בשל המיתון בארה"ב: בתי הכנסת מוותרים על דמי החברות

המיתון הכלכלי שפגע גם בקהילה היהודית העשירה, הביא את בתי הכנסת לשיטה כלכלית מחודשת: התנדבות במקום תשלום דמי חבר

חדשות כיפה אורי פולק 02/10/11 09:35 ד בתשרי התשעב

בשל המיתון בארה"ב: בתי הכנסת מוותרים על דמי החברות
magharebia-cc-by, צילום: magharebia-cc-by

המיתון הכלכלי שפגע גם בקהילה היהודית העשירה בארצות הברית, הביא את גבאי בתי הכנסת לחשיבה מחודשת סביב תשלום דמי החבר הקבועים לקראת הימים הנוראים. החשש היה מפני דמי חבר גבוהים אשר ירתיעו יהודים רבים מלהגיע לבתי הכנסת לתפילות ביום הכיפורים.

הרב גיל סטיינלאוף, אחד מרבני בתי הכנסת בוושינגטון, אמר לאתר NPR כי "הלחם והחמאה של איך לנהל בית כנסת הם דמי חבר, כי ככה זה עובד. אנחנו גם עסוקים בגיוס כספי תרומות, אך כדי לשמור על הגחלת ועל-מנת לוודא שהכל פועל על בסיס שבועי ויומיומי, אנחנו פועלים בזכות דמי החבר".

גלן איסטון, מנכ"ל בית כנסת בוושינגטון ומנהל הכספים שלו, טוען כי המיתון הכלכלי פגע גם בקהילה היהודית, כשאנשים אמידים מוצאים עצמם נפגעים כלכלית במהלך החודשים האחרונים. כתוצאה מכך, רבים מהם אינם מגיעים לבתי הכנסת, ממבוכה על כך שהם לא יכולים לתת כפי שהם נתנו בעבר.

"החלטנו, בשל המצב, כי חברי הקהילה אינם צריכים לשלם דמי חבר מלאים כדי להשתתף בבית הכנסת. ההתנדבות הפכה ל"תשלום" דמי החבר, כשחברים שונים יכולים לתרום לקהילה בהתבסס על המקצוע שלהם. עורכי דין מובטלים יתרמו ייעוץ משפטי, או שקבלנים יבצעו בחינם תיקונים - למשל", אומר איסטון.

הרב דן ג'דסון, המלמד ב"היברו קולג'", טוען כי בשל המצב פעלו כמה בתי כנסת למכירת המקום אותו הם מחזיקים, כדי לשכור שטח אחר וזול יותר. הוא ציין כי תופעה נוספת המאפיינת את בתי הכנסת בארה"ב מובילה גם למיזוג בין בתי כנסת הפועלים באותו אזור, כדי לחסוך את ההוצאות, בעיקר את הוצאות המיזוג והחשמל.