הרב אבינר על תקרית הירי: "טעויות קורות, הרב מרצבך נהרג על קידוש השם"

הרב שלמה אבינר, ראש מוסדות "עטרת כהנים", טוען כי תקרית הירי שהובילה למותו של הרב דן מרצבך ז"ל היא "טעות בלתי נמנעת כחלק ממלאכת הקודש של צה"ל"

חדשות כיפה אורי פולק 14/11/11 13:14 יז בחשון התשעב

הרב אבינר על תקרית הירי: "טעויות קורות, הרב מרצבך נהרג על קידוש השם"

ראש מוסדות "עטרת כהנים" בירושלים, הרב שלמה אבינר, סבור כי תקרית הירי שהובילה למותו של הרב דן מרצבך ז"ל ביום שישי האחרון, הינה טעות בלתי נמנעת של צה"ל - וכי צריך לבחון אותה בפרופורציות הנכונות מבחינת כלל העשייה הצבאית.

כפי שדווח בכיפה ועל פי תחקיר ראשוני בצה"ל, עולה כי ביום שישי האחרון ירה חייל צה"ל אש חיה על רכבו של הרב דן מרצבך ז"ל מהיישוב עתניאל, משום שחש בסכנת חיים מידית. בתחקיר נשללה ההנחה הראשונית לפיה מרצבך ז"ל נהג ללא אורות או נרדם על ההגה והחשד כעת הוא כי השומר של היישוב הסמוך למקום האירוע, בבית חגי, זיהה רכב חשוד בכניסה ליישוב ודיווח עליו לכוחות, שהחלו לפעול להקמת מחסום. בטרם הספיקו להקים את המחסום, זיהו את רכבו של הרב, שנסע לדבריהם במהירות ולא עצר, ופתחו לעברו באש.

בשיעור שהעביר לתלמידיו אמר הרב אבינר כי "בכל מערכת בעולם יש טעויות, העיקר הוא לצמצם את הטעויות למינימום האפשרי. יחסית, בצה"ל, סך הטעויות הן באמת מועטות מאוד. בלתי אפשרי להימנע מטעויות, אך יחד עם זאת צריך לשאוף לתיקון מירבי ככל האפשר". הרב אבינר טען כי "אף על פי שחיילי צה"ל לעתים יורים על יהודים ולעתים יש הרוגים בתרגילים באש חיה, יש ירי דו-צדדי על כוחותינו - כל אלו נכללים במלאכת הקודש של צה"ל. זה ידוע מראש לכולם, זה גלום במערכת, 'בילט-אין'".

"באותה מידה, גם רופא מנתח עושה טעויות", הסביר הרב אבינר, "אם אתה לא רוצה לעשות טעויות, אל תהיה רופא מנתח. אם אתה רוצה להיות בצבא ולא לעשות טעויות, תצלם מפות". הוא הוסיף והבהיר כי "צה"ל לא צריך נקיפות מצפון, לא המפקד ולא החייל שירה. באש הקרב, בשטח, לפעמים בחושך ובמציאות מעורפלת - לא מבינים ועושים טעות. זה לא לשבת בבית המדרש ולהסתבך בפירוש של "תוספות". מדובר במצבים קשים ומסובכים".

בהתייחס למותו של הרב מרצבך ז"ל טען הרב אבינר כי מדובר ב"תלמיד חכם וישר שלא עשה שום דבר רע. הקב"ה קובע כמה זמן האדם יחיה, כך על פי המשנה במסכת יבמות. הקב"ה גלגל דרך אותו חייל שהרב מרצבך ז"ל ייהרג על קידוש השם, העם והארץ. וודאי שכולנו בוכים ועצובים אבל זה חלק מהעבודה ולכן לא צריך להסתבך בשאלות על הצבא: הוא צריך לפעול מהר ככל האפשר, יש לנו ברירה אחרת? צריך לסגור את הצבא? חייבים צה"ל טוב, חזק ויעיל ונועז".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן