הרב שרלו: אם נחמיר הלכתית, נכניס את החיילים הדתיים לגטאות

הרב יובל שרלו מתייחס לסוגיית שירת הנשים בצה"ל וטוען כי על בפסיקת ההלכה בצה"ל יש לאמץ "קו מינימאלי" על מנת שלא "להרוס את רקמת החיים בצבא"

חדשות כיפה אורי פולק 14/09/11 15:13 טו באלול התשעא

הרב שרלו: אם נחמיר הלכתית, נכניס את החיילים הדתיים לגטאות

הרב יובל שרלו, ראש ישיבת פתח תקווה, פוסק היום (ד') באגרת שהעביר לבוגרי הישיבה כי על החיילים הדתיים להשתתף בכל זאת באירועים הכוללים שירת נשים, זאת בשל חשיבות ערך האחדות בצה"ל.

לטענתו של הרב שרלו, האיסור ההלכתי על שמיעת שירת נשים הינו עניין ציבורי המחייב פסיקה מתוך מבט רחב וכולל. "אנו עוסקים בכלל ישראל ולא בנו עצמנו בלבד. השאלה העומדת על הפרק היא כלל הצבא, לאמור: כיצד אנו סוברים שעל כלל הצבא לנהוג בשאלה זו, ומתוך כך אנו נגזור את התנהגותנו האישית", ציין הרב שרלו.

הוא מוסיף וכותב באגרת כי לא ניתן לקבל, לא הלכתית ולא מעשית, מציאות בה כל חייל נוהג על פי דרכו ועל פי רבו - זאת בעיקר מפני שצה"ל מורכב גם מאנשים אשר אינם דתיים ואפילו אינם יהודים. לכן, לטענתו, כדי שצה"ל ינהג על פי ההלכה, יש לכבד את הקווים האדומים שלה אך לא לצפות להתחשבות כוללת בכל עמדה של רב זה או אחר.

על פי עמדתו של הרב שרלו, האחדות בטקסים הצבאיים הינה ערך בו יש להתחשב. "וודאי שניתן לעשות שימוש בכלי הלכתי זה, או בכלים הלכתיים כמו "הנאה הבאה לו לאדם בעל כורחו", הוא טוען, זאת כדי להתיר בכל זאת לחיילים להשתתף בפעילויות הכוללות שירת נשים.

עם זאת, הרב שרלו טוען כי מדובר בפסיקה הלכתית שצריכה להיעשות "על ידי תלמידי חכמים" ולא תוך שימוש בהגיון פשוט. "אי אפשר לספק לכל אחד את ההכשר שלו; אי אפשר שכל אחד יציית לפקודות לפי מה שהרב שלו הורה לו לעשות; אי אפשר לאפשר טבילה במקווה בכל יום לפני שחרית לפני מי שסובר שחובה לעשות זאת, ואי אפשר לקבוע את הלו''ז לאור פסיקות שונות בנוגע למסדר בוקר לפני התפילה או לקבוע נורמות אישיות בתחום בנות בצבא... זה אינו צבא אלא אנרכיה", הוא מסביר.

הרב שרלו מסביר בעמדתו כי "באופן אישי חיילים יכולים להחמיר על עצמם, אולם לא בדברים שהם פוגעים בקהילה, מנוגדים לה, והורסים את רקמת החיים בצבא". לטענתו, חייל יכול להקפיד על עולמו הלכתי באופן אישי, אולם עמדתו הציבורית צריכה להתבסס על "קו הלכתי בסיסי - לא פחות מכך אך גם לא יותר, אחרת הדתיים ייכנסו לגטאות, כמו הנח"ל החרדי, ולא ישרתו יחד עם החילונים, והצבא כולו יהיה פחות יהודי ופחות הלכתי".