‫הסתדרות הפסיכולוגים: טיפולי המרה להומואים - אינם יעילים‬

נייר עמדה שפרסמה הסתדרות הפסיכולוגים בישראל מטיל ספק בסיכויי ההצלחה של טיפולי ההמרה להומוסקסואלים וקובע כי על הפסיכולוגים לוודא כי המטופלים אינם מבצעים טיפולי המרה בעקבות לחץ דתי או משפחתי

חדשות כיפה אורי פולק 08/02/12 16:37 טו בשבט התשעב

‫הסתדרות הפסיכולוגים: טיפולי המרה להומואים - אינם יעילים‬
elward-photography-cc-by, צילום: elward-photography-cc-by

ועדת האתיקה של הסתדרות הפסיכולוגים בישראל, מפרסמת היום נייר עמדה בנושא טיפולי המרה להומוסקסואלים, אותו ניסחה וועדה מקצועית שמונתה על ידה בעקבות לחץ מצד גופים וארגונים המייצגים הומואים דתיים בישראל.

בחודשים האחרונים התכנסה הוועדה מספר פעמים לפגישות עם פסיכולוגים ועובדים סוציאליים העוסקים או מתנגדים לטיפולי המרה. כמו כן הופיעו בפני הוועדה מטופלים אשר שינו לדעתם את נטייתם המינית כתוצאה מטיפולי המרה, ואף מטופלים הטוענים כי טיפולי ההמרה פגעו בהם באופן קשה.

בסיכום הדיונים טענה הוועדה כי פסיכולוג המקבל לטיפול מטופל החש שנטייתו או התנהגותו המינית ההומוסקסואלית עומדות בסתירה לאמונתו הדתית, או עלולות לגרום לניתוקו מסביבתו החברתית או התרבותית, הרי שהוא "חייב לכבד את ערכיו ואמונתו של המטופל ולנסות לעזור לו בהתאם".

הועדה קבעה בנוסף כי על הפסיכולוג "לוודא שהמטופל מבקש טיפול מרצונו החופשי ומתוך מוטיבציה פנימית ולא כתוצאה מהפעלת לחצים משפחתיים, חברתיים או דתיים", זאת גם באמצעות ביצוע הערכה פסיכולוגית כוללת ואבחנה מבדלת, על מנת לברר האם מדובר באדם שגיבש זהות מינית הומוסקסואלית או במי שטרם הגיע לכלל גיבוש זהות מינית.

כמו כן קובעת הוועדה כי על הפסיכולוג המטפל להעריך את סביבת החיים החברתית-תרבותית של המטופל ואת יחסי הגומלין שבינו לבינה ומידת מצוקתו בהתאם. "ממצאי ההערכות השונות יהוו התשתית לקביעת תוכנית הטיפול. בכל מקרה, יש צורך בקבלה מצד המטפל, תמיכה, הבנת העולם של המטופל ועזרה בהתמודדות פעילה שלו, גיוס תמיכה חברתית וחיפושים פנימיים בהתפתחות הזהות העצמית שלו-ללא כפייה", טוענת הוועדה.

הוועדה החליטה לאסור לחלוטין שימוש בטכניקות טיפוליות התנהגותיות אשר עלולות להזיק למטופל. "כשמטופל פונה ביוזמתו ומבחירתו החופשית בבקשה לטיפול, שנועד לשינוי האוריינטציה המינית שלו, על המטפל לידע אותו אודות גוף הידע המקצועי הקיים ואל למטפל להבטיח הצלחות שאינן מציאותיות", קובעת הועדה.

בנוסף, הועדה המקצועית החליטה כי על הפסיכולוגים להזהיר את מטופליהם מפני קשיים העתידים לעמוד בדרכם ובמידת הצורך אף מקיום סכנות שישנן בתהליך טיפולי שכזה, זאת "על מנת שהמטופל יוכל להחליט בצורה מיטבית וחופשית אם הוא מעוניין לעבור טיפול אשר מטרתו להשפיע על זהותו המינית ההומוסקסואלית".