Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
לא חוזר - כיפה

לא חוזר

הרב אברהם שרמן, דיין בית הדין הרבני הגדול שחולל למעשה את סערת הגיור, אינו חוזר בו: "רוב רובם של הגיורים צריכים בדיקה"

חדשות כיפה אורי פולק 27/04/11 00:00 כג בניסן התשעא

לא חוזר
usharf-cc-by-sa, צילום: usharf-cc-by-sa

הרב אברהם שרמן, דיין בית הדין הרבני הגדול אשר חולל את סערת הגיור לפני כשלוש שנים - אינו חוזר בו מדעתו ההלכתית בנוגע לתוקפם של הגיורים במערך הגיור הממלכתי. בראיון לאתר "וואלה" אמר הרב שרמן כי "אין לי מה לחזור בי מפסק הדין, שהרי הייתי שליחם של חכמים".

כזכור, בפסק דין שניתן בשנת 2009 בהרכב של שלושה דיינים בבית הדין הרבני הגדול ובהם הרב שרמן, מתח הרב שרמן ביקורת על גיוריו של הרב חיים דרוקמן, דאז ראש מערך הגיור הממלכתי במשרד ראש הממשלה. פסק הדין דאז ניתן בנושא תקפות גיורה של אישה שהתגיירה בבית דינו של הרב דרוקמן. מאז התחוללה סערה ציבורית, ששיאה בסימני השאלה שניתנו בתוקפם של הגיורים הצבאיים.

הרב שרמן הסביר בראיון כי פסק הדין שניתן דאז זכה אף לתמיכתו של הרב יוסף שלום אלישיב, שאמר לדיינים כי "פסק הדין הזה לא שייך לכם, אתם לא 'בעלי-בתים' עליו, פסק הדין הזה שייך לכלל ישראל, לכל הדיינים, לכל רושמי הנישואים, בכדי שידעו עם מי מותר להשתדך והאם מותר לאלה להכנס לכלל ישראל".

"אדם שאומר בפיו שהוא מקבל על עצמו תורה ומצוות ולא מתכוון לכך הרי אין זה גיור, גם בדיעבד", הסביר הרב שרמן את עמדתו ההלכתית והדגיש כי לדעתו "רוב רובם של הגיורים בתקופה המודרנית ובישראל צריכים בדיקה על ידי בית דין מוסמך לפני שהם נכנסים לקהל ישראל. הם לא ודאי יהודים".

הרב שרמן הוסיף כי "שבכדי שקבלת המצוות תהיה אמיתית המבחן יכול להיות של חודש-חודשיים". לדבריו, גם ההבהרה שניתנה על ידי הרב עובדיה יוסף והרב הראשי, הרב שלמה עמאר, אינה עומדת בסתירה עם עמדתו - אז כהיום. "הרב עובדיה והרב עמאר מסכימים לכל העקרונות המקובלים בפסיקה בנושא הגרות", הוא מסביר, "בעקרונות אין הבדל בין גדולי הדור האשכנזים והספרדים. עוד נכתב בהבהרה שאם יתברר שאותם מתגיירים בצבא לא קיבלו תורה ומצוות בהליך הגיור ולא שמרו מצוות אז גם הרב עובדיה יודה שהגיור לא תקף".

בתנועת "נאמני תורה ועבודה" תקפו את עמדתו של הרב שרמן וציינו כי חרף דבריו, פסיקתו סותרת את עמדתם של נשיא בית הדין הגדול הרב שלמה עמאר ושל הרב עובדיה יוסף. "הרב שרמן מטיל למעשה דופי בכל הגיורים האורתודוקסים בארץ ובעולם וכן בגיורים הצבאיים וזוהי הסלמה והחמרה המנוגדת להלכה המקובלת. אנו מצפים מהרב עמאר להסתייג לאלתר מדברי הרב שרמן ולנקוט נגדו באמצעים משמעתיים", נמסר בתגובה לכיפה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן