בג"ץ: הבחירות לרבנות העיר פתח תקווה יתקיימו כמתוכנן

השופטים דחו את העתירות שביקשו לעצור את ההליך בטענה ל"דיל" בין סיעות ש"ס למפד"ל. עם זאת, בג"ץ מסר צו ביניים על תנאי, לפיו אם יתקיימו פגמים בהליך – בחירת המועמדים תבוטל

חדשות כיפה אורי פולק 20/02/12 16:05 כז בשבט התשעב

בג"ץ: הבחירות לרבנות העיר פתח תקווה יתקיימו כמתוכנן
Ester Inbar-cc-by, צילום: Ester Inbar-cc-by

בג"ץ דן היום (ב') בעתירה נגד הליך הבחירה לרבנים הראשיים לפתח תקווה וקבע כי הליך הבחירות יתקיים מחר כרגיל, חרף מספר עתירות שהוגשו נגד המשך קיומו התקין של ההליך.

השופטים נמנעו מצו ביניים אך מסרו צו ביניים על תנאי, לפיו במידה ויתקיימו פגמים בהליך הבחירה, על המועמדים לדעת כי בג"ץ עשוי לבטל את בחירתם. השופטים הורו למשרד לשירותי דת לנמק, בתוך 45 ימים, כיצד הליך הבחירות התנהל באופן תקין.

מגיש אחת העתירות נגד הבחירות לרבנות העיר, יו"ר המועצה הדתית בפתח תקווה, שמעון ביטון, טען כי הגוף שבחר את האסיפה הבוחרת כלל לא שיתף אותו בדיונים לקראת הבחירות. לטענת ביטון, חמישה חברים בלבד, במקום שישה, הרכיבו את הגוף הבוחר - זאת במסגרת דיל שנרקם בין המפד"ל לבין ש"ס בעיר, לפיו ימונה רב אשכנזי מטעם המפד"ל ורב ספרדי מטעם ש"ס, בהסכמה בין שתי הסיעות.

תנועת "נאמני תורה ועבודה", שעתרה אף היא לבג"ץ כנגד תקנות בחירת רבני ערים במדינה, ציינה היום כי "כבר התרגלנו לכך שהליכי בחירת הרבנים במדינה מלווים בדילים פוליטיים ובעתירות משפטיות אך בחירת הרבנים הראשיים שתתקיים מחר בפ"ת עולה על כל דימיון. על פי פסיקת בג"ץ, מדובר בבחירות על תנאי שאין כל וודאות שיעמדו בתוקפן, מחמת פגמים בהליך הבחירה".

"מקרה פתח תקווה מוכיח שוב כי שיטת בחירת הרבנים במדינה, מעוותת מן היסוד, ושיש לנתק את הדת מרשויות השלטון ולהעביר את הסמכות לבחירת הרבנים לידי הקהילות עצמן", ציינו בתנועה.

לפני כשלוש שנים נפטר רבה הראשי של העיר, הרב ברוך שמעון סלומון ז"ל, שכיהן בתפקידו כ-30 שנה. מאז פטירתו, לא הצליחה מועצת העיר למנות מחליף לתפקיד, תוך התנהלות של מאבק משפטי ופוליטי בין מספר מועמדים לתפקיד.

במהלך שלוש השנים האחרונות ובהעדר רב ראשי לעיר, הסמיכה מועצת הרבנות הראשית את הרב יצחק דוד גרוסמן, הרב הראשי של מגדל העמק, לחתום על תעודות נישואין. מנגד, הרב ישראל שרעבי מפתח תקווה חתם, באופן זמני, על תעודות כשרות.