משאל כיפה

למי תצביעו בפריימריס של "הבית היהודי"

  • נפתלי בנט
  • יצחק זאגא
  • יונתן ברנסקי

פרטי

מה ההבדל בין משגיחת כשרות לאשת עסקים?

בעידן בו נשים יראות שמים פועלות, יוצרות, ומצליחות בכל חזית תעסוקתית אפשרית, אל לנו לעשות שימוש בטענת הצניעות על מנת להצר את צעדיהן ללא ביסוס איתן. דעה

ד"ר פנינה נויברט
כ"ב תמוז תשע"ג, 30/06/2013 12:53

בימים אלה צפה ועלתה סוגיית כשירותן של נשים לשמש כמשגיחות כשרות, לאור התמהמהותה של הרבנות הראשית לישראל מליישם את האישור העקרוני שניתן למסלולי הכשרה למשגיחות כשרות. הרבנות הראשית לישראל לא נקטה עמדה רשמית בנושא, אם כי נשמעו התבטאויות פומביות של רבנים מכהנים מטעם הרבנות נגד יוזמת שילוב הנשים במערך הכשרות מנימוקים הלכתיים שונים, ובפרט מנימוקי צניעות.

ראוי להבהיר, כי הרב משה פיינשטיין פסק באופן מפורש, בשתי תשובות נפרדות ומפורטות, כי נשים יכולות לשמש כמשגיחות כשרות (אגרות משה, יורה דעה, ח"ב, מ"ד-מ"ה). דווקא מאחר שהכשרתן של נשים כמשגיחות כשרות נסמכת על בסיס הלכתי איתן, לא ניתן שלא לתמוה נוכח הקלות בה נשלפת טענת "הצניעות" כשיקול הלכתי אשר יש בו לשלול מאשה מלכהן כמשגיחת כשרות. טענת הצניעות כלל אינה מוזכרת בתשובותיו של הרב פיינשטיין כשיקול אשר יש בו כדי לעכב נשים מלשמש כמשגיחות כשרות, והעלאתה כעת מעלה תהיות רבות נוכח תפיסת תפקיד האשה ומקומה במרחב הציבורי. אם אכן החשש שבהכשרת נשים כמשגיחות כשרות הינו מפני סיטואציות בלתי צנועות שעשויות להיווצר בעבודה בסביבה מעורבת, הרי שחשש זה מתעורר ביתר שאת בכל זירות החיים, ובכל תחומי העשיה. 

בואו נשים את הקלפים על השולחן, החברה הישראלית הינה חברה מעורבת, וכל משרה שניתן להעלות על הדעת נעשית בזירה מעורבת. משום כך מסוכן כל כך השימוש בטענת הצניעות כתירוץ למניעתן של נשים מלהיות מועסקות בכל תחום, בין בסקטור הפרטי ובין בסקטור הציבורי. לצורך העניין אין הבדל בין משגיחת כשרות לבין מתכנתת בחברת היי-טק, מנהלת סניף בנק או אשת עסקים, גננת או רואת חשבון, כולן עובדות בסביבה מעורבת. 

כמובן שעבודת גברים ונשים בסביבה מעורבת צריכה להתנהל באופן הולם ומכובד. ברם בעידן בו נשים יראות שמים פועלות, יוצרות, ומצליחות בכל חזית תעסוקתית אפשרית, אל לנו לעשות שימוש בטענת הצניעות על מנת להצר את צעדיהן ללא ביסוס איתן, אל לנו לזלזל בתרומתן הכבירה לחברה ולמשק, אל לנו לדחות את רצונן הכן לעשות עבודתן נאמנה בכל מישור ממישורי החיים. 

זהירות רבה עלינו להיזהר על מנת שההלכה היהודית, על עמקה, עושרה ועצמתה, לא תשמש כאצטלה לאפליה ולהדרה ללא ביסוס הלכתי מספק. שיח הלכתי שקול מחייב הקפדה על כללי ההלכה ובד בבד זהירות מפני החמרה שלא כדין, הגורמת לריחוק, לריפוי ידיים ולזילות התורה. בל נשכח כי דרכי תורתנו דרכי נועם הם, בל נעמעם את אור התורה האמיתי.

לחצו על הלייק ותקבלו את כל הסיפורים לפייסבוק שלכם
תגובות
כתוב תגובה



תמונה
1. הנכדה שלך כבר תהיה רפורמית מוצהרת בלי צורך במריחות
נעימי 6/30/2013 2:21:00 PM
רק לחכות גברת לייט
תמונה
2. 1 מתי אתה חוזר מהציד לאשה שמחכה במערה?
אין שום בעיה במשגיחות כשרות, זו פרימיטיביות 6/30/2013 3:12:00 PM
פרימיטיביות ודעות קדומות של תקופת המערות. די כבר.
תמונה
3. תגובה ל- 1
נעים הליכות ישראל 6/30/2013 3:21:00 PM
לאן הגענו. אשה שמכסה את הראש בפאה ואשת רב היא לייט בשבילך?
תמונה
4. ההבדל הוא
אני 6/30/2013 4:40:00 PM
שמשגיח/ת כשרות צריכ/ה להיות מאוד חזק/ה מצד גורמים עברייניים לפעמים, שמאיימים על המשגיח.
צריך להכיר קצת את מערך הכשרות וז לשלוח לשם נשים
תמונה
5. רפורמית שלובשת פיאה ארוכה כמו חרדית מודרנית! בושה!!!! (ל"ת)
רינת 6/30/2013 6:19:00 PM
תמונה
6. מעניין מה דעתך על נשות הכותל
חתולים 6/30/2013 9:37:00 PM
גם הם נשות עסקים
תמונה
7. צודקת לגמרי
סטודנטית 7/1/2013 8:53:00 AM
נמאס כבר מכל טיעוני החשש מעצמאות נשים במסווה של חשש לצניעות. אם זה כך, הרי שעל הגברים להיות כנים עם עצמם ולהגביל את עצמם לעבודה במסגרות נפרדות בלבד.

ובכלל, אם סומכים על אישה שתדאג לכשרות ביתה אין סיבה שלא יסמכו עליה לגבי כשרותו של מטבח אחר שנתון להשגחתה.
תמונה
8. חבר´ה ,הדיון הוא לא גברים ונשים
סמי 7/10/2013 10:23:00 AM
השאלה היא רק האם אנחנו היינו מוכנים לאכול בבית של אותה אשה כמו יו"ר אמנה שהולכת פרועת שיער ומזלזלת רק בכמה הלכות של דאורייתא ודרבנן ומצדיקה את עצמה כאילו ביום הדין היא לא תענש ואף תלמידותיה עושות כן אם הוא מהמזלזלים אז גם גבר פסול מלהשגיח ואם מהמקפידים על קלה כחמורה אז גם אשה היא לכתחילה דלכתחילה ואם יש לה יותר יראת שמים אז היא אף יותר טובה מגברים

כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד