משאל כיפה

למי תצביעו בפריימריס של "הבית היהודי"

  • נפתלי בנט
  • יצחק זאגא
  • יונתן ברנסקי

ישיבת הר עציון

חזית מאוחדת מול החילונות

הרב אהרן ליכטנשטיין טוען כי ניתן לבחון שיתוף פעולה עם הנצרות והאיסלאם, זאת כחזית מאוחדת כנגד החילונות

אורי פולק
ט"ז ניסן תשע"א, 20/04/2011 00:00

"ניתן לשאוב מכתבים של אנשי דת נוצריים דברים שישרתו את עבודת ה' שלנו. אמנם לא באותה מידה לכל אחד, אבל באופן כללי - אכן כן" - כך קובע ראש ישיבת הר עציון ומבכירי הרבנים בציונות הדתית, הרב אהרן ליכטנשטיין, בראיון שמסר באחרונה לכתב העת "דעות".

 

במסגרת הראיון, קבע הרב ליכטנשטיין כי בעוד שבעבר היו הבדלים משמעותיים בין אמונות שונות בעולם, הרי ש"בעולם שלנו, שהתשתית שלו חילונית, ההתמודדות משתנה ובריתות חדשות עשויות להירקם". לטענתו של הרב ליכטנשטיין, "כיום לכל הדתות יש "אויב" משותף - החילון, שהתמודדות מולו יכולה לאחד את המוסלמי, הנוצרי והיהודי. ממילא, המאבק המתמקד בהבדלים הפנימיים בין כל דת לדת מאבד את מרכזיותו".

 

הרב ליכטנשטיין אף מתייחס בחיוב לשיתוף פעולה גדול יותר בין הזרמים האורתודוקסים, הרפורמים והקונסרבטיבים ביהדות, אך מסתייג באומרו כי שיתוף הפעולה הזה יכול להתקיים מתוך הבנה כי ישנה "חומה מלוכדת של הדת, המתייצב מול העולם החילוני הכללי" - ולא מתוך מאבק שנעוץ ב"הבדלים של הזרמים".

 

"אני סבור שדווקא בנושאים הקשורים לעבודת ה', ולא בנושאים מנותקים ו"נייטרלים", התעניינות בעולם הלא-יהודי טומנת בחובה פוטנציאל לדלות דברים משמעותיים יותר מבחינה דתית, ואילו ככל שעוסקים בנושאים כלליים, התועלת הדתית יורדת", אומר הרב ליכטנשטיין. עם זאת, הרב ליכטנשטיין מודע לסיכונים וקובע כי "לא ניתן להתעלם מכך שיחד עם הפוטנציאל, רף הסיכון ההלכתי והקיומי עולה ככל שתחום העיסוק הוא יותר דתי. כאשר הזיקה היא בנושאים שורשיים ובסיסיים, ממילא הדברים יותר עדינים ופגיעים, והחשש מפני ערבוב מין בשאינו מינו - עולה". 

לחצו על הלייק ותקבלו את כל הסיפורים לפייסבוק שלכם
תגובות
כתוב תגובה



תמונה
1. הרב תתעורר! האויב שלנו הוא הנצרות! (ל"ת)
אלון 4/20/2011
תמונה
2. כל הכבוד
עידו 4/20/2011
אני מקווה שהדברים האלה יהיו תגובה הולמת לכל הגזענים מבית מדרשו של הרב גינזבורג, שמעדיפים את הכופר שנולד יהודי על פני המאמין המוסלמי או הנוצרי. בין הדתות יש הבדלים שאסור לטשטש, אבל המאבק האמיתי הוא בין הקוראים בשם ה´ בעולם לבין המתכחשים לו.
תמונה
3. תוצאה של הדואליות של הגרי"ד
יצחק 4/20/2011
הרב לא מבין שהעיוות של היהדות ע"י דתות אלו הם שהביאו את העולם לחילונות, זו היטהרות מתפיסות אליליות.. לחזור אחורה לא יעזור כלום, אלא להראות את המושגים המקוריים שיש ביהדות מול הטמטום ועיוות שבדתות הללו...
תפיסה כזו היא תוצאה של השקפתו של הגרי"ד, שצמצם את היהדות בעיקר לפן ההלכתי והפקיר את עולם הדעות למודרנה, ודאי לא עזב את עיקרי האמונה אבל מתאים אותם לעולם שבחוץ.. ליהדות הסתכלות מיוחדת משלה, שלמה, ורק על בסיס זה עלינו להביט על כלתופעות הרוח שבעולם ולהבין איך הוא חותר לקראת אמונת ישראל... צר לי הרב
תמונה
4. תיזהרו שהחילונים לא יעלו עליכם
אברהם 4/20/2011
ויכריזו על הדתיות שלנו כאויב להיות אויב. זה יהיה לא נעים היום הזה.
תמונה
5. שוב גיליון מרתק של "דעות".
ערן, בני"ש 4/20/2011
יישר כוח לנאמני תורה ועבודה. ודאי הם יזכו שוב לקיטונות של זעם על מה שבעוד 5 שנים יהיה בשיא הקונסנזוס הדתי.
תמונה
6. הרב ליכטשטין איש מעמיק ומרתק
יונתן 4/20/2011
הלוואי עוד רבים כמותו.
תמונה
7. יפה. יישר כוח על האומץ! (ל"ת)
חבר בנאמני תו"ע 4/20/2011
תמונה
8. יצא המרצע מן השק
שמואל אש 4/20/2011
עכשיו אנחנו רואים שלדעתו אין הבדלים (או ההבדלים קטנים מאוד ולא מהותיים) לעומת החילון.
הנצרות שהיא עבודה זרה יותר טובה מהחילון וצריך לשתף פעולה איתה!
איזה אבסורד? לאיזה מצב הגענו?
הפלורליזם והפוסט-מודרניזם מכלים כל חלקה טובה.
אם בארזים נפלה השלהבת...
תמונה
9. מוסר ולא "לחימה בחילון" כבסיס לאיחוד
אילה ג. 4/21/2011
איחוד על בסיס היות הדת לעומת היעדרה, אל מול "אויב משותף - החילון", מדאיג אותי במידת מה. לא הייתי רוצה לראות עצמי "מתאחדת כנגד החילון" עם איראן או עם אפגניסטן שלפני המלחמה, מדינות הלכה המקדשות את המצוות הדתיות אל מעל לערכים בסיסיים אותם מייצגות המצוות החברתיות, אל מעל למוסר הבסיסי הטבוע בנו כבני אדם. המתירות לעשות כל דבר, בתנאי שהוא "בשם הדת" (או לצורך העניין, נקבע ע"י ה"ולאית-י פקיה" התורן).
הדבר האחרון שהייתי רוצה הוא למצוא את עצמי או את מנהיגי מתאחדים עם איראן כנגד החילון.

האוייב המשותף של הדתות, הרבה לפני החילון, הוא סילופן ושימוש בהן כחותמת הכשר לרמיסת המוסר האנושי הבסיסי. ההבנה המשותפת כי ניתן, עם קצת סילוף של הדת, לנתב אותה כך שתכשיר ואף תעודד תופעות פסולות כמו שהידים, צריכה להדאיג אותנו הרבה יותר מן החילון.

כבר הרס"ג הפריד בין מצוות "שכליות" - אלו המובנות מאליהן מכוח המוסר, ו"שמעיות" - אלו שאינן מובנות, המצוות שלולא הדת כפי שנמסרה לנו, לא היינו חושבים לקיים אותן.
הרס"ג גם קבע כי המצוות השכליות הן הבסיס, ואין לדרוש את קיום המצוות השמעיות, לפני שהמצוות השכליות שרירות וקיימות כבסיס איתן.

אם כן, אם מחפשים בסיס לאיחוד - הרבה לפני בעיית החילון צריך לבוא היחס למצוות השכליות, למוסר האנושי. וכאן צריך להיות חיבור של חברה דתית וחילונית כאחד, ללחום כנגד חברות ומוסכמות אשר אינן מכירות במוסר האנושי כבסיס המינימלי להכל, אם מתוך עריצות שרירותית של שלטון, ואם בשמם של ערכים אבסולוטיים כגון קומוניזם או דת.
תמונה
10. הייתי מציע חזית מלוכדת אחרת
חילוני אויב? 4/21/2011
שוחרי "ואהבת לרעך" ו"סור מרע" נגד השאר.
אוהבי האדם ומכבדיו - נוצרים, מוסלמים ויהודים, דתיים וחילוניים - נגד הרשעים הגדולים והקטנים מכל המינים
תמונה
11. ברית, עשינו אחת עם ה´
אלון הקטן 4/21/2011
ואין לנו אויבת, פשוט משום שאחת מדתם אינה אמיתית, ולכן אינה יכולה לעשות עלינו שום רושם כלל ועיקר, ו"דתנו" שאין היא בחירה להיות "דתי" או "לא דתי" -או כלשון העולם "חילוני"
-פוקדת השענותנו רק על ה´ בלא מגור!
תמונה
12. לשתף פעולה עם עובדי אלילים?!
י 4/22/2011
לא שמעתם על הבעיות שגם ככה הבמיסיון עושב בארץ?
תמונה
13. דברי הרא"ל נעוצים גם ברמב"ם (ל-8 בעיקר)
הרמב"ם 4/22/2011
רמב"ם הלכות מלכים ומלחמותיהם, סוף פרק יא, בקטע שהושמט מאימת הצנזורה:
יא אבל מחשבות בורא עולם*אין כוח באדם להשיגם, כי לא דרכינו דרכיו ולא מחשבותינו מחשבותיו. וכל הדברים האלו של ישוע הנוצרי, ושל זה הישמעאלי שעמד אחריו*אינן אלא ליישר דרך למלך המשיח, ולתקן את העולם כולו לעבוד את ה´ ביחד: שנאמר "כי אז אהפוך אל עמים, שפה ברורה, לקרוא כולם בשם ה´, ולעובדו שכם אחד" (ראה צפניה ג,ט).

יב כיצד: כבר נתמלא העולם כולו מדברי המשיח, ומדברי התורה ומדברי המצוות, ופשטו דברים אלו באיים רחוקים, ובעמים רבים ערלי לב; והם נושאים ונותנים בדברים אלו, ובמצוות התורה*אלו אומרים מצוות אלו אמת היו, וכבר בטלו בזמן הזה, ולא היו נוהגות לדורות. ואלו אומרים דברים נסתרות יש בהם, ואינן כפשוטן, וכבר בא משיח, וגילה נסתריהם.

יג וכשיעמוד המלך המשיח באמת, ויצליח וירום ויינשא*מיד הם כולן חוזרין ויודעים ששקר נחלו אבותיהם, ושנביאיהם ואבותיהם הטעום.

אם כך, ישנו בהחלט מכנה משותף בינינו לבין הדתות האחרות, נגד החילון - שמנסה למחוק את ההתקדמות הדתית בעולם, עליה מצביע הרמב"ם בעומק התבוננותו.
תמונה
14. הר עציון? בזיון.
יהודי 4/23/2011
הר המור זאת התורה האמיתית.
איך דתי שונא חילונים ומעדיף רוצחים ערביים? בושה שזאת התיונות הדתית עם רבניה.
לך ותלמד עוד קצת מכתבי הרב קוק זצ"ל.
תמונה
15. ומדוע תשתית העולם חילונית?
נועה 4/23/2011
התשובה היא, לדעתי, משום שהחילון הביא קדמה והתפתחות טכנולוגית, שהפכה את העולם למה שהוא כיום. לא הדת, שמזיזה את הגלגל אחורה. הסיבה שכבוד הרב יכולל להשתמש באוטו, פלאפון, מיקרופון לנאומים שלו וכו´ היא שהחילונים פיתחו את כל הדברים האלו, לא ה´ שבשמיים!
תמונה
16. פתטי והזוי ומנותק לחלוטין מהמציאות. (ל"ת)
לצערי 4/23/2011
תמונה
17. תגובה ל 3
קורא 10/18/2012 1:03:00 PM
"הגרי"ד, שצמצם את היהדות בעיקר לפן ההלכתי והפקיר את עולם הדעות למודרנה ".

קראת את כתביו ההגותיים\ פילוסופיים \ דרשניים של הגרי"ד ??

כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד