"יונק החרקים" ינקה לכם את החסה ממזיקים

חברת "חסלט" חברה למכון הוולקני בפיתוח מתקדם אך פשוט להחריד: מעין "שואב אבק" עוצמתי אשר שואב את ירקות העלים ומצמצם בכ-85% את המזיקים בירקות. הסוף לחומרי ההדברה הרעילים?

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 07/02/13 12:04 כז בשבט התשעג

"יונק החרקים" ינקה לכם את החסה ממזיקים
נבו כץ, צילום: נבו כץ

הסוף למזיקים והרעלים בירקות העלים? חסלט והמכון הוולקני עומדים מאחורי פיתוח חדש שמסייע להורדת ההדברה ב-85% ובכך למעשה לשמור על בריאות הצרכנים ולחסוך בעלויות עבור החקלאים.

הפיתוח, ”יונק החרקים“, נולד לפני כשלוש שנים כששגב לב-רן, המנהל המקצועי של ”חסלט“ באזור מיתר, פנה למכון הוולקני בהצעה לפיתוח משותף של המוצר. הרעיון, בסך הכל, די פשוט: שואב אבק עוצמתי ששואב את החרקים מירקות העלים ובכך מקל על הניסיון להרחיקם באמצעי הדברה רעילים. במכון וולקני הרימו את הכפפה, מי שהיה אחראי על הפיתוח מטעם מכון וולקני הוא רפי רגב, ויחד הם בדקו מה צריכה להיות מהירות השאיבה ופרמטרים נוספים כדי להוריד במקסימום את כמות החרקים ומצד שני שלא לפגוע ביבול.

לאחר שלוש שנים פותח יונק החרקים כפי שהוא מוכר היום ובמכון וולקני ממשיכים לפתח את המכשיר למטרות נוספות ולחקלאות שאינה דווקא חקלאות ירקות עלים. במהלך המחקר התברר שיונק החרקים מצליח להסיר מירקות העלים את עש הטבק, פסוק, עכבישים ציקדות והחשוב מכולם - הטריפס שהוא אחד המזיקים החמורים בירקות עלים ובצמחי תבלין.

רפי רגב, הנדסאי מחקר במכון וולקני ומי שעומד בראש הפיתוח מטעמם, מציין כי "מדובר בפיתוח מתגלגל וללא ספק פיתוח חשוב עבור חקלאות יהודית ואף עבור חקלאות ירוקה, הפיתוח יש בכוחו להוריד את כמויות חומרי ההדברה שהחקלאים משתמשים בהם. לא רק במבנים בהם מגדלים ירקות עלים ללא תולעים אלא עבור כל צמחי התבלין בארץ".