בתי הספר הדתיים מתחת לממוצע הארצי באנגלית ובמתמטיקה

נתוני בחינות המיצ"ב מגלים כי אפילו בתי הספר היוקרתיים במגזר הדתי בקושי "מגרדים" את הממוצע הארצי במתמטיקה ובאנגלית. גם מבקר המדינה מתח ביקורת על הרמה הנמוכה של תחומים אלה בחמ"ד

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 04/10/12 11:31 יח בתשרי התשעג

בתי הספר הדתיים מתחת לממוצע הארצי באנגלית ובמתמטיקה
ajari-cc-by, צילום: ajari-cc-by

ציוני בחינות המיצ"ב שפורסמו באחרונה על ידי משרד החינוך, לאחר שזה הוכרח על ידי בית המשפט לפרסמם, מצביעים על רמה נמוכה למדיי של החינוך הממלכתי דתי במתמטיקה ואנגלית, ביחס לחינוך הממלכתי בישראל.

כבר לפני כארבעה חודשים, בדו"ח שפרסם מבקר המדינה דאז, מיכה לינדנשטראוס, נמתחה ביקורת נרחבת על התנהלות המנהל לחינוך דתי ומשרד החינוך, בטענה כי לימודי הליב"ה (לימודי היסוד בבתי הספר - א.פ) אינם נלמדים כנדרש בבתי הספר של החינוך הדתי-ממלכתי, כשלימודי האנגלית מוזנחים כמעט לחלוטין. לטענת המבקר, ציוני התלמידים הדתיים בבחינות המיצ"ב "נמוכים לאין שיעור ממקביליהם בחינוך הממלכתי הרגיל".

ואולם מעיון בנתונים של חלק מבתי הספר, דווקא אלו שנחשבים לאיכותיים יותר במגזר הדתי, מתבררת תמונה עגומה אף יותר. אתר "מידה" אסף את הנתונים מתוך החומר שפרסם משרד החינוך והצביע על כך שמוסדות חינוך דתיים רבים נפלו ממקביליהם החילונים אפילו בלימודי עברית: הממוצע הארצי בעברית לכיתות ח' עמד בשנת תש"ע על 71 אך אולפנת נוגה בבית-שמש עמדה על הממוצע, ובישיבת נחלים הממוצע היה נמוך בהרבה והסתכם ב-59 בלבד.

(צילום: ccarlstead-cc-by)

שנה לאחר מכן עמד הממוצע על 76 ואולם ישיבת כפר הרואה הצליחה לעבור רק במעט את הממוצע (78), אך ישיבת "נתיב מאיר" כשלה והסתפקה ב-57 בלבד. אגב, באותה שנה נפלה "נתיב מאיר" לממוצע של 40 בלימודי מתמטיקה, לעומת ממוצע ארצי של 55.

בתחום המדעים, מתוך ממוצע ארצי של 60 בשנת תש"ע, הגיעה ישיבת כפר גנים רק ל-58, "צביה" בירושלים ל-57 ואולפנת "אורות עציון" באפרת ל-62. שנה מאוחר יותר, בממוצע ארצי של 57, הגיעה ישיבת נתניה לממוצע של 56 וישיבת חורב היוקרתית ל-60.

במבחני האנגלית, בממוצע ארצי של 71 בתש"ע, המוסדות הדתיים ביזו את הממוצע: ישיבת כפר גנים (70), "צביה" ירושלים (68) ו"אורות עציון" (54).

במשרד החינוך ציינו ביחס לנתונים "המינהל לחינוך דתי מוביל שורה של פעולות כדי לקדם את הישגי התלמידים בזרם הדתי, בהם: אכיפה של שעות לימודי האנגלית בכל כיתות הלימוד- לראשונה משרד החינוך קיצץ בתקציבם של מוסדות בחינוך הממלכתי דתי שלא לימדו לימודי אנגלית כנדרש בהיקף של כמיליון שקלים. בנוסף מתבצע מעקב רצוף ומשותף על ההישגים באנגלית, קביעת מפגש בין מפקחים מחוזיים לאנגלית עם הנהלת החמ"ד המורחבת, הגברת המודעות והשימוש בחומרים הנמצאים באתר המפמ"ר, פניה למנהלי המכללות המכשירות מורים לחמ"ד לחיזוק מסלולי ההכשרה להוראת אנגלית".