הרב רא"ם: מעשנים במקום ציבורי – רוצחים

ראש ישיבת ההסדר בעתניאל טוען כי המעשנים במקום בו נמצאים אנשים אחרים ובכך מביאים אותם לכדי עישון פאסיבי, נחשבים הלכתית ל"רוצחים באופן עקיף" ועוברים בכך על איסורי תורה

חדשות כיפה אורי פולק 26/04/12 12:12 ד באייר התשעב

הרב רא"ם: מעשנים במקום ציבורי – רוצחים
SuperFantastic-cc-by, צילום: SuperFantastic-cc-by

הרב רא"ם הכהן, ראש ישיבת ההסדר בעתניאל, פוסק כי אדם המעשן בחדר בו נמצאים אנשים אחרים ועל ידי כך מביא אותם לעישון פאסיבי, מוגדר על פי ההלכה כ"רוצח באופן עקיף".

הרב רא"ם, אשר שיטתו מחמירה במיוחד נגד עישון סיגריות והוא אף אוסר על מכירתן, מחדד את פסיקתו וקובע כי העישון אסור לא רק מטעמים של פגיעה במעשן, אלא גם בסביבתו. במאמר שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב בעלון "שבת בשבתו", טוען הרב רא"ם כי "על פי המחקרים, אדם המעשן במקום המצויים בו אנשים נוספים מזיק להם כשהם שואפים את העשן שהוא מפיק".

הוא קובע כי "גם אם המעשן במקרה כזה אינו מוגדר כרוצח באופן ישיר, הרי הוא עובר על איסור גרימת רצח באופן עקיף וגם בכגון זה ישנו עונש של מיתה בידי שמים". לדבריו, המעשן עובר על איסור הלכתי נוסף, שהוא האיסור "לחבול בחבירו", מה שמקנה לניזוק זכות "לדרוש את הרחקתו".

בפסיקתו של הרב רא"ם הוא טוען כי הדברים אמורים לא רק כלפי מי שמעשן במקום ציבורי, בבתי קפה או בקניונים, אלא אף לגבי המעשנים בביתם ובכך פוגעים בבני משפחתם, המעשנים עישון פאסיבי. לטענתו, סיכון אחרים באמצעות עישון סיגריות עשויה להיות איסור מדאורייתא.