בשל ההתדרדרות ביחסים: מצרים סירבה לייצא לולבים לישראל

פרסום ראשון: המתח בין ישראל למצרים מכה גם בשוק ארבעת המינים, כשמצרים סירבה להעביר לולבים לישראל. המשמעות: עלייה ניכרת במחירי הלולבים, שתשפיע באופן ישיר על מחירי ארבעת המינים

חדשות כיפה אורי פולק 14/09/11 16:38 טו באלול התשעא

המתיחות הביטחונית בין ישראל למצרים, נותנת את אותותיה גם בשוק ארבעת המינים: לכיפה נודע כי מצרים סירבה באחרונה לאפשר ייבוא של לולבים מאל-עריש לישראל, זאת בשל ההתדרדרות ביחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות.

מצרים נחשבת לספקית המרכזית והמשמעותית ביותר מבחינת שוק הלולבים בישראל, כשלמעלה מחצי מיליון לולבים מגיעים מדי שנה מאזור אל-עריש, זאת כשהביקוש ללולבים עומד על בין 600,000 ל-700,000 לולבים בשנה. למרות התיאום ארוך השנים מול המצרים ביחס לייבוא הלולבים, השנה הוחלט על ידיהם להפסיק באופן גורף את הייצוא - ואפילו לאירופה ולארה"ב.

משרד החקלאות פועל גם השנה כדי להבטיח אספקה סדירה של ארבעת המינים, והוא זה שהוביל את המגעים מול המצרים במהלך החודשים האחרונים. במשרד אישרו בתגובה לכיפה כי ייבוא הלולבים ממצרים לא יתאפשר השנה, כך "על פי החלטת הרשויות בסיני". לדברי המשרד, "חרף מצב זה שנוצר רק בעת האחרונה, פועל המשרד על מנת לאפשר אספקת לולבים סדירה במחיר הוגן לציבור בישראל, וזאת באמצעות עידוד הדקלאים בישראל להגדיל משמעותית את מספר הלולבים שהענף בארץ מספק, וזאת באמצעים שונים הכוללים הדרכה וסיוע".

החשש בקרב הסיטונאים והיבואנים הוא כי הפסקת הייבוא ממצרים תביא לעלייה משמעותית במחירי ארבעת המינים, שכן ייבוא ממדינות אחרות צפוי להשפיע באופן ניכר על מחירי הלולבים. במשרד החקלאות ציינו כי על פי הנראה, יוכלו השנה הדקלאים בישראל להגדיל באופן משמעותי את מספר הלולבים שהם מספקים והוא צפוי להיות גבוה מ-600,000 כך שלא צפוי מחסור משמעותי.

במקביל הפעיל המשרד תוכנית נוספת לייבוא לולבים מירדן, ספרד ועזה - זאת על מנת "למלא את דרישות השוק" ולוודא כי לא צפויה עלייה משמעותית במחירי ארבעת המינים. "משרד החקלאות מסייע ליבואנים בזירוז מציאת חלופות הייבוא ובדיקת הגידולים בארצות המקור, אך הדבר נעשה כמובן תוך הקפדה מתמדת על כללי הגנת הצומח. הייבוא מספרד ועזה טרם אושר סופית וכפוף כמובן למגבלות השירותים להגנת הצומח", נמסר בתגובה לכיפה.

במשרד החקלאות אף אישרו כי מחירי הלולבים צפויים לעלות בשיעור מסויים, זאת מפני שעלות העבודה בישראל גבוהה מזו שבמצרים. עם זאת, במשרד ציינו כי "נציגי הדקלאים הצהירו בפני נציגי משרד החקלאות כי אין בכוונתם לנצל את המצב ולהעלות מחירים באופן לא מוצדק מעבר לעלויות העבודה הנוספות".