דו"ח: הביקורת נגד החברה קדישא – איננה מוצדקת

מדו"ח הקבורה השנתי שמפרסם מכון עתים עולה כי ב-90% מהמקרים אין הצדקה לתלונות נגד החברה קדישא וכי התדמית השלילית נגדה נובעת מטעמים שאינם נכונים

חדשות כיפה אורי פולק 01/05/11 00:00 כז בניסן התשעא

דו"ח: הביקורת נגד החברה קדישא – איננה מוצדקת
Effib -ויקיפדיה העברית, צילום: Effib -ויקיפדיה העברית

על אף הביקורת הציבורית, החברה קדישא פועלת כדת וכדין וב-90% מהמקרים אין הצדקה לתלונות נגדה - זו מסקנת דו"ח הקבורה השנתי שמפרסם היום (א') מכון עתים. בדו"ח, שנועד להציג בפני הציבור תמונה אמינה ומדויקת של מצב הקבורה בישראל לשנת 2011, נטען כי הביקורת נגד החברה קדישא נובעת מהתדמית השלילית נגדה ומטעמים שאינם נכונים ברובם.

מהדו"ח עולה כי בישראל פועלות מאות חברות קדישא שמיעוטן עמותות עצמאיות ורובן פועלות במסגרת המועצות הדתיות באזורן. לצידן פועלות חברות קבורה נוספות של הדתות השונות ושל הקבורה האזרחית. עם זאת, התלונות נגד החברה קדישא נובעת, על פי עתים, "מתדמית שלילית שלא בצדק לקבורה הרוויה - למרות שמדובר בשיטות קבורה שהיו נהוגות בעבר".

בעתים מציינים כי הקבורה בה נוהגת החברה קדישא "עומדות בדרישות ההלכה ושיטות דומות להן נהוגות ברחבי העולם כולו, התפיסה הרווחת רואה בהן "שיטות קבורה למיעוטי יכולת" שאינן מכבדות את הנפטרים ומשפחתם". בדו"ח נטען כי "העובדה כי המעבר לקבורה רוויה נעשה, בעידוד הממשלה, על מנת להתמודד עם המחסור החמור בקרקע, אינה מספיק ידועה לציבור. חוסר המודעות גורם להסתייגות משיטות הקבורה החדשות ולתחושה מוטעית של ניצול - בעוד משפחות מעוטות יכולת נאלצות להסתפק בקבורה הרוויה, משפחות בעלות אמצעים נדחקות להוציא סכומי כסף גדולים על קבורה בקרקע, שנתפסת בעיניהם כמובנת מאליה".

"משרדי לוויות גובים אלפי שקלים ללא צורך"

עוד התברר בדו"ח כי מבדיקה שערך מכון עתים עולה שבתי חולים רבים מפנים את משפחות הנפטרים לתיאום הקבורה במשרדי לוויות פרטיים הפועלים בתוך מתחם בית החולים. התוצאה: המשפחות משלמות על שירותי הקבורה, במקום לקבל אותם בחינם.

"אצל המשפחות נוצר הרושם שמדובר בגוף רשמי הפועל מטעם בית החולים עצמו", מסבירים בעתים את המציאות הקיימת ומנמקים כי "הדבר נכון במיוחד במקרים בהם משרד הלוויות הפרטי הוא זה שמנפיק את רישיון הקבורה עבור המשפחה - פעולה האמורה להתבצע על ידי משרד קבלת החולים בבית החולים עצמו". מהדו"ח עולה כי במקרים רבים, אותם "משרדי לוויות" גובים מאות עד אלפי שקלים ללא צורך עבור שירותי הובלה וקבורה שהמשפחות זכאיות להן ללא תשלום. "רבות מן המשפחות היו מוותרות על שירותים אלו לו ידעו שאינן זקוקות להם", נטען.

באשר לרכישת חלקות קבר מסכמים בעתים כי יש לקבוע תעריפי מקסימום לחלקות חריגות, זאת לאור העדפתן של משפחות רבות לקבור את יקיריהן בקבורת שדה בחלקות חריגות בתשלום, ולא בקבורה רוויה חינם. "על התעריפים להיות קבועים בחוק ומפורסמים לעיני הציבור. המלצה זו תוכל להתבצע ובתנאי שהמדינה תקצה קרקעות נוספות לקבורה או תישא בעלויות פיתוח מבני הקבורה הרוויה בבתי העלמין", קובעים בעתים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן