הרב גינזבורג יעמוד בראש מפלגה חדשה

תלמידי הרב גינזבורג שוקדים על הקמתה של מפלגה פוליטית חדשה, המטרה: להחזיר את העם בתשובה

חדשות כיפה נחום אבניאל 05/07/09 00:00 יג בתמוז התשסט

הרב גינזבורג יעמוד בראש מפלגה חדשה
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

כמה תנועות תשובה דתיות לאומיות אתם מכירים? ראש יהודי? מעייני הישועה? מכון מאיר? ובכן, בימים אלו, כך נודע לכיפה, עולה על המפה תנועת תשובה נוספת. אך הפעם מתלווה לחלוקת הפליירים, לשיעורים השבועיים ולהנחת התפילין בונוס מיוחד: לתנועת התשובה החדשה תהיה גם מפלגה בכנסת.

"כשם שעשרה יהודים המתקבצים ביחד לתפילה מקיימים ביחד תפילה בציבור, נוסף על התפילה של כל יחיד, כך גם עשרה יהודים, על אחת כמה וכמה מיליוני יהודים, הגרים יחד בארץ אחת, צריכים לנהל את חייהם הציבוריים על פי תורה, מעבר לניהול החיים האישיים בדרך הזו", כך נפתחת ההודעה לתלמידי הרב גינזבורג, על המפלגה חדשה העומדת לקום בראשותו.

המכתב, המופץ בימים אלו, ממשיך ומפרט את מטרות המפלגה ואת הסיבות להקמתה. "יש מאיסה בשיתוף הפעולה כפוי הטובה עם הציבור החילוני, ובמיוחד הימני, ותחושה שיש מקום לשלטון אחר לגמרי. כל אלו קוראים להנהגה חדשה שתוביל לשלב הבא - תשובה ציבורית אל ה יתברך."


הרב גיזבורג- מצפן חדש? (צילום: melamed-cc-by-sa)


עבור מקימי המפלגה, אין הבדל בין דתיים לאומיים לחרדים, ספרדים כאשכנזים- מטרתה, כאמור, היא להשיב את עם ישראל בתשובה. "אנו רוצים לנהל את החיים הציבוריים שלנו על פי תורה. בכל המישורים - הביטחוני, החינוכי, הכלכלי, יחסי החוץ והפנים, המשטרה ומערכת המשפט. הכל."


לא עוד מפלגה דתית

האם יש צורך במפלגה דתית נוספת? עבור יוזמי העניין, יהושע הס ונריה אופן, התשובה ברורה. מהמכתב עולה כי המפלגות הדתיות הקיימות הן סקטוריאליות מדי, ויש צורך במפלגה אחת שתאחד את כל הזרמים. מפלגת האיחוד הלאומי, לעומת זאת, שמה את הדגש יותר מדי על ארץ ישראל ולשם כך מצרפת גם חילונים למאבקה, ולכן אינה מתאימה. הפיתרון: מפלגה חדשה שאינה מוקמת מכוחם של פוליטיקאים, אלא של רבנים, ובראשם הרב יצחק גינזבורג, ראש ישיבת עוד יוסף חי. שמות נוספים שעולים במכתב הם של הרב יעקב יוסף והרב דב ליאור.

עוד נקודה ראויה לציון היא ההתייחסות לכפיפותה של המערכת הפוליטית לזו הרבנית: "ישנו חשש משמעותי לגבי כל מי שנכנס למערכת הפוליטית, איך ישמור על הנאמנות לדרך בשמה נכנס לפוליטיקה? הלא העולם הזה מלא בהתנהלות של דיעבד, ובפיתויים רבים, גם אישיים אך בעיקר פיתויים ציבוריים. התשובה היא, כי מי שנשאר נאמן ומחוייב לקובעי הדרך, אשר הם עצמם אינם כפופים למערכות השלטון, יהיה לו תמיד את המצפן הקובע אם אכן הוא נאמן לדרך המקורית או שתעה במבוך המערכת."

יוזמי המפלגה החתומים על המכתב, יהושע הס ונריה אופן, אינם מעוניינים להתראיין. בשל כך, שאלות רבות נותרות פתוחות. מה יהיה שמה של המפלגה? האם המפלגה תקים "מועצת חכמים", בדומה לש"ס, אך בראשות הרב גינזבורג? ומעל לכל: האם הקמת המפלגה תשרת את הגברת הקיטוב בעם, או תפעל למען אחדותו?


תפנית בלתי צפויה

"מי שמכיר את כתבי הרב גינזבורג יודע כי תפיסתו מובילה להתנתקות מוחלטת מהמדינה וממוסדותיה." אומר ד"ר אשר כהן, מרצה בכיר במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן, "במובנים מסויימים, שיטתו קיצונית יותר מחלק מהפלגים החרדיים."


אז מה השתנה?

"שתי אפשרויות ישנן. או שהגיעו לאותה מסקנה אליה הגיעו נציגי אגודת ישראל בכנסת עם קום המדינה, שהם לא רוצים להשתלב באופן מלא, אבל הדרך הטובה להשפיע היא מבפנים, להשיג תקציבים וכדו, או שהם מכינים את הקרקע לאיחוד בעתיד עם מפלגתם של מרזל וולפא, במידה ותהיה איזושהי אחדות חדשה בין המפלגות הדתיות. על כל פנים, בפני עצמם ברור לגמרי שאין להם שמץ של סיכוי לעבור את אחוז החסימה".