מיזם עוקף רבנות: נישואין הלכתיים, ללא רישום במועצות הדתיות

ארגון הנשים מסורבות הגט "מבוי סתום", יוזם מהלך לנישואין אורתודוקסיים שלא באמצעות בתי הדין הרבניים, זאת במחאה על אפליית הנשים בהתנהלות בתי הדין בישראל

חדשות כיפה אורי פולק 06/12/11 14:20 י בכסלו התשעב

מיזם עוקף רבנות: נישואין הלכתיים, ללא רישום במועצות הדתיות
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

ארגון הנשים מסורבות הגט, "מבוי סתום", יוזם מהלך לנישואין במסגרת ההלכה ושלא באמצעות המועצות הדתיות, זאת כמהלך עוקף לבתי הדין הרבניים ובטענה כי הנשים מופלות בהם לרעה.

המיזם, שנעשה במחאה על התנהלות בתי הדין הרבניים, מציע לזוגות דתיים להינשא על ידי רבנים פרטיים, ללא רישום במועצות הדתיות בישראל אך על-פי כללי הטקס האורתודוקסי ועל פי ההלכה היהודית.

מיזם הנישואין החדש אמנם לא מאפשר לבני הזוג רישום כנשואים במשרד הפנים, מתוקף חוק, אך למעשה לא פוגע בבני הזוג מבחינת זכויותיו הכלכליות, מה גם שאין איתו בעיה הלכתית מבחינת חלותם של הקידושין בין בני הזוג.

כחלק מהמיזם, מקדם הארגון גם הסכמי קדם-נישואין בין בני זוג דתיים, זאת למניעת סרבנות גט, שוויוניות וחלוקת הרכוש הנצבר במהלך הנישואין. ב"מבוי סתום" מעמידים יועצים לבני זוג, המאפשרים להם להבין את עקרונותיו של ההסכם והשלכותיו על חלוקת הרכוש בין בני הזוג, האם הוא נאכף בבתי הדין הרבניים ובבתי המשפט לענייני משפחה ומהו הליך החתימה על ההסכם.

עו"ד בתיה כהנא-דרור, מנכ"ל "מבוי סתום", הסבירה היום כי הרקע למיזם הוא ההבנה כי "החוק במדינת ישראל הוא שכל יהודי בישראל חייב להתחתן ולהתגרש באמצעות בתי הדין הרבניים ובהם אנחנו, הנשים, מופלות לרעה. בישראל אין אופציה לנישואין אזרחיים וגם מי שנישא בנישואין אזרחיים ורוצה להתגרש בארץ, חייב לעשות זאת באמצעות בתי הדין הרבניים. בעיניי, לא ייתכן שקומץ דיינים ורבנים ישלוט במדינה, בחייהם האישיים של אלפי זוגות צעירים".

"אני דווקא בעד נישואין כדת משה בישראל ובאמצעות בתי הדין הרבניים, אך המציאות הקיימת היא לא 'כדת משה וישראל' אלא כאחרוני מדינות הטאליבן, באופן מושחת ועצוב", מסבירה עו"ד כהנא-דרור. לדבריה, "גם אני מקווה בטווח הרחוק לפעול במסגרת בתי הדין הרבניים, בהנחה כי מדינה מתוקנת נדרשת לרישום נישואין מסודר הנשמר לאורך ההיסטוריה. עם זאת, אני חושבת שהיוזמה הזו עשויה להשפיע על בתי הדין ולהביא לתיקון המציאות הקיימת".

ברבנות הראשית ציינו בתגובה למיזם החדש כי "נישואין פרטיים אסורים בישראל. אם לא יהיה רישום, אישה תוכל להתחתן עם חמישה גברים ותיווצר בעיה של איסורי תורה - ממזרים ואשת איש. לכן זה מהווה עבירה פלילית".

"מי שעושה דבר כזה נושא באחריות. אנחנו לא גוף אכיפה, ומי שאמור לאכוף את זה זאת לא הרבנות הראשית. זו קריאת תגר על משרד ממשלתי. בכל מקרה, אני לא חושב שמדובר בתופעה רחבה. אנשים שהכריזו מלחמה על הרבנות ומתחתנים כדת משה וישראל אבל לא דרך הרבנות, ייתקלו בבעיה ביום שהם יגיעו למשרד הפנים", נמסר.