שבת עם המועמד: עליזה לביא חושפת את הסוד לדג המושלם

המתמודדת ברשימת "יש עתיד" נהנית משבתות עמוסות במשפחה, אורחים ופרחים. ולא, היא לא חושפת מי מתארחים אצלה בשבתות

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 18/01/13 13:25 ז בשבט התשעג

שבת עם המועמד: עליזה לביא חושפת את הסוד לדג המושלם

אחת הדמויות הפחות מוכרות אך היותר מיוחדות שמועמדות לכנסת התשעה עשרה היא עליזה לביא מרשימת מפלגת יש עתיד. חוקרת ופעילה חברתית שכתבה ארבעה ספרים, שלושה מתוכם על נשים. היא למדה בתיכון הדתי "בר-אילן" בנתניה ולאחריו שירתה כקצינה בצה"ל ולאחר מכאן עברה לאקדמיה עד לדוקטורט הנכסף. בשנת 1999 הצטרפה לביא להנהלת "כפר איזון"- מרכז טיפולי-שיקומי ישראלי לטיפול בתרמילאים וצעירים במשבר בגילאי 18-35, שנפגעו מסמים או ממשברים רוחניים בארץ ובחו"ל.

("אין שבת בלי פרחים", לביא. צילום: יש עתיד)

איך נראית השבת שלך?

שבת אצלנו זה בית הומה. בני הבית שבים ממסעם, אורחים, חברים ובני משפחה. משעות הצהריים מרתון בישולים ואפיה, משתדלת להכין לכל אחד ואחת את המאכל שלו חיכו כל השבוע. לא מוותרת על סידורי פרחים. תחביב שהפך לחובה. אין שבת בלי פרחים.

ספרי על מנהג מיוחד שנוהגים בני משפחתך בשבת.

ארוחת השבת שלנו היא ארוכה מאד. מאד. שיחות מענייני היום ובהתאם לאורחינו. לרוב השיחה והויכוחים יצמחו מדבר פרשת השבוע הנלמד סביב השולחן. וכמובן כל מה שלא הספקנו במשך השבוע.

איך את אוהבת את השבת שלך? מה גורם לך לאושר?

עם בני משפחתי. היחד שלנו ושל אלו שאומצו אלינו הוא מקור אושרי.

היכן את מתפללת בשבת? מדוע דווקא שם?

שבתותי נחלקות בין בית הכנסת בית מאיר בנתניה. קהילה חמה ועוטפת בה גדלתי מימי ילדותי. לבין בית הכנסת שירה חדשה בירושלים בו אני חברה. אני מאד אוהבת את התפילה בשירה חדשה, את השירה, את ההקשבה הטוטלית לדברי התורה. ואת היחד הקהילתי. קהילה שאמצתי לי כבית.

פרשת השבוע האהובה עליך, ומדוע?

פרשת בשלח המכונה שבת שירה. פרשה בה בולטת מנהיגותה של מרים. אל דמותה של מרים חזרתי לפני כעשר שנים בעקבות שיחות עם נשים קשישות. למדתי על מקומה המיוחד של מרים בליבן ועל המנהג להתפלל אליה בכל מוצאי שבת. מרים הנביאה היא דמות מיתית, אשר חיה וקיימת בעולמן של נשים רבות. חלק מהתשובה לשאלותיי שהתעוררו מצאתי בפרשה זו.

משתפת -

וַתִּקַּח מִרְיָם הַנְּבִיאָה אֲחוֹת אַהֲרֹן אֶת הַתֹּף בְּיָדָהּ וַתֵּצֶאןָ כָל הַנָּשִׁים אַחֲרֶיהָ בְּתֻפִּים וּבִמְחֹלֹת: וַתַּעַן לָהֶם מִרְיָם שִׁירוּ לה' כִּי גָאֹה גָּאָה סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם: (שמות טו כא). "וכי מנין להם לישראל תופים ומחולות במדבר? אלא צדיקים היו מובטחים ויודעים שהמקום עושה להם נסים ונפלאות וגבורות עם יציאתן ממצרים והתקינו להם (עוד במצרים) תופים ומחולות". כאשר כל ישראל עדיין לא ראו את האור שבקצה המנהרה כבר אז בטוחה מרים בגאולה ועומדת ומכינה כלי שירה לשירת הגאולה. "'ותצאנה כל הנשים אחריה' - מרים כנגד כולם, שכל המתחיל בדבר הוא העיקר" (לקח טוב).

את יותר טיפוס של שלישי או מפטיר?

סליחה?

מהו המאכל המועדף עליך בשבת? מדוע?

דגים על אבנים חמות וכמובן החלות של בתי ארבל... ועוגת החלווה שלה.

שיר מועדף עליך בשולחן שבת ולמה דווקא הוא?

בַּר יוֹחַאי של רבי שמעון לביא. אין ליל שבת בלי השיר הזה. מסורת שקיבלנו מחמי דוד לביא ז"ל. בַּר יוֹחַאי נִמְשַׁחְתָּ אַשְׁרֶיךָ, שֶׁמֶן שָׂשׂוֹן מֵחֲבֵרֶיךָ. בַּר יוֹחַאי שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ, נִמְשַׁחְתָּ מִמִּדַּת הַקֹּדֶשׁ.

על מה משוחחים בשולחן שבת?

על מה לא? סיפורים מהלימודים של הילדים, סוגיות חינוכיות, מהנעשה בסניף בני עקיבא [וכל מה מה שצריך להיעשות]. משימות משפחתיות והמלצות תרבותיות.

אורח מיוחד שאירחת לאחרונה בשבת.

רבים מתארחים בביתנו. לא ארחיב ואפרט. בחמש השנים האחרונות פתחנו ביתנו לחיילים העוברים גיור במהלך שירותם. שניים מהם חיילים בודדים שאומצו אל חיק משפחתנו.

חומר הקריאה שלי בשבת הוא:

עיתונים, ספרים. משתדלת להרחיב בפרשת השבוע. ולעיתים נדירות מגזינים של הגעתי אליהם.

מה הדבר הראשון שאתה עושה בצאת השבת?

מארגנת אוכל בקופסאות לכל היוצאים לדרכים.

מתכון מיוחד - הדגים של עליזה:

דגים מומלצים: לברק, דניס, אמנון (מושט), בורי. לא משנה העיקר שיהיה דג דק, לא עבה, לא גדול - ועל הגריל (אם אין ברירה - בתנור):
לחמם את רשת המנגל/גריל ולמקמה במרחק סביר ממקור החום. לשטוף את הדגים, לצפות אותם מבחוץ ומבפנים בתערובת ולעטפם בקפידה בנייר כסף.

החומרים:
כוס שמן זית משובח
עלים מ-3 ענפי בזיליקום ואורגנו טריים [או לחילופין נענע וזעתר)
2 כפות עלי טימין
תבלין לדגים.
אפשר להוסיף פטריות טריות ושלמות וארטישוק ירושלמי

אופן ההכנה:

מערבים ידנית את החומרים. מורחים את הדג ביד נדיבה, מבפנים ומבחוץ, בתערובת ועוטפים בנייר כסף.
לא לשכוח להפוך את הדג על צדו כל 20 דק'.
לא לצלות/לאפות יותר מדי: 40 עד 50 דק'.
בתאבון.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il