי קדם נישואין

זוגות הנרשמים לנישואין מתבקשים כיום לשלם אגרה בסך 210 שקלים במסגרת הסכמי קדם נישואין. בעמותת "עתים" פנו למשרד לשירותי דת בבקשה לבטל את האגרה, כדי לסייע בצמצום תופעת סרבנות הגט

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 22/04/13 14:14 יב באייר התשעג

בעמותת "עתים" דורשים לבטל את האגרה על הסכמי קדם נישואין
אלנתן גוטוירט, צילום: אלנתן גוטוירט

עמותת ”עתים“ פנתה היום (ב‘) לשר הדתות נפתלי בנט ולסגן השר הרב אלי בן דהן, בבקשה לבטל את האגרה על זוגות המבקשים לאשר הסכם למניעת סרבנות גט.

בעמותה הסבירו כי אחת הדרכים המקובלות, משפטית והלכתית, להתמודדות עם סרבנות גט, היא חתימה על הסכם קדם נישואין כבר בעת הרישום לנישואין, במסגרת הסכם ממון. עם זאת, היקף החתימה על הסכמים אלו נותר מצומצם לאור העדר מודעות ציבורית לנושא והקשיים הביורוקרטים הכרוכים בכך.

על פי ההנחיות הקיימות של המשרד לשירותי דת, נקבע כי רב הרושם לנישואין יוכל לאמת הסכם ממון ככל שיידרש לכך על ידי בני הזוג הנרשמים לנישואין. עם זאת, נקבע כי הרב רשאי לגבות מבני הזוג המעוניינים לחתום על הסכם ממון, לרבות הסכם למניעת סרבנות גט, אגרה בסך 210 ש"ח, וזאת בנוסף לאגרת הרישום לנישואין בסך 600 ש"ח.

”למעשה, האגרה מטילה מעין "קנס" דווקא על זוגות המעוניינים לחסוך התדיינות משפטית עתידית ולפעול למען המוסר האנושי והשוויון המגדרי על ידי מניעת סרבנות גט“, הסבירו ב“עתים“, ”במקום לפעול להנגשת הסכמים אלו לציבור הרחב, בחר המשרד לשירותי דת להטיל אגרה נוספת על הנרשמים לנישואין, בתקופה בה ההוצאות הכספיות ממילא גבוהות. מדיניות זו מטילה חסם נוסף על בני הזוג ומקשה על פתרון בעיית מסורבות הגט“.

בפנייה לשר הדתות קוראים בעמותה לשר לבטל את האגרה ובכך ”להסיר את החסמים המונעים מבני זוג לבחור בדרך של חתימה על ההסכם“. לטענת ”עתים“, ”לפתחינו הזדמנות להציל נפשות רבות ואל לנו להישאר אדישים לנוכח האחריות הרבה“.