משאל כיפה

למי תצביעו בפריימריס של "הבית היהודי"

  • נפתלי בנט
  • יצחק זאגא
  • יונתן ברנסקי

פרטי

הילדה שניצחה את דרעי

אבל עם כל האמפטיה כלפי תחושות הקיפוח, דרכה של ש"ס רק תחריף את השסע בעם. דרך של קיפוח הפוך, של בחירת ראש עיר דווקא בשל היותו מזרחי - תכפיל ותשלש את הבעיה. דעה

הרב עמיחי גורדין
ט כסליו תשע"ד, 12/11/2013 10:30

שפשפתי את העיניים. קראתי את הדברים שוב ושוב. הוא באמת אמר את זה. 'משה ליאון ראוי לעמוד בראש עיר הבירה בשל מוצאו המזרחי, היותו אדם מסורתי, וכמובן בשל כישוריו...', כה אמר אריה דרעי. 

המראיין ההמום רצה לוודא שאכן השיקול העדתי הוא שיקול משמעותי בעיני הדובר. ח"כ דרעי הבהיר, 'במדינה שבה יש ציבור שמקופח זה צריך להיות אחד השיקולים...' 

לקרוא ולבכות.

***

שר השיכון אריאל אטיאס: 'היום אנחנו הרוב. אנחנו הרוב בתוך המגזר החרדי, מבחינת הכח, מבחינת ההשפעה. היום הציבור האשכנזי כשצריך משהו פונה אלינו. ורק לחשוב שפעם זה היה הפוך... '  

***

למרבה הצער יש והייתה גזענות במדינת ישראל. הציבור המזרחי (ולא רק הוא) זכה לקיפוח מקומם מבני ה'שבט הלבן'. קיפוח שחצה את כל המגזרים בציבור הישראלי, מהציבור החילוני, דרך הציבור הדתי ועד הציבור החרדי.

אבל עם כל האמפטיה כלפי תחושות הקיפוח, הכיוון שבו הולכים האנשים שהוזכרו למעלה, לא רק שלא יפתור את הבעיה, הוא אף יחריף אותה. הדרך של קיפוח הפוך, של בחירת ראש עיר דווקא בשל היותו מזרחי, של לדאוג לזה שהאשכנזים יצטרכו את הספרדים, של הפיכת היוצרות, היא דרך נוראית. הדרך הזאת לא תפתור את הבעיה. הדרך הזאת תכפיל ותשלש את הבעיה.

אם זממו של דרעי יעלה בידו, הוא ייצור מאזן אימה של קיפוח. הקיפוח הספרדי ישאר ולצידו יופיע קיפוח אשכנזי. בציבור החרדי זממו של אריה דרעי כבר עלה בידו. שתי מפלגות מייצגות את הציבור החרדי. יהדות התורה, שתשעים אחוז מנציגיה בכנסת היו אשכנזים. וש"ס, שמבין 32 הנציגים ששלחה במשך השנים למשכן הכנסת לא נמצא ולו אשכנזי אחד. המפלגה שנלחמת בעוז כנגד קיפוח ואפליה, לא הצליחה במשך שלושים שנה לשלב בין שורותיה ולו אדם אחד שאינו ספרדי. לאן אתם לוקחים אותנו? 

***

יש גם דרך אחרת. הדרך שבה הלך ראש ממשלה חשוב בישראל והדרך שלימדה אותי ילדה קטנה בת 4. 

***

'אודה ואתוודה לפניכם', פתח מנחם בגין את נאומו ההיסטורי, 'עד הבוקר לא שמעתי את המילה צ'חצ'חים ולא ידעתי מה פירושה... במחתרת, בימי תנועת המרי, שאל אותי גלילי: 'איך פתרתם את הבעיה של עדות המזרח באצ"ל?' ואני מסתכל בו בתמיהה, ואומר לו, ישראל, מה אתה שואל? איזו בעיה? והוא אומר: נו, אינך יודע, לא שמעת? הבעיה של עדות המזרח.

אז אני אומר לו: איזו בעיה? אין לנו! כולנו אחים, כולנו יהודים, כולנו שווים, כולנו! ...גידי שעשה את הפעולה ההיסטורית של מלון המלך דוד היה ספרדי, הממונה על כל האסירים בלטרון היה תימני, וכל הבחורים שלנו עמדו דום לפניו! איזו בעיה? אין לנו! כולנו יהודים! כולנו אחים! כולנו לוחמים! 

בני עדות המזרח שלנו, היו לוחמים גיבורים. גם במחתרת, יש ביניהם עולי גרדום, אשר עד הרגע האחרון לחייהם שרו את שיר התקווה, והפליאו עולם ומלואו בגבורתם המופתית. והם הלכו לבתי סוהר, למחנות ריכוז, הם נלחמו ולא נשברו, הם זעקו בפני השופטים הבריטיים את המלים: אנחנו לא מכירים כלל בשלטונכם. עליהם להסתלק מכאן מארץ ישראל! 

פיינשטיין היה ממוצא אירופאי, איך קוראים לזה - אשכנזי. משה ברזני היה ספרדי מעיראק.
בלילה לאחר שנידונו למוות, והיו צריכים בבוקר בבוקר להוריד אותם מן התליה, והרב היה איש זקן, הוא אמר שיבוא להוריד אותם, ולא רצו לפגוע ברב, הם פתחו בלבותיהם רימון יד: לחמו! אשכנזים? עיראקים? יהודים! אחים! לוחמים! (מנחם בגין, נאום הצ'חצחים, 1981) 

***

הילד נעמד בפתח הגן והכריז בקול גדול, 'אין כניסה לאשכנזים!'. ילדה קטנה ותמה התקרבה לפתח הגן. 'את אשכנזיה או ספרדיה?', שאל ה'סלקטור' הצעיר.

את התשובה התמימה של הילדה המתוקה לא אשכח לעולם. 'מה זאת אומרת אשכנזיה או ספרדיה? מה אני בית כנסת?' העירה הילדה וחלפה בנחת על פני הילד.

***

התשובה לגזענות ולקיפוח צריכה להיות התשובה של מנחם בגין ושל הילדה המתוקה מהגן. ההבדלים התרבותיים בינינו צריכים להישאר בבית הכנסת. מחוץ לבית הכנסת כולנו אחים, כולנו יהודים.

לחצו על הלייק ותקבלו את כל הסיפורים לפייסבוק שלכם
תגובות
כתוב תגובה



תמונה
1. דרעי לא חשוד להגיד משפט אמיתי
אישיהודי 11/12/2013 11:01:00 AM
הוא בסה"כ רצה שייבחר מישהו שיעשה את רצונו (אם היה אפשר להריץ קוף, היה עדיף)
הוא מסכסך ומפלג ואחר כך אומר טהור אני
תמונה
2. מקסים
אור 11/12/2013 11:42:00 AM
מקסים ונכון. ב"ה רוב ככל האנשים שאני מכירה חיים ככה ומכבדים כל אדם לפי מי שהוא. הגזענות הילדותית הולכת ונעלמת והדעת גוברת.
תמונה
3. צביעות!! וכי מה שאתם עושים לחרדים זה לא גזענות??
נאמן 11/12/2013 11:53:00 AM
אין ברירה, רק לזרוק אותכם מהשטחים. אולי אז מישהו יבין ויתעשת עד ההתנתקות הבאה
תמונה
4. ללא נאמן! החרדים זרקו אותנו
אישיהודי 11/12/2013 1:53:00 PM
כבר לפני 8.5 שנים מגוש קטיף, נכנסו לקואליציית שרון, קיבלו כמה מליונים וכך זרקו את היהודים משם, הכניסו את המחבלים, שרפו את בתי הכנסת, מה עוד?
למה לבוא בטענות למחבלים, כשיש פה כמה כאלה
תמונה
5. ואולי הגיע הזמן
giga5 11/12/2013 9:45:00 PM
למצוא את הדרך לא להכניס זאת לבית הכנסת?
תמונה
6. כמה הערות לכבוד הרב עמיחי גורדין:
יעקב 11/13/2013 9:01:00 AM
א. אינני יודע אם הרב מודע לקיומה של התופעה, אבל קיימת בימינו תופעה שהעניין העדתי עולה בכל מיני מקומות בהקשרים מסוימים ויש הפלייה לרעה ותחושת התנשאות בין האשכנזים לספרדים (אפילו כבר בזה שקוראים להם "בני עדות המזרח", שמעת פעם על "בני עדות אשכנז" או אירופה?), וכל פעם שהעניין הזה עולה תמיד יהיו כמה אנשים שיזלזלו ויאמרו בביטול "נו, די, די כבר להרגיש נחותים, העידן הזה של הגזענות עבר", במקום להתייחס ברצינות לנושא הזה הם כאילו מתחמקים ועוד מוציאים את הספרדים אשמים. עכשיו, אחרי שקראתי מה שכתבת אני מרגיש שגם בדבריך הרוח הזאת מופיעה. לא, אי אפשר לפתור בעיות כאלו במאמרון קטן באינטרנט מה לעשות, וספק אם אי פעם מישהו התייחס לנושא הזה ברצינות.
ב. לעניין התופעה שעדה מסוימת מעדיפה אנשים ממנה מאשר אנשים מעדות אחרות, ממה נפשך, אם אתה אומר שהתופעה הזאת כשלעצמה פסולה הרי הביקורת שלך צריכה להיות מכוונת גם על עצמך שהרי גם בציבור האשכנזי מעדיפים אשכנזים על פני ספרדים, אמת שלא יאמרו לך את זה באופן כל כך בוטה כמו דרעי ואטיאס אבל עמוק בלב הדברים האלה שוכנים. מצד שני אם אתה אומר שיש הרבה אמת וטבעיות בהרגשה הזאת, הביקורת שלך היא לא מהותית אלא טקטית בלבד. דרעי ועוד כל מיני אנשים קצת התחלקו על השכל בכך שהם מבטאים את התחושות האלו בפרהסיא, אבל עקרונית ההרגשה הזאת מובנת גם אם לא כל כך רציונלית.
ג. אינני יודע אם אתה באמת יכול להרגיש מה שמרגישים אנשים שאינם אשכנזים. אתה, לפי מה שאני יודע, יושב לך כרב במגדל השן בישיבת הר עציון (שכמעט כל תלמידיה אשכנזים) והגיוני מאוד שלא תוכל לקרוא את המציאות השונה מכך ברחובות קריה. גם אם כן היית חי בקרב הרבה מעדות המזרח ספק בעיני אם אכן היית יכול לרדת לסוף טענותיהם של המופלים. אגב, הביקורת הראשית היא לא שאין עוד 2-3 שופטים בביהמ"ש העליון ממוצא מזרחי, אלא יש כמעט כל הזמן וכמעט בכל מקום הרגשה של התנשאות כלפי מזרחים, כאילו הם בכלל לא נספרים. רק אחרי שאנשים יבינו את זה יהיה אפשר לחשוב על פתרונות, בינתיים אנחנו דיי רחוקים.
תמונה
7. כמה הערות לכבוד הרב עמיחי גורדין:
יעקב 11/13/2013 9:01:00 AM
א. אינני יודע אם הרב מודע לקיומה של התופעה, אבל קיימת בימינו תופעה שהעניין העדתי עולה בכל מיני מקומות בהקשרים מסוימים ויש הפלייה לרעה ותחושת התנשאות בין האשכנזים לספרדים (אפילו כבר בזה שקוראים להם "בני עדות המזרח", שמעת פעם על "בני עדות אשכנז" או אירופה?), וכל פעם שהעניין הזה עולה תמיד יהיו כמה אנשים שיזלזלו ויאמרו בביטול "נו, די, די כבר להרגיש נחותים, העידן הזה של הגזענות עבר", במקום להתייחס ברצינות לנושא הזה הם כאילו מתחמקים ועוד מוציאים את הספרדים אשמים. עכשיו, אחרי שקראתי מה שכתבת אני מרגיש שגם בדבריך הרוח הזאת מופיעה. לא, אי אפשר לפתור בעיות כאלו במאמרון קטן באינטרנט מה לעשות, וספק אם אי פעם מישהו התייחס לנושא הזה ברצינות.
ב. לעניין התופעה שעדה מסוימת מעדיפה אנשים ממנה מאשר אנשים מעדות אחרות, ממה נפשך, אם אתה אומר שהתופעה הזאת כשלעצמה פסולה הרי הביקורת שלך צריכה להיות מכוונת גם על עצמך שהרי גם בציבור האשכנזי מעדיפים אשכנזים על פני ספרדים, אמת שלא יאמרו לך את זה באופן כל כך בוטה כמו דרעי ואטיאס אבל עמוק בלב הדברים האלה שוכנים. מצד שני אם אתה אומר שיש הרבה אמת וטבעיות בהרגשה הזאת, הביקורת שלך היא לא מהותית אלא טקטית בלבד. דרעי ועוד כל מיני אנשים קצת התחלקו על השכל בכך שהם מבטאים את התחושות האלו בפרהסיא, אבל עקרונית ההרגשה הזאת מובנת גם אם לא כל כך רציונלית.
ג. אינני יודע אם אתה באמת יכול להרגיש מה שמרגישים אנשים שאינם אשכנזים. אתה, לפי מה שאני יודע, יושב לך כרב במגדל השן בישיבת הר עציון (שכמעט כל תלמידיה אשכנזים) והגיוני מאוד שלא תוכל לקרוא את המציאות השונה מכך ברחובות קריה. גם אם כן היית חי בקרב הרבה מעדות המזרח ספק בעיני אם אכן היית יכול לרדת לסוף טענותיהם של המופלים. אגב, הביקורת הראשית היא לא שאין עוד 2-3 שופטים בביהמ"ש העליון ממוצא מזרחי, אלא יש כמעט כל הזמן וכמעט בכל מקום הרגשה של התנשאות כלפי מזרחים, כאילו הם בכלל לא נספרים. רק אחרי שאנשים יבינו את זה יהיה אפשר לחשוב על פתרונות, בינתיים אנחנו דיי רחוקים.
תמונה
8. למה אין מוסף נוסח ע"ע בגוש?
אין בב"ע 11/28/2013 12:06:00 AM
המול של הרב נריה זצ"ל קירב הרבה

ההתקבעות במודל הרחיקה הרבה

בוודאי לא קירבה הרבה
תמונה
9. תיקון טעות קטנה..
נמרון 7/3/2014 12:37:00 PM
בתור מזרחי שהתאמץ להביט פנימה לתוך שורשי הריב,גם בבית כנסת ההבדל\הפרדה מיותרים ומזיקים ראשוני החרדים הספרדיים למדו אידיש,אכלו גפילטעפיש תפל (בהשוואה לעוצמות התיבול המזרחי..) ולא ראו ערך רב ב"תרבות רבת פאר" בסביבה בה אפשר לשמור מצוות בנחת כל הצילים והטעמים שהגיעו מצפון אפריקה תפלים,כיום מעטים אם בכלל יתקשו להתפלל בנוסח זה או אחר אם מדובר בקהילה חיה ובריאה,הרשית הפרדה הסכמת שיש שוני מהותי..

כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד