מערכת בתי הדין עומדת בפני קריסת מערכות

כך טוענים גורמים בכירים בהנהלת בתי הדין הרבניים, מאחר וזה למעלה משלוש שנים לא מונו דיינים לבית הדין הרבני הגדול. הרב עמאר: הסבל של הציבור גדול, זה ממש עינוי דין

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 25/11/12 12:39 יא בכסלו התשעג

מערכת בתי הדין עומדת בפני קריסת מערכות
usharf-cc-by-sa, צילום: usharf-cc-by-sa

בכירים בהנהלת בתי הדין הרבניים מתריעים היום (א‘) בפני חשש לקריסת מערכת בתי הדין הרבניים, לאחר שזו כבר איננה עומדת בעומסי הדיונים, מפאת העובדה כי זה למעלה משלוש שנים שלא מונו דיינים לבית הדין הרבני הגדול. כמו כן, מזה למעלה משנתיים לא מונו דיינים גם לבתי הדין האזוריים. בתקופה הזו פרשו יותר מ-10 דיינים, שאיש לא מילא את מקומם.

העיכובים במינויי הדיינים נובעים מעתירות שהוגשו לבג“ץ על ידי כ-10 ארגוני נשים בדרישה לכלול נשים בוועדת המינויים. העתירות הוגשו לאחר שהתברר כי בהרכב הוועדה המונה 10 נציגים, אין ולו אישה אחת. בעקבות העתירות הוציא בג"ץ צו ביניים שמונע מהוועדה להתכנס עד למתן החלטה סופית בעתירה - כך שכרגע לא נבחרים דיינים חדשים.

במכתב פנימי שהופץ בקרב הדיינים ופורסם היום בגלי צה“ל, כותב הרב הראשי שלמה עמאר כי "הסבל של הציבור גדול, ומפני שההרכבים חסרים במקומות רבים, יש עינוי דין וסבל מיותר".

בגל“צ פרסמו נתונים רשמיים של בתי הדין, מהם עולה כי בתקופה הזו ירדה התפוקה שלהם ב-13%. כמו כן, בבית הדין הרבני הגדול - הערכאה העליונה במערכת בתי הדין - נותרו רק שני דיינים במקום שבעה, ונאלצים שם להיעזר בדיינים זמניים, שתקופת כהונתם מוגבלת.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן