הכירו את ה"חברה קידושא": הקהילה שלא מסתפקת בקוגל לקידוש

"קהילת שלם" מירושלים החליטה להקים וועדת קידושים וליזום "קידושי קונספט" מקוריים מדי חודש. בינתיים הם יזמו קידוש תימני, קידושי קיץ וקידושי "50 קלוריות לביס" – וזו רק ההתחלה

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 07/10/12 13:39 כא בתשרי התשעג

הכירו את ה"חברה קידושא": הקהילה שלא מסתפקת בקוגל לקידוש
Nrbelex-cc-by-sa, צילום: Nrbelex-cc-by-sa

היום עם ישראל יחגוג, ישמח וירקוד יחד עם תורת משה בבתי הכנסת ברחבי הארץ. במסגרת החגיגות לא נפקד מקומו של הקידוש שבין תפילת שחרית לתפילת מוסף, שעם השנים לוקח מקום מרכזי יותר ויותר בקהילות. חתני תורה וחתני בראשית נקראים להציג את מיטב כשרונם בהפקת קידוש (וכדאי שיהיה גדוש וטעים).

מסורת הקידושים הופכת עם השנים לתחרות סמויה של הוצאות כלכליות אשר לעיתים נמצאות מופרזות יתר על המידה. 'קהילת שלם' מירושלים החליטה אחרת והחלה לאמץ מנהג מיוחד של קידושים צנועים תוך הקפדה על קונספט מפתיע ומגניב למדי. עזבו את הקיגל והקרקר, על "קידוש 50 קלוריות לביס" שמעתם? תודו שלא.

'קהילת שלם' מירושלים היא קהילה של 150 משפחות שלקחה את נושא הקידושים בבתי הכנסת ברצינות. הקהילה הקימה וועדת קידושים, "צוות קוגל" או "חברה קידושא" כפי שהם מכינים זאת, שתפקידה הוא לארגן קידוש פעם בחודש כאשר כל קידוש יהיה בנושא אחר ועם מאכלים אחרים תואמים לו. "החלטנו לקחת את הקידוש לידיים ולהפסיק את הקידושים הרגילים של קוגל ו'צולנט", מספר ליאור פריג'ה, אחד מארבעת חברי 'צוות קוגל'.

שבוע טרם הקידוש חברי הקהילה מקבלים אל תיבת הדוא"ל מייל מפתיע מתובל בהומור שמספר להם אודות הקידוש המיוחד של השבוע. חברי הקהילה כבר קיימו קידושים כמו קידוש תימני של קובנה וג'חנון, תורכי עם בורקס אופייני ואפילו קידושים כמו "קידוש קיץ" בו חברה הקהילה יצאו מבית הכנסת אל מכונת ברד שחיכתה להם עוד מכניסת השבת לצד גלידות מרעננות. "כמובן שבדקנו האם אפשר מבחינה הלכתית להשתמש במכונת ברד בשבת", פריג'ה לא שוכח לציין.

במייל השבועי מזמינים 'צוות קוגל' את הקהילה לציין אירוע משמח בחייהם, זה יכול להיות ממש כל דבר, ולתרום דבר מה לקידוש כך שלמעשה על הוצאותיו הם פרי התנדבותם של החברים. "זה אמנם פחות מושקע מקידוש רגיל באירוע אבל זה הופך להרבה יותר מעניין ומחדש", מסכם פריג'ה.

חברי הקהילה שמחים לספר על פעילותם הענפה של ילדי הקהילה סביב הקידוש, כל כך שמחים שהחליטו לקיים "קידוש ילדים". בקידוש הזה הילדים הם אלה שהכינו את האוכל, ערכו את השולחנות ואף עמדו ליד בישוליהם והגישו למבוגרי הקהילה. קידוש "בירה וצ'ולנט" גם הוא פרי מוחם הקודח של 'צוות קוגל' ואי אפשר שלא לציין את "קידוש 50 קלוריות לביס", הוא קידוש מיוחד נוסף שקיימו שם בו נקראו חברי הקהילה להכין מאכלים המונים "רק" 50 קלוריות לביס.

נראה שהקידושים בקהילת שלם הפכו לתחביב של ממש, תחביב עם הרבה שמחה שמגבש את חברי הקהילה. עול הקידושים הרובץ על קהילות רבות בארץ שחבריה נאלצים להתמודד בתחרות המיותרת על הקידוש המפואר ביותר, הוחלף בקהילת שלם בקידושים צנועים, מפתיעים ומרעננים במיוחד. לשמחת תורה הם בחרו דווקא בקונספט של "קידוש רגיל"- קיגל, פשטידה, קרקרים וחומוס. בכל זאת, קצת מסורת.

לפניות לכתב - desk@kipa.co.il