משאל כיפה


הרב שלמה אבינר

הרב אבינר על תוכנית 929: תנ"ך בגובה ביוב

"עם תוכנית תנ"ך 929 הגענו לתנ"ך בגובה ביוב. יש שם גיבוב של כפירה, ליצנות, פריצות, חוצפה כלפי ענקי עולם, תמונות מגעילות, וטומאה מכל סוג ומכל זן"

הרב שלמה אבינר
ט טבת תשע"ה, 31/12/2014 09:28

שמענו על תנ"ך בגובה עיניים, מתוך מחשבה גאוותנית ואוילית שאנו בדרגה של גדולי עולם. אחר כך שמענו על תנ"ך מתחת לגובה עיניים, כאשר מתוך ניפוח עצמי, אנו מחשיבים את עצמנו מעולים מהם. עתה, עם תוכנית תנ"ך 929 הגענו לתנ"ך בגובה ביוב. כמובן, לא הכל שם ביוב, יש גם מאמרים טובים, מלאי יראת שמים. אך כיצד ידע הקורא התמים, אם קריאתו תדיף ריח בשמים, ככל דיבר ודיבר שיצא מפי רבונו של עולם ומילא את העולם ריח בשמים, או תדיף ריח סרחון ובאשה. וגם אם ראשית המאמר נראה טוב ויקר, כיצד ידע שאין רעל בסופו, כפתגם הרומאי לגבי עקרב In Cauda Venenum, הארס נמצא בזנב.

יש שם גיבוב של כפירה, ליצנות, פריצות, חוצפה כלפי ענקי עולם, תמונות מגעילות, וטומאה מכל סוג ומכל זן. כמובן, אין זה חדש שלומדים תנ"ך מתוך כפירה, אבל הכופרים דאז היו ידענים, וכאן הגענו לכפירה רדודה. כמובן אין זה מנחם במאומה, אך אנו תמהים כיצד אנשים חכמים ונבונים, רצינים וישרים, נפתים אחרי הבלים כאלה.

לידיעות בנושא:

אבי וורצמן: אעצור הרפורמה בתנ"ך ובתושב"ע

דעה: מ- 929 לבית הכנסת הבינלאומי

איך הדחתו של רבן גמליאל קשורה למיזם 929

וכאמור, יש שם גם דברים כשרים, אבל גם זו אינה נחמה, אין החלק הכשר שבמרק מחפה על הטרף שבו, משל לפסוק "וזבובי מות יבאיש יביע שמן רוקח" (קהלת י א), זבוב אחד מגעיל דיו להמאיס בקבוק שלם של שמן טהור ואיכותי.

וכל זאת בעלות של 47 מיליון שקל. וכמובן גם אם זה היה חינם, זה היה עדיין חורבן. שהרי מטרת התנ"ך ולימודו הוא לרומם את האדם אל הקודש העליון, אל דבר ד'.

בודאי יטענו שיש "להנגיש" את תנ"ך לכל אדם, אך לימוד תנ"ך אמיתי אינו להורידו לאדם אלא לרומם את האדם איליו, למושכו כלפי מעלה, כפי יכולתו.

כלומר, יש שני אופנים ללמוד תנ"ך: לפני הבנת הכותב או לפי הבנת הקורא. הבנת הכותב היא כמובן לעילא לעילא. אבל אם נלך לפי הבנת הקורא, הרי זה לא לימוד תנ"ך אלא לימוד האדם, גילוי עולמי הפנימי, מעין סדנה פסיכולוגית של מודעות עצמית. למשל מי שרואה בתנ"ך פריצות, הרי זה סימן שזה מה שיש לו בראש.

כל זה מתחיל ממה שמכונה "הספרות הרומנטית של המאה ה-19", כגון רוסו, ב"וידויים" שלו, שראה אידיאל לחשוף לרבים, את כל הסחי והמאוס שבו, על פרשו ועל כרעיו, מתוך טיעון שצריך פתיחות ושקיפות.

לא כן! כולנו יודעים שבתחתית האישיות, מלבד הראשונים כמלאכים, זורם ביוב. אך אין זו סיבה לתת לו לפרוץ באמצע טרקלין החיים, אלא יש לאטום אותו במכסים אטומים לגמרי, כמו שחוסמים את פתחי הביוב ברשות הרבים, כדי שאף טיפת סרחון לא תבקע החוצה.

אופנת ביוב זו אינה חדשה, אלא לפי מרן הרב קוק, היא היה עבודת הפעור במובן הנפשי של הוצאה לחוץ כל סרחון פנימי, במקום להוסיף טהרה וקדושה, שלאיטם ירפאו כל נבלה (פנקסי הראיה א עמ' מה-מו ועיין עמ' כז).

כמה יפים הם דברי ספר הזוהר בנדון, אשר זהו תרגומם: "אוי לו לאדם, שאומר שהתורה הזאת באה להראות סיפורים בעלמא, דברי הדיוטות, שאם כך, גם בזמן הזה, אנו יכולים לכתוב תורה, עם דברי הדיוטות, ובאיכות יותר טובה. אפילו אותם שליטים בעלמא, יש ביניהם דברים עילאיים יותר, אם כך נלך אחריהם, נעשה מהם תורה באופן כזה" (זוהר בהעלותך קנב א. מובא בתפארת ישראל למהר"ל פרק יג ופרק נט). אז אולי עדיף תורת-ויקטור-הוגו 939, תורת-שקספיר 949 ותורת-גיטה 959.

אלא אנו עומדים בחרדת קודש מול תורת קודש ששמענו מפי הגבורה.

לחצו על הלייק ותקבלו את כל הסיפורים לפייסבוק שלכם
תגובות
כתוב תגובה



תמונה
1. הפעם לשם שינוי הרב אבינר צודק!
גושניק 12/31/2014 9:53:00 AM
לא ברור לי בתור תלמיד של הרבנים בזק ומדן ומי שמעריץ את הרב בני לאו איך הם ובעיקר אבי וורצמן הסכימו לגועל הזה. רק לשם המחשה, אפילו ספרות של רומנים ופנטזיה לא לומדים בצורה כזו. עלבון לאינטיליגנציה.
תמונה
2. ל-1 מה הקשר לרבנים שהזכרת?
יאיר 12/31/2014 10:05:00 AM
מה הקשר בין תוכנית 929 לרב בזק או לרב מדן, או בכלל לישיבת הר עציון? וגם אני מסכים שהתוכנית לא ראויה.
תמונה
3. לא אוהב את הרב
דוד 12/31/2014 10:22:00 AM
אבל יותר ממסכים אתו בעניין זה.
מי שמתבונן בספריו של הרב בני לאו לא מתפלא בכלל. קו ישר עובר בין ספריו לתוכן בפרויקט.
תמונה
4. תנך בגובה הפופיק. בני לאוו הזוי
מאיר 12/31/2014 10:57:00 AM
הייתי בערב ההשקה בתל אביב, הבן אדם מדבר כמו אחרון התגרנים ( אימאימ אימא שלו... )
בושה וחרפה
תמונה
5. מה הרב אבינר רוצה?
ח. דרוקמן 12/31/2014 11:06:00 AM
כל מה שורצמן עושה זה קידוש שם שמים. מתוך שמיעה לוועדת רבנים מגדולי הציונות הדתית.
מה עם שמירת הלשון? ממש הוצאת שם רע!
תמונה
6. אבי וורצמן איך נפלת כך?
איציק 12/31/2014 11:31:00 AM
אתה מצהיר שאתה תלמיד של הרב דרוקמן, מה הוא אומר על הכפירה הגדולה שכתובה שם?
תמונה
7. תוכו אכלתי, קליפתו זרקתי לביוב (ל"ת)
שלומי 12/31/2014 11:46:00 AM
תמונה
8. צודק צודק צודק (ל"ת)
ליאורה 12/31/2014 11:53:00 AM
תמונה
9. אני לא חסיד של הרב אבינר בלשון המעטה אבל הוא צודק!!! (ל"ת)
ביתאלניק 12/31/2014 11:57:00 AM
תמונה
10. בשיטת הרב אבינר מגדלים כופרים כי השאלות עולות מחוץ למוסד החינוכי
כשאין התמודדות יש כופרים. 12/31/2014 12:45:00 PM
הרב אבינר מעדיף חבורת שתקנים שלא ישאלו כלום.
זה לא עובד יותר.
הם יישאלו ויקבלו תשובות ממי שלא מבין.
תמונה
11. הרב אבנינר צודק
12/31/2014 1:58:00 PM
ותמיד צודק.
תמונה
12. לחברי מרכז תקומה
דב 12/31/2014 2:14:00 PM
על זה השותף שלכם ורצמן מתגאה!
תמונה
13. השיטה שלך גורמת לכשליש מבוגריה להוריד את הכיפה.
OdiSedCredo 12/31/2014 4:07:00 PM
אם זה לא כישלון חרוץ אני לא יודע מה כן.
תמונה
14. ניכרים דברי אמת
רמי 12/31/2014 6:36:00 PM
תגובה נכונה וצודקת. מחזק את הרב.
תמונה
15. שוב מחליטים בשבילנו מה נכון ומה לא
דתי שפוי 12/31/2014 7:10:00 PM
נמאס מכאלה שמבקשים להיות המסננת של אחרים. תן קרדיט לבני אדם, שהם מספיק אינטליגנטים לסנן בעצמם.

כוונתי, לדברי הרב אבינר: "כמובן, לא הכל שם ביוב, יש גם מאמרים טובים, מלאי יראת שמים. אך כיצד ידע הקורא התמים, אם קריאתו תדיף ריח בשמים...או תדיף ריח סרחון ובאשה

תודה לרב אבינר. אני אחליט מה מדיף ריח סירחון, ומה מדיף ריח בשמים. לא צריך אותך בשביל זה. אולי, חלילה, מה שבעיניך מריח כבשמים, בעיני דווקא מסריח?
תמונה
16. גם אם הדברים נכונים
מחנכת1 12/31/2014 8:03:00 PM
מקוממת אותי צורת ההתבטאות שלענ"ד רק מרחיקה מדברי הרב
תמונה
17. הרב אבינר, יישר כח!
ג´קי כהן 12/31/2014 9:23:00 PM
בושה וחרפה שבני לאו עומד מאחורי כזה מיזם. בני לאו שוב בתשובה על חלקך בפרוייקט הנבזי הזה
תמונה
18. תגובה ל15
יעקב 1/1/2015 1:15:00 AM
בדיוק על זה מדובר. אנשים כמוך לא יודעים לעשות סינון ולדבר בפחות גאווה ויהירות עם תלמידי חכמים. סנן מוצא פיך ובכבוד תעטרהו.
תמונה
19. הרב אבינר נלחם מלחמת מאסף אבודה
משה אהרון נווה עמל הרצליה 1/1/2015 5:01:00 AM
אנו עדים לדינאמיקה של ימות המשיח.
שתלך ותתפתח עוד ועוד עדלזיהויה של תורת ישראל כתורת האדם.
וכפי שגם הקדים לבשר לנו דוד משיחא לאמור :
"זאת תורת האדם ה´ אלוהים"
הישווה כל מה שאמר ה´ אלוהים בתורה
לתורת האדם.
ברומזו כאמור למהפכה של ימות המשיח
תמונה
20. 5 אתה גם מצחיק נורא וגם עמוק נורא!! (ל"ת)
חיים 1/1/2015 1:00:00 PM
תמונה
21. ללא נושא
1/3/2015 7:59:00 PM
הרב אבינר כל כך צודק ולא רוצים לקבל אותה כי היא מראה את פרצופה האמיתית של הבית היהודי החילוני
תמונה
22. ללא נושא
1/3/2015 9:03:00 PM
לאט לאט אנו מבינים מה הרב אבינר אמר וכל כך צדק. ואם לרבנים חשוב יותר הבית היהודי ולא האמת על מעלליה שימשיך לחשוב אבל יותר חשוב מי צודק מאשר משהו שרוצה להיות נחמד על חשבון התורה.
תמונה
23. מה פתאום לוקחים לנו את התנ"ך
יהושע 1/5/2015 4:21:00 PM
מה פתאום באים החילונים האלה, ור"ל לקוחים לנו את התנ"ך? זה הרי שלנו... ומה פתאום הם מפרשים אותו אחרת ממה שאנחנו פירשנו אותו? באיזו זכות?..

אבינר - אילו חיית בתקופת המשנה או התלמוד, כנראה שלא הייתה נמנה על גדולי התנאים או האמוראים...
תמונה
24. כן, אבל...
אלנתן 1/11/2015 1:16:00 AM
מה לעשות וגם רש"י לא בדיוק צמוד לטקסט.

כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד