שיחת השבוע עם אפי איתם

"מדינת ישראל צריכה לשאוף לשיתוף פעולה עולמי רחב ככל האפשר. אם כל האפיקים הללו יכזיבו, ישראל תיאלץ להגן על עצמה. היום הזה בהחלט יכול להגיע" שיחה עם תא"ל (במיל') אפי איתם על המשבר האיראני

חדשות כיפה אריאל הורוביץ 01/12/11 17:15 ה בכסלו התשעב

שיחת השבוע עם אפי איתם
אפי איתם, צילום: אפי איתם

משבר דיפלומטי חריף בין איראן לבין מדינות אירופה: בתחילת השבוע הותקפה שגרירות בריטניה בטהרן על ידי כמה מאות סטודנטים מקומיים, שפרצו לבניין השגרירות, זרעו בה הרס רב וקראו קריאות "מוות לאנגליה". שר החוץ של בריטניה אמר כי "קשה להאמין שהתקיפה בוצעה ללא תקיפת הממשל האיראני", והוסיף כי "אם האיראנים חושבים שנבליג על ההתנהגות שלהם, הם טועים טעות חמורה". התגובה לא איחרה לבוא: אתמול (ד') גירשה ממשלת בריטניה את השגריר האיראני מארצה, ובכך קבעה שלב נוסף במשבר בין שתי המדינות.

יחסיה של איראן עם מדינות העולם נושא איתו השלכות גם על מדינת ישראל - כך סבור השר לשעבר, תא"ל (במיל') אפי איתם. איתם, שכיהן בעבר כיו"ר המפד"ל-איחוד לאומי וכשר הבינוי והשיכון, חושב שהמשבר הדיפלומטי מסוגל להביא גם תוצאות חיוביות: ההתקפה על השגרירות היא הזדמנות לחשוף לעולם כולו את פניו האמיתיים של המשטר האיסלאמי הקיצוני.

אפי איתם, השגרירות הבריטית באיראן הותקפה השבוע על ידי מפגינים מקומיים. איך, לדעתך, על הממשל הבריטי להגיב לכך?

"אני לא יועץ ביטחוני ולא יועץ מדיני של הממשל הבריטי, אבל אני חושב שצדקה בריטניה כשגירשה את הדיפלומטים האיראנים מאדמתה. ההתקפה על השגרירות מלמדת אותנו דבר אחד, שהעולם מבין היום יותר ויותר את מה שהוא לא הבין במשך הרבה שנים: איראן היא מדינה התומכת בטרור ומפתחת נשק גרעיני, ואם התוקפנות שלה לא תיבלם, עתידו של העולם החופשי בסכנה".

האם אתה שותף לדבריו של שר החוץ הבריטי, שטען שההתקפה על השגרירות נעשתה בתיאום מלא עם הממשל האיראני?

"זו שאלה על גבול הנאיביות. כשסטודנטים באיראן מתפרעים להם סתם כך, יורים בהם ובזה נגמר הסיפור. באיראן לא קורה שום דבר בלי שהמשטר רוצה בזה. אין ספק שההתקפה על השגרירות נעשתה בברכתו ובהסכמתו שבשתיקה של הממשל האיראני, והיא סמל לאופי התוקפני והערמומי שלו".

האם למשבר הדיפלומטי בין איראן לבין מדינות אירופה תהיה השפעה גם על ישראל? האם יש לישראל ממה לחשוש?

"אני חושב שישראל לא צריכה לחשוש. להיפך, היא צריכה לשמוח שהעולם מתעורר, גם אם זה דרך אירועים קטנים וסמליים כמו תקיפת השגרירות. מאוד מעודד אותי לשמוע שמדינות נוספות שוקלות את המשך יחסיהן הדיפלומטיים עם איראן בעקבות אירועי השבוע האחרון. אסור בשום פנים ואופן לתת לאיראן להתחמש בנשק גרעיני. החיבור בין נשק להשמדה המונית לבין האידיאולוגיה של איראן יוצר איום לעולם החופשי ולדמוקרטיה, ואת זה צריך למנוע. זה לא סוד שלא נשאר לנו הרבה זמן, ואת הזמן שנותר לנו יש לנצל לגיוס תמיכה בינלאומית ולהטלת סנקציות, ולא סנקציות 'נחנחיות' כמו שיש עכשיו, אלא סנקציות קשות".

למשל?

"סנקציות על כספים, על דלק, על תזקיקים. איראן היא מדינה גדולה שנמצאת בקשרי מסחר עם העולם ומוכרת את הנפט שלה, וצריך להטיל עליה סנקציות בתחומים האלה. אין ספק שיהיה קשה מאוד לגייס את העולם להטלת הסנקציות הללו; יש מדינות רבות, כמו סין ורוסיה, שהאינטרס שלהן הוא לא תמיד לנתק את היחסים עם איראן. הסנקציות הללו לא תהיינה אפקטיביות אם מדינות גדולות כמו סין ורוסיה לא תשתף איתן פעולה".

האם לדעתך מדינת ישראל תגיע למצב שבו היא תיאלץ לתקוף את איראן בעצמה?

"מדינת ישראל צריכה לשאוף לשיתוף פעולה עולמי רחב ככל האפשר, ליצור שיח סביב הנושא הזה ברחבי העולם, ולחשוף את פניו האמיתיים של המשטר הזה ואת האיום שלו כלפי האנושות. אם כל האפיקים הללו יכזיבו, ישראל תיאלץ להגן על עצמה. היום הזה בהחלט יכול להגיע".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן