למרות התנגדות הרבצ"ר - נוסח ה"יזכור" ישונה

תא"ל הרב רפי פרץ היה לחבר הועדה היחיד שהתנגד לשינוי הנוסח מ"יזכור אלוהים" ל"יזכור עם ישראל", בטענה כי השינוי מנוגד לצו מצפונו

חדשות כיפה אורי פולק 04/08/11 17:37 ד באב התשעא

למרות התנגדות הרבצ"ר - נוסח ה"יזכור" ישונה
רומן פורצקי, "במחנה", צילום: רומן פורצקי, "במחנה"

הועדה המיוחדת שמינה הרמטכ"ל בני גנץ לבחינת נוסח ה"יזכור" החליטה היום (ה') באופן סופי כי יש לשנות את פקודת המטכ"ל ולפתוח את נוסח ה"יזכור" המופיע בפקודת המטכ"ל בקריאה הממלכתית: "יזכור עם ישראל את בניו ובנותיו".

בראש הועדה המיוחדת עמד האלוף ישי בר, מפקד גיס 479 (במיל') והשתתפו בה הרב הצבאי הראשי תא"ל רפי פרץ, קצין החינוך והנוער הראשי תא"ל אלי שרמייסטר ורמ"ח הנפגעים אל"מ יאיר בן שלום. אל דיוני הועדה זומנו בנוסף גם נציגי המשפחות השכולות בישראל מהארגונים "יד לבנים". בדיונים השתתפו בנוסף גם הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון, פרופ' נפתלי רוטנברג, הרב אלי סדן ראש המכינה בעלי, הרב שי פירון והרב איתן אייזמן ראש מוסדות "נעם-צביה".

ואולם, על אף העובדה כי רוב חברי הועדה תמכו בשינוי הפקודה לנוסח "יזכור עם ישראל", הרב הצבאי הראשי התנגד לשינוי בטענה כי הוא מנוגד לצו מצפונו. לדעתו של הרב תא"ל פרץ אמנם ראוי הנוסח הסופי שנקבע על ידי הועדה, אך משנקבע לפני שנות דור הנוסח של "יזכור אלוהים'", אין זה ראוי עתה, לדעתו, להשמיט את שם ה' מנוסח ה"יזכור".

תא"ל הרב פרץ טען בדיוני הועדה כי הוא רבם של כלל חיילי צה"ל ולא של מגזר מסוים בתוכו, והוא גם מודע למחלוקת הקיימת בציבור הדתי בדבר הנוסח הראוי. עם זאת, הרבצ"ר הדגיש כי הוא איננו יכול, מבחינה מוסרית-דתית, להצטרף להמלצת הרוב. הרבצ"ר המליץ לועדה לשנות את הפתיח ל"יזכור עם ישראל ויזכור אלוקים", או לחלופין לאמץ את הנוסח "יזכור עם ישראל" אך להוסיף גם את תפילת ה"יזכור", בנוסח המודפס בסידורי התפילה, כמרכיב נוסף ומחייב של טקסי הזיכרון הרשמיים בצה"ל.

אלא שכאמור, עמדת הרבצ"ר נדחתה על ידי רוב חברי הועדה, שהסכימו עם העמדה הרווחת בקרב המשפחות השכולות והחליטו לאמץ את הנוסח המעודכן. עם זאת, לכיפה נודע כי גם בקרב הרבנים שהשתתפו בדיוני הועדה לא הייתה תמימות דעים ביחס להחלטה. מבין הרבנים בלט במיוחד הרב יעקב מדן, אשר תמך בהחלטה לשנות את הנוסח ל"יזכור עם ישראל", בנימוקים הנוגעים בין היתר לאחדותו של העם סביב נוסח אחיד ושווה.