הדרת רבנים: מפקד חטיבה מנע מהרב לשאת דברים בטקס צבאי

פרסום ראשון: מפקד חטיבת 460 של חיל השריון מנע מרב החטיבה מלשאת דברים בטקס שנערך בנוכחות חיילים ובני משפחותיהם, זאת מחשש ל"התבטאויות בלתי הולמות"

חדשות כיפה אורי פולק 22/02/12 19:33 כט בשבט התשעב

הדרת רבנים: מפקד חטיבה מנע מהרב לשאת דברים בטקס צבאי
אילוסטרציה. דובר צהל, צילום: אילוסטרציה. דובר צהל

מפקד חטיבת 460 של חיל השריון, אל"מ ליאור הוכמן, מנע מרב החטיבה שלו מלשאת דברים בטקס צבאי שנערך היום (ד'), בנוכחות חיילים ומפקדים ובני משפחותיהם - כך נודע לכיפה.

רב החטיבה, סרן הרב זאב רונס, השתתף בחזרות לקראת הטקס והיה צפוי לשאת דברים סביב רוח הלחימה והמורשת היהודית אך הודח ברגע האחרון מהתוכנית הסופית לטקס - זאת בהנחיית המח"ט. ההודעה לרב נמסרה ברגע האחרון בטקס החל הטקס, מבלי ליידע אותו קודם לכן.

אל"מ הוכמן הסביר לרב כי הוא לא מתכוון לאפשר לו לדבר מול המשפחות לאור החשש כי ימסור דברים אשר אינם תואמים את רוח החטיבה או את רוח צה"ל. המח"ט הסביר לרב רונס כי על פי הנהלים, רבנים אמורים לנאום רק ב"השבעות" ולא בכל טקס, גם אם הם רוצים בכך. הוא הציע לרב לנאום מול החיילים במהלך החזרה הגנרלית ולא בטקס עצמו.

המדיניות להדרת רבנים מטקסים רשמיים של חטיבות חי"ר ושריון החלה באחרונה לאור תופעות שונות של הדרת נשים ובעקבות החלטת המטכ"ל להגבלת ביקורי רבנים אזרחיים בצה"ל. כפי שדווח בכיפה, באופן תקדימי קבע הרמטכ"ל כי מפגשי רבנים, ראשי ישיבות ומכינות, עם תלמידיהם החיילים, יאושרו מבעוד מועד על-ידי הרב הראשי לצה"ל. כמו כן, בכל מפגש שכזה יהיה נוכח נציג מהרבנות הצבאית, אשר יוודא כי הוא מבוצע בהלימה לרוח צה"ל.

דווקא היום התייחס הרמטכ"ל לסוגיית השירות המשותף בצה"ל, וטען כי "בצבא יהיה לכל אחד מקום לשרת. אין סיבה שנשים לא תשרתנה בכל מקום שהן יכולות". הוא ציין כי "החרדים משרתים בצה"ל ואנחנו יודעים למצוא את הדרך לשלב כל אחד בצבא. אנחנו נותנים את כל הצרכים הבסיסיים באופן שכל אחד יוכל לשרת. אין לנו כוונה להשפיע על אמונותיו או השקפותיו של מי שמתגייס לצה"ל ונתחשב איפה שאפשר. לא יהיו חטיבות נפרדות למגזרים שונים, הממלכתיות היא הגורם המוביל בצה"ל".