כל באישה ערווה

ד"ר אביעד הכהן: העיסוק האובססיבי בענייני צניעות לוקה בחוסר צניעות

חדשות כיפה אורי פולק 19/12/11 14:10 כג בכסלו התשעב

כל באישה ערווה

"העיסוק האובססיבי בענייני צניעות הופך את כל הנושא לחסר צניעות" - כך טוען ד"ר אביעד הכהן, דיקאן מכללת שערי משפט ומי שייצג את העותרים לבג"ץ נגד גדרות ההפרדה במאה שערים, בהתייחס לנושא הדרת הנשים המחולל סערה בסדר היום הציבורי.

בשיחה עם כיפה אמר הכהן כי "מעבר לפגם האנושי והחברתי, הפרדה מגדרית והדרת נשים ברשות הרבים מנוגדות לחוק. הפיכת שכונות שלמות בירושלים, בית שמש ובני ברק לשטח אקסטריטוריאלי שבו לא נשמרות הוראות החוק פוגעת בעקרון היסוד של שלטון החוק. היא אינה מוסיפה, לא כבוד, אף לא הדר, לציבור החרדי שברובו הרגיל סולד מתופעות אלה, שלא שערום אבותינו, אך חושש להשמיע קולו ברמה פן יבולע לו".

בעבר היו הלכות צניעות נידונות, אם בכלל, בעיקר בחדרי חדרים, ואילו כיום, העלאתן על ראש שמחתנו והדיון הנרחב בהן בפומבי, הם כשלעצמם מבטאים לא אחת חוסר צניעות", מוסיף הכהן. לדעתו "אין לזלזל כלל ועיקר בערך הצניעות, ואין להקל בערך הסובלנות, גם כלפי אורחות חיים של פלגים קיצוניים בחברה החרדית. אבל יש להחמיר לא פחות, ואולי הרבה יותר, באיסורי הלבנת פנים ולשון הרע והתכבדות בקלונו של האחר".

הכהן טוען כי "הניסיון להדיר יותר ויותר נשים מן המרחב הציבורי צריך לעורר דאגה בלב כל מי שלא רק אופייה הדמוקרטי אלא גם שמה הטוב של תורת ישראל יקר בעיניו".

הוא מדגיש כי מי שמוביל את שיח ההפרדה במרחב הציבורי הם "גורמים קיצוניים" המשתלטים על המרחב הציבורי ו"כנראה רואים בעצם נוכחותה של אישה בו איום על חוסנם הדתי והרוחני. בעיניהם, לא רק "קול באישה ערווה", אלא "כל באישה ערווה": כל דבר שמרמז על נוכחות אישה במרחב הציבורי מגרה את היצר ופסול מעיקרו".

הכהן מסכם כי "גורמים קיצוניים אלה פועלים במרץ, למרבה הצער, לנוכח אזלת ידן של רשויות המדינה השונות - המשטרה, הרשויות המקומיות ואפילו בתי המשפט - מצליח מיעוט קיצוני זה לכפות את עצמו על הכלל".