הרב הראל: על הומואים דתיים ישנה חובה הלכתית לנסות להשתנות

בהתייחס לנייר העמדה שפרסמה הסתדרות הפסיכולוגים, טוען הרב ארלה הראל, הפועל רבות למען קהילת ההומואים הדתיים, כי המחקרים בנושא טיפולי ההמרה "מוטי אג'נדה באופן חריף"

חדשות כיפה אורי פולק 09/02/12 17:47 טז בשבט התשעב

הרב הראל: על הומואים דתיים ישנה חובה הלכתית לנסות להשתנות
משה רט, צילום: משה רט

הרב ארלה הראל, העוסק שנים רבות בתחום הפסיכולוגיה והסיוע לקהילות ההומואים והלסביות הדתיים בישראל, מתייחס לנייר העמדה שפרסמה ועדת האתיקה של הסתדרות הפסיכולוגית, שהתייחס בספקנות לסוגיית טיפולי ההמרה להומוסקסואלים. לטענת הרב הראל, לאור הממצאים המקצועיים של הוועדה, השאלה המונחת לפניו היא האם ישנה חובה הלכתית למי שחש שנטייתו המינית גורמת לו להימשך לבני מינו, לשנות אותה באמצעות טיפולי המרה.

"הדעות חלוקות בשאלה הזו. כל מבין עניין יודע, שאין הפסיכולוגיה ומדע בריאות הנפש מדע מדויק. על כן, מטפלים שונים, מביעים עמדות שונות, שכולן נתמכות ע"י מחקרים", טוען הרב הראל. לדבריו, "וזו הנקודה החשובה ביותר בנייר העמדה של הסתדרות הפסיכולוגים - ההכרה בכך שרוב המחקרים בנושא, הינם מוטי אג'נדה באופן חריף, וכי מטעמי 'תקינות פוליטית' קשה לפרסם כיום מאמר שיציג עמדה שאיננה רצויה על המערכת".

הרב הראל מתאר כי הוא שמע מכמה אנשי מקצוע, ובהם אנשי מקצוע בכירים, כי ישנה אפשרות לשינוי נטייה מינית. "ראיתי זאת במו עיני על מספר נכבד של מתמודדים שעברו דרכי, ובתחילת דרכם תיארו את משיכתם כמוחלטת לכיוון אחד, ולאחר טיפול, מורכב ועמוק, השתנו, לטענתם, שהיא זו שקובעת בתחומים כאלו", מציין הרב הראל, שטוען כי "ממילא, לא ניתן לשלול אפשרות שינוי. הדיון צריך להיות בשאלה האם כולם יכולים להשתנות, כפי שטוענים חלק, או שמא רק חלקם, כפי שטוענים אחרים, וגם אני הקטן, בעקבות ניסיון של למעלה מעשור של ליווי הנושא, סבור".

"מאחר וישנם אנשי מקצוע הטוענים שניתן להשתנות, אין כל ספק בעיני שחובתו ההלכתית של כל אחד לעשות ככל יכולתו להגיע ליעד זה", מסביר הרב הראל, שמנמק זאת בכך שהחיים במצבו הנוכחי של המטופל "אינם מאפשרים לו לקיים חלק ממצוות התורה ואף מכשילים אותו באיסורי תורה חמורים. אם יעלה בידו, בסיעתא דשמיא ובעזרת מטפל טוב, אשריו. ואם לא, לפחות ניסה ועשה כמיטב יכולתו".

הרב הראל מציין כי אם אותו מטופל "יטופל אצל מטפל טוב ומקצועי, גם אם הנטייה המינית לא תשתנה, דברים אחרים הדורשים התמודדות כתוצאה ממצבו המורכב, יקודמו וישופרו, כך שבכל מקרה, הוא יצא נשכר מן הטיפול". עם זאת, הוא מציין כי הדבר תלוי "בתנאי שהוא פונה לאיש מקצוע מיומן, זהיר ובעל ענווה, שאינו מוכר לו אשליות, ודואג לבל יינזק. זאת, כדי שלא יצא שכרנו בהפסדנו".

לטענת הרב הראל, נייר העמדה שפרסמה הסתדרות הפסיכולוגים "אינו חדש ואינו מייצג עמדה חדשה, אינו מעלה ואינו מוריד. ברי לכל בר דעת, שיש אמת בשני הצדדים - ניתן להשתנות, אך לא כולם יכולים לעשות זאת, וכמו כן קיימת חובת זהירות מנזק". לדבריו, "זוהי הדרך הסלולה והברורה שקיבלתי מרבותי, לאחר עיון מעמיק בנושא, ובחינתו לאור חוות דעת מקצועיות רבות ומגוונות. זוהי דרכה של תורה: אדם לעמל יולד, כל אחד ועמלו שלו, ואל לנו למנוע מן המעוניינים בכך את עמלם לשינוי אישיותם".

"כל חיי אני עובד על השתנות, במישורים רבים", מתאר הרב הראל, שמתאר זאת כ"נשמת אפה של עבודת ה', הרצון המתמיד להשתלם, להשתפר, להיות טוב יותר. ממילא, כל מי שיודע ומרגיש, שתכונה מסוימת באישיותו מפריעה לו לעבוד את בוראו כרצונו, וודאי עליו לעשות ככל יכולתו, בזהירות ובמתינות, כדי לזכות להמריא מעלה-מעלה".