הרב אריאל: לא השכלנו לנצל את המומנטום ולהניף את הדגל החברתי

רבה של רמת גן מכה על חטא ומאשים את הציונות הדתית באוזלת יד ביחס לסדר היום החברתי של המדינה: "הציבור הדתי צריך להיות זה שיחדש את המחאה החברתית ולהיאבק על פערים"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 15/10/12 16:57 כט בתשרי התשעג

הרב אריאל: לא השכלנו לנצל את המומנטום ולהניף את הדגל החברתי
אבי פרידמן, יחצ, צילום: אבי פרידמן, יחצ

"הציונות הדתית טעתה כשהפקירה את הדגל החברתי במחאה האחרונה", כך אמר היום (ב') הרב יעקב אריאל, רבה הראשי של רמת גן ונשיא ארגון "צהר", בכנס למרח"ב שעסק במנהיגות רבנית חברתית. בכנס השתתפו עשרות רבנים בכירים וביניהם גם הרב הראשי לישראל, הרב שלמה עמאר. את הכנס יזם מרכז "ממזרח שמש" ובית המדרש שלו, - מרח"ב (מנהיגות רבנית חברתית) בראשות הרב יצחק שוראקי.

הרב אריאל ציין כי "האחד במאי וחג הפועלים כמו גם קרל מרקס יצאו נגד הדת. אנחנו בחברה הדתית, במקום להרים גם את דגל הדת וגם את דגל הסוציאליזם, הפקרנו את דגל הסוציאליזם וכך הצדקנו את קרל מרקס זאת על אף שהיהדות תמיד הייתה סוציאליסטית".

(צילום: דוד ז'אנו)

"הציונות הדתית לא השכילה לנצל את המומנטום החברתי שנוצר על מנת להרים דגל חברתי-דתי וזו בעיה אמיתית", קבע הרב אריאל. לדבריו, אנשי "הפועל המזרחי" היו אנשי תורה ועבודה שהניפו את הדגל החברתי - ערכים אליהם יש לשוב.

"אני מזדהה עם שלי יחימוביץ' בנוגע ליחס אל השבת כאל ערך חברתי", הוסיף הרב אריאל, "העובדה שהמחאה התקיימה במוצאי שבת וגרמה לכל עובדה הבמה שלא לנוח כפי שמגיע להם זהו הרס חברתי ולא צדק. העבדה כי דתיים לא יכלו בכלל להשתתף במחאה ללא חילול שבת זהו הרס חברתי. תרבות השופינג בשבת גורמת למספר רב של אנשים שלא לקבל את המגיע להם וזהו הרס חברתי שהציבור שלנו יוצא נגדו".

בסיום דבריו אמר הרב אריאל כי "הטעות היא בשאלה האם אנחנו מדינה יהודית או סוציאליסטית כיוון שהאמת היא שאין ביניהם סתירה. הציבור הדתי הפקיר את הדגל האדום, דגל הפועלים. הציבור הדתי צריך להיות זה שיחדש את המחאה החברתית ולהיאבק על פערים כיוון שלא יכול להיות שמנהל בנק מרוויח יותר מראש ממשלה, שמנהל מפטר עובד ולא מקצץ ממשכורתו, שמגורשי גוש קטיף כבר שבע שנים ללא בית. בנוגע למאבק החברתי נכשלנו כישלון חינוכי, אנחנו אלה שצריכים להוביל אותו כדגל דתי חברתי, כדרך ארץ".

זקי אדרי, ממנהיגי מחאת העובדים במפעלי ים המלח, האשים את הציונות הדתית וטען כי היא הייתה "חלק מהשקט הגורף בחברה הישראלית שהביא אותנו עד הלום". לדבריו, "עובדים זרים גרים במלונות של כלבים והקהילה הדתית לא הביעה דעה. עובדות ניקיון שפוגעים להן בשכר ובכבוד האנושי ואתם שתקתם. היום רבנים מגיעים ללוויות והספדים, מדוע אתם לא מגיעים לכיכר העיר? מדוע לא משמעים קול זעקה?".

"האם אין עושק עובדים ביהודה ושומרון?", תהה אדרי, "אין עסקים דתיים שעושקים עובדים דתיים?! וודאי שיש. רבותי, לא תהיה לנו הזדמנות שנייה לגאולה".

לפניות לכתב - desk@kipa.co.il