ביני"ש הודח מתפקידו לאחר שהתריע על בעיות כשרות בגדוד

חייל דתי שובץ מחדש לאחר שפעל נגד התנהלות בלתי חוקית של מפקדיו, בעיקר סביב ענייני דת ושמירת ההלכה. חבריו טוענים ל"סתימת פיות"

חדשות כיפה אורי פולק 01/08/11 11:21 א באב התשעא

ביני"ש הודח מתפקידו לאחר שהתריע על בעיות כשרות בגדוד
אילוסטרציה: מעוז ויסטוך, צילום: אילוסטרציה: מעוז ויסטוך

חיילים דתיים ששירתו במסלול ה"הסדר" בגדוד "רשף" של חיל התותחנים, מלינים על רדיפה אישית של אחד החיילים, זאת לאחר שפעל בגדוד למען הביני"שים ונגד גורמים צבאיים שעברו על החוק ופגעו ברגשותיהם במהלך החודשים האחרונים.

החייל, ששירת באחת הסוללות המבצעיות בגדוד, הודח מהיחידה אליה השתייך ושובץ ביחידה אחרת על ידי מפקדיו, זאת בטענה כי מדובר בחייל לא ממושמע. אלא שקבוצת הביני"שים, שהשתחררה לפני כשבוע, טוענת כי הסיבות לשיבוצו החדש של החייל נעוצות בהתנהלותו מול מפקדי הגדוד בענייני הדת השונים.

א', חייל בגדוד, סיפר לכיפה כי "החייל שהודח פעל כאחראי מטעמם של החיילים הדתיים בקשר שביניהם לבין המפקדים, בנושאים דתיים. במספר מקרים הוא פעל מאחורי גבם, כדי לדווח לרב הצבאי על תקלות שהתרחשו בגדוד. המפקדים לא אהבו את זה - והעדיפו להדיח אותו כדי להשתיק את "כאב הראש", מבחינתם".

החיילים מתארים כיצד באחר המקרים דיווח החייל לרב הצבאי על טבח שלא פעל בהתאם לכללי הכשרות של הרבנות הצבאית. "הרס"פ בגדוד טען כי התלונה מיותרת, כי הטבח אהוב על החיילים", סיפר החייל לכיפה. במקרה אחר, כאשר נכנסה למוצב משאית דלק בשבת על מנת לתדלק את הכלים שבמוצב, ניסה החייל למנוע את התדלוק בטענה שלא מדובר בצורך מבצעי ואסור לעשות זאת בשבת.

"בסוללה לא הקשיבו לטענותיו, והרשו למיכלית להיכנס ולתדלק את הכלים בשבת, ובסופו של דבר המיכלית מילאה את הסולר שמשמש לחימום המים במקלחות, דבר שודאי אסור לעשותו בשבת על פי חוקי צה"ל והרבנות הצבאית", סיפר א', שאמר כי לאחר בירור שנערך בין המפקדים "נמצאו טענותיו של החייל מוצדקות ומפקד הסוללה עלה לבירור מול המג"ד".

שני האירועים הללו חיזקו בקרב המפקדים את התחושה כי החייל מהווה "גורם מפריע". "הם ממש חיפשו אותו", סיפר א', "ולאחר כשבוע הוא נשלח לשיחה עם מפקד הגדוד, בה הוא הודיע לו על שיבוצו מחדש ביחידה אחרת, בטענות לגיטימיות לכאורה הנוגעות להתנהלות המשמעתית שלו".

"נעשתה כאן סתימת פיות", הדגיש א', "וכולנו, כ-40 חיילים, מרגישים זאת. הוא 'סומן' והוחלט להעיפו רק בגלל שדאג לענייני הדת ולהם לא היה נוח עם זה". רק כעת, לאחר שסיימו את פרק השירות הצבאי הפעיל וחזרו לישיבה, מרגישים החיילים חופשיים מספיק כדי לדבר ולהתלונן על מה שמוגדר על ידם כ"עוולה נגד הציבור הדתי".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "היות ולא נמסרו פרטי החייל, לא ניתן לבדוק את המקרה לעומקו ולברר את טענות הכתב".

הדיווח הראשוני התקבל באמצעות המייל האדום