עם יד על הלב, הגרעינים התורניים לא יקבלו את מי ששונה מהם

כיצד אתם בגרעין התורני מתייחסים לאחרים, חילונים ודתיים ואפילו תלמידי חכמים, שלא חושבים כמוכם לגבי תורה והיהדות? האם גם אותם תקבלו בזרועות פתוחות? כנראה שלא

חדשות כיפה הרב ד"ר אבי קדיש 27/06/12 09:19 ז בתמוז התשעב

עם יד על הלב, הגרעינים התורניים לא יקבלו את מי ששונה מהם
גיל סגב, צילום: גיל סגב

אין ספק שדבריו של ידידי הרב מתניה ידיד בעניין הגרעינים התורניים, גם אם הובאו בצורה הומוריסטית, נכתבו מעומק הלב. לצערי, אני חושש שהוא מפספס את הנקודה ולא לגמרי הבין את הבעיה העמוקה עליה הוא כותב, או לפחות הוא לא הפנים אותה. בתור תושב כרמיאל אני חש חובה להגיב לדברים של הרב ידיד והרב ואלישע וישליצקי.

כן, בגרעין התורני בכרמיאל עושים סדר ליל פסח גדול ויישר כוח על זה כמו גם על פעילויות אחרות. כמובן שגם רבים אחרים שאינם "גרעין תורני" עוסקים בפעילות דומה בעיר, ויפה שכל אחד תורם בדרכו. לא בפעילות ברוכה כזו נמצאת הבעיה האמיתית, מפני ברור לחלוטין שהגרעין התורני בכרמיאל תמיד יהיה מוכן לקבל בשמחה כל תושב שמקבל את דעת הגרעין ואת העומד בראשה כדעת התורה וכדרך היהדות האמיתית.

הבעיה העמוקה והמהותית היא אחרת לגמרי: כיצד אתם בגרעין התורני מתייחסים לאחרים, חילונים ודתיים ואפילו תלמידי חכמים, שלא חושבים כמוכם לגבי תורה והיהדות? האם גם אותם תקבלו בזרועות פתוחות?

בניתם בית מדרש שמיועד להיות לדבריכם ה"לב" של חיי התורה בעיר, אך אסור למי שלא מקבל את ה"קו" להשתתף באותו בית מדרש כשווה בין שווים, ואסור להביע בו עמדה תורנית לא לפי ה"קו".

האם תושב כרמיאל שלא חושב לפי ה"קו" שלכם יכול להצטרף לגרעין בתור חבר מלא, יחד עם זכות הצבעה על דרכה של הגרעין ועל העומד בראשה? כלומר, האם הוא יכול להשפיע על הגרעין באופן אמיתי? או רק לבוא לפעילות ולקבל את מה שמציעים לו?

האם משפחה כרמיאלית שלא חושבת לפי ה"קו" יכול להזמין בחור ישיבה הביתה לסעודת שבת? (אוּפְּס, שכחתי הם לא אברכים). האם האברכים וחברי הגרעין משתדלים לפתוח את בתיהם באופן הדדי, כלומר לארח ולהתארח בתדירות ומתוך תחושה של קהילתיות, גם כלפי משפחות בעיר שלא מזדהות עם ה"קו" של בית המדרש?

האם בגן תורני או בכיתה תורנית תחת הפיקוח שלכם תהיה מקום לגישה תורנית אחרת מה"קו" שלכם? אתם רוצים להיות חלק טבעי מהנוף העירוני? אז פשוט תקנו דירות ותבואו לגור, וכל אחד מכם יתרום את הטוב שיש בו. רבים עשו בדיוק את זה לפניכם ויעשו גם אחריכם. לא צריך בשביל זה להקים גרעין "תורני"!

ובכל זאת הרעיון של גרעין תורני יכול להיות מצוין אם עושים אותו בפתיחות ובצניעות.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן