חדשות

משאל כיפה

חופשת הקיץ

  • בארץ
  • בחו"ל

''נד-נד נד-נד המחיר יורד יורד'' נדנדת ברזל לגינה או למרפסת ב 369 ש''ח
749 369 51%

החלש תמיד צודק!

זה לא משנה מי היה פה קודם, וגם לא מי צודק השאלה היחידה שמעניינת את העולם הערבי היא מי יותר מסכן?

משה רט
כ"ד ניסן תשע"ב, 16/04/2012 18:00

"נבלה נעשתה בישראל": קצין בצה"ל העז להכות בפרצופו של מפגין אנטישמי וחצוף. המדינה רועשת וגועשת, והרמטכ"ל הזדרז להודיע על הדחתו של אותו קצין מהשירות בצבא. אכן, פשע מלחמה במלוא מובן המלה. לסוריה היינו, ללוב דמינו.

למען האמת, אני מסופק אם אותה סנוקרת מתוקשרת אכן מדירה שינה מעיניהם של יהודים רבים במדינה. מעבר לנזק התקשורתי והתדמיתי, לא נראה לי שמישהו מתרגש יותר מדי מכך שאיזה אוהד-פלשתינים חטף מכה בפרצוף. מי שבא למדינה כדי להפגין בעד אויביה, שלא יתפלא אם לא מקבלים אותו בנשיקות וחיבוקים. אבל מעניין לשים לב לאופן בו הצדדים השונים מציגים את הנושא. אפשר לראות בכך המחשה למה שעומד בבסיסה של כל התפיסה המוסרית המערבית המעוותת.

חזק מול חלש

המוסר המערבי בנוי על הרגש; והרגש המוסרי בנוי על עיקרון יסודי אחד – ההזדהות עם החלש. בכל סיטואציה אליה נקלע האדם, בכל מקרה בו הוא נדרש להכריע מבחינה מוסרית – נטיית הלב תהיה תמיד לטובת מי שנתפס כחלש. זה נכון בין אם מדובר בסכסוך בין ילדים בגן, או בין עמים בשדה הקרב, ובין אם הצופה בסיטואציה הוא ימני או שמאלני, דתי או חילוני. כל הויכוחים והמחלוקות, הם רק סביב השאלה מי נתפס כחזק ומי כחלש, מי המאיים ומי המאוים.

קחו למשל את המאבק בינינו לבין הערבים. מה טוענים הפלשתינאים ותומכיהם בשמאל? אנחנו המסכנים, החלשים, העשוקים, שעומדים חסרי אונים מול צה"ל האלים והתוקפני. מדינת ישראל היא הגדולה והחזקה, ואנחנו הקטנים והחלשים, ולכן אנחנו הצודקים. רחמו עלינו!

ומה טוענת ישראל בכלל, והימין בפרט? אנחנו הקטנים והמסכנים, מדינה פצפונת מוקפת בעשרות מיליוני ערבים שרוצים להשמידנו; עברנו גלות ושואה ומלחמות – לא סתם לוקחים כל אורח מחו"ל לבקר דווקא ביד ושם; הערבים הם גדולים וחזקים, ואנחנו קטנים וחלשים, ולכן צודקים. רחמו עלינו!

החלש תמיד צודק

בכל מקרה בו אחד הצדדים נתפס כחלש וחסר אונים, תתעורר בלב הצופה אמפתיה מיידית כלפיו, בלי קשר לתמונה הרחבה יותר. כך קרה עם המחבלים הכפותים שנורו בידי אנשי השב"כ בפרשת קו 300, או עם המחבל הכפות שנורה בידי יורם שקולניק ב-1993. מי שעד לפני רגע היה רוצח מאיים ומסוכן – הופך בעיני הצופה להיות בן רגע מושא לרחמים וחמלה, כאשר הוא מוטל כפות וחסר אונים מול "החזק" המאיים עליו. במהלך מלחמות, היו חיילים שנמנעו מלירות באויב שהפנה להם את גבו ונמלט, למרות שלפני רגע הוא ירה עליהם (ואולי הרג בהם), ושבעוד רגע הוא יחזור לעשות זאת שוב אם יתאפשר לו. גם בסכסוכים פחות אלימים, כמו בין חרדים לחילוניים, או בין מתנחלים לשמאלנים, המאבק כרוך תמיד בניסיון להציג את הצד שלך כיותר חלש ויותר מסכן. למה? כי ככה בנוי הרגש האנושי. החלש תמיד צודק!

וזה בדיוק מה שקורה גם כאן, עם סא"ל אייזנר והמפגין המוכה. מה טוענים תומכיו של המוכה? הוא מסכן! הוא חלש! הקצין הוא החזק והמאיים, והמפגין הוא חסר האונים, ולכן הוא הצודק. ומה טוענים תומכיו של אייזנר?  - הוא המסכן והחלש! הוא ניצב בפני איום ממשי! אם לא באופן אישי, אז באופן ציבורי – פעילי השמאל הללו תומכים בערבים, הגדולים והחזקים, ובכך מאיימים על ישראל, הקטנה והחלשה – ולכן ישראל וצה"ל, וממילא אייזנר, הם הצודקים.

ודל לא תהדר בריבו

התורה מצווה אותנו להשתחרר מהרגש הלא-רציונאלי הזה. "ודל לא תהדר בריבו". את הסכסוכים והמחלוקות יש להכריע באמצעות ההיגיון והצדק, לא באמצעות הרגש האינסטינקטיבי, המתעורר אוטומטית לטובת מי שנתפס – בצדק או שלא בצדק – כחלש. לא תמיד החלש צודק, ולא תמיד החזק אשם. אפשר להיות חזקים וצודקים; אפשר להצדיק את עצמנו גם בלי להציג את עצמנו כחלשים ומסכנים – ואפשר למגר את הרשעים, גם אם הם נראים קטנים ומעוררי רחמים.

אסור לנו לתת לתמונות ולסרטונים "מזעזעים" להשפיע על השיפוט שלנו. כמו שכתב אפרים קישון, אילו היתה התקשורת מציגה צילומי תקריב של חלוק האבן של דוד שוקע במצחו של גליית, היה העולם מתמלא חמלה על הפלשתי האומלל, ודורש לגנות את הבריון הישראלי התוקפן. לא נעים אולי לראות חייל מכה אזרח – אבל לא לפי "אי הנעימות" הזו ייקבע מי הצודק מבין השניים.

נקווה שהרמטכ"ל יחזור בו מההדחה האומללה והבלתי מוצדקת של סא"ל אייזנר; ונקווה גם שכל אותם אבירי זכויות האדם, המזדעזעים כל כך כשפעיל שמאל מוכה בידי חייל – יגיבו כך גם כשבצד המוכה יהיו, חלילה, מתנחלים או חרדים.

כתוב תגובה



תגובות
תמונה
1. אתה מבקש לעקור מהעולם את מידת הרחמים
למשה 4/16/2012 6:53:00 PM
האם הבנתי נכון?
תמונה
2. ל-1 .
גרבר 4/16/2012 7:50:00 PM
אתה כניראה בדיוק מאותה כת דמגוגים אליהם התכוון הכותב.

לא הספיק לך הציטוט משלמה ? זה נורא פשוט: זה שאתה חזק, זה לא אומר שאתה צריך להצטער ולהתנצל, או להחביא את זה.
תמונה
3. למגיב 1
מוריאל 4/16/2012 8:11:00 PM
ודאי שצריך את מידת הרחמים, אבל באופן הנכון: לרחם על מי שראוי לכך, בין אם הוא חלש או חזק, ולא לרחם על אכזריים, גם אם הם נראים חלשים ומסכנים.
תמונה
4. ל-2
למשה ולגרבר 4/16/2012 8:18:00 PM
מה שרציתי לומר בתגובתי הראשונה, היא שהנטייה לתמוך בחלש היא נטיה טבעית ואנושית, וזוהי בדיוק אותה מידת רחמים שבה נודע עם ישראל. מידת הרחמים היא מידה שנטועה עמוק בזהותנו היהודית, כך אני מאמין. לב יהודי הוא לב רחום. לא צריך לרחם על אכזרים, אבל עדיין צריך לזכור שהוצאת הלב היהודי הרחום מהסיפור, יהפוך אותנו לרובוטים קרים וטכנוקרטים.
בנוסף, אין קשר בין מקרה הסמח"ט למילים כמו "הכרעה" ו"צדק". אפשר להיות גם צודק וגם רחום. אפשר להיות בטוח בצדקת הדרך גם בלי להשתמש תמיד בכל הכוח. דווקא ריסון הכוח יכול לפעמים לחזק את עמדתנו ועמידתנו. האיפוק, לדעתי, משדר לפעמים עוצמה חזקה בהרבה.
תמונה
5. ל-1
גרבר 4/16/2012 10:31:00 PM
אתה כניראה אדם חיובי וטוב, אבל עדיין - דבריך נשמעים כמו אסופת אמרות פוסט-מודרניסטיות בנאליות לחלוטין, ולא פועל יוצא של חשיבה שקולה, ולפעמים אף קרה - שהיא דבר נצרך ויקר מאוד. כן. ממש ככה.

אפשר לצטט לך אלף פסוקים או מקרים מהתנ"ך שיוכיחו כמה אתה טועה, אבל זו לא הנקודה.

מהות הפוסט-מודרניזם היא להפר כל ניסיון ליצור פרמטר יציב, אמיתי וקבוע למוסר, אמת, ולקעקע כל יסוד של מחשבה ולוגיקה. הכל נראטיב, הכל רגשי הכל תלוי מבט.

- זו השקפה, שבזיכוכה מן הסיגים, יש בה יסודות עמוקים וחיוביים, וטוב שתהיה חלק מסל הכלים של האינטלגנציה של המעטים.

אבל השקפה כזו בציבור ההמונים - כמו שעולה מן התגובה שלך ממש - היא פשוט אסון. "אתה מבקש לעקור את מידת הרחמים". האם אתה לא מרגיש "רובוט" או "טכנוקרט", דוקא כאשר אתה מגיב תגובה כלכך פאבלובית וצפוייה, ללא טיפת עומק ומחשבה?

וממש, תהיה אחרונה לקראת סיום - כדי לבחון האם אתה מאמין במשהו מן הססמאות שלך : אם מישהו יכה בעוצמה, ח"ו, את ילדיך - האם תשקיף מן הצד. ותעודד אותם לספוג בגבורה, כי "איפוק משדר עוצמה"?

(ועדיין, לא הבנת דבר מן המאמר. מספיק שתקרא שוב את תגובתי המתומצתת הקודמת. זה כל מה שרצה הכותב לומר. אין שום קשר בין אוסף דבריך לגבי "הפיכה לרובוטים" וצורך ברחמים לדבריו.).
תמונה
6. זה לא נכון
איש 4/16/2012 10:36:00 PM
הערבים וגם אירופה ואמריקה מאוד רוצים להיות חזקים אבל אחרי אלפי שנים בהם הם השחיתו עם הכח שהיה להם (כאן אני מתייחס בעיקר לאירופה אבל גם לערב) הם מבינים שהכח שבידם מוגבל , מאידך אין בהם את העוז להודות בכשלונם ולפרגן לישראל להוביל דרך אחרת, ומכאן אנחנו מגיעים למפגן העליבות הזו שמנסה לזנב בנו כל הזמן.
מאידך חלק גדול מהאשמה נעוץ בנו, אבל לא זה העת לחשבון נפש, נשאיר משהו לאלול. :-)
תמונה
7. ל1
איש 4/16/2012 10:38:00 PM
אם כבר נראה שאתה הוא זה שמנסה לעקור את מידת הדין.
כדי שמידת הרחמים תהיה בת קיימא ולא מישמש של שקר , היא צריכה את הבסיס האיתן שמידת הדין מבססת עבורה.
תמונה
8. זה לא מה שמעניין את הערבים, זה מה שמעניין את היהודים.
אבי 4/16/2012 11:19:00 PM
וזו בדיוק הבעיה. העולם פשוט משקף את מה שאנו אומרים מבפנים. חשוב מה היה קורה לו ההנהגה והתקשורת היו מאוחדים, צל"ש לאייזנר ומוות למחבלים. מישהו היה אומר משהו? ואם כן, היינו צועקים עליו חזרה. זה הכל.
תמונה
9. בעקבות תגובותיי 1 ו-4
לגרבר 4/17/2012 10:09:00 AM
כפי שאתה עשית, גם אני אתמצת את תגובתי במשפט: זה שאתה צודק, לא אומר שאתה יכול להשתמש תמיד בכל הכוח שיש לך.
וציטוטים גם לי יש, אבל זו באמת לא הנקודה.
בעיני, הנטייה להזדהות עם החלש היא טובה כשלעצמה. נכון שהיא מקשה עלינו לשווק את צדקתנו בעולם, אבל בפני עצמה האמפתיה לחלש היא תכונה אנושית שהביא הרבה ברכה לעולם. דווקא רגש הרחמים החם הוא שמביא בדרך כלל בעקבותיו את הצדק הקר.
העידן התקשורתי שבו אנו חיים מבליט את החלש על ידי כך שהוא מעורר כלפיו את מידת הרחמים. נכון, לפעמים זה גורם לטעויות בשיפוט אובייקטיבי, אבל בגדול זהו דבר חיובי מאוד שיכול לקדם את העולם כולו ואולי אף לקרב אלינו קצת את המשיח.
אם מישהו היה מכה ח"ו את ילדיי, אני אכן מקווה שאחרי שהייתי מגן עליהם, הייתי מתאפק ומטלפן למשטרה, במקום לתת דרור לזעם שלי ולפוצץ לו את הפרצוף.
ובקשר להערותיך שתגובתי היא בנאלית, פאבלובית, קרה ורדודה, אני חושב שזה לא יפה ומכבד לדבר ככה, אבל אתה נשמע לי מאוד חכם אז כנראה שאתה צודק.
תמונה
10. מילים של טעם ורוח
ל-1 4/17/2012 11:45:00 AM
אין במקרה הנל קמצוץ ממידת הדין. יש פה התפרעות לא מבוקרת ואובדן עשתונות. אחרי שאני קוראת את התגובות אלייך אני מבינה כמה, בסופו של יום, המלחמה משחיתה. אין פסול בלהביע הזדהות עם העם הפלסטיני (גם אם זה לא לרוחנו) כמו שאין פסול מהרחקה ומניעה של הפעילים הללו. אבל אלימות לשמה פשוט מעוררת שאט נפש.
תמונה
11. ל1ו-10.
אם יש בנפשכם לקרוא. 4/17/2012 1:02:00 PM
ל1. תוכל לבסס משהו מהדברים שכתבת? למה לא להשתמש בכל הכח לעשיית צדק? הנטייה להזדהות עם החלש היא פוסט מודרנית, בדיוק כמו שכתב לך גרבר. זהו איבוד האמון בשכל כקובע ערכים, והליכה אחר הרגשות הראשוניים והבוסריים שיש לכל ילד. "דווקא רגש הרחמים החם.."- מאיפה זה? האם משפט צדק של התורה (אם אתה מאמין שהתורה דוגלת בצדק) הוא מוסרי פחות מהתגובות האוטומטיות שלך? וכבר אמרו חז"ל (והציטוט הזה באמת שייך)- "כל המרחם..". לא צריך יותר.
הדיון במאמר, ובתקשורת באופן כללי, הוא על אופן הפעולה, לא על השמחה שצריכה או לא צריכה להיות תוך כדי הכאה. ואופן הפעולה של העולם סותר לגמרי את דבר ד´ לשאול, שאמר לו להשמיד את עמלק. בדוק למה אתה רוצה להתאים את ערכיך.
"אחרי שהייתי מגן עליהם"- איך? סופג במקומם? שעתיים של אירוע? שלושה ימים לפני האירוע הנ"ל נתפס במחסום בבקעה מחבל עם שבעה מטענים, ועוד שני נסיונות פיגוע נעשו שם בשלושת החודשים האחרונים. היית שם להגן? ואת החייל שאבד עין בהתפרעויות שמאל בקרת בבית החולים? קת בפנים, לאנרכיסט שמפר חוק של מדינה מארחת, היא מכה רכה.

ל10. המלחמה משחיתה? החיילים שנמצאים במחסומים, ואולי גם מאבדים שליטה מדי פעם, כמו שכותב הרב הגר באתר, הרבה יותר מוסריים מתומכי הטרור שישנם לעתים משמאל, ומבינים הרבה יותר את הנזק הגדול שבחדירת המנטליות האסלאמית לעם. כל יפי הנפש מביאים עלינו הרבה יותר הרוגים, והרס מוסרי הרבה יותר גדול, של חוסר יכולת עמידה מול רוצחים בשל רגשות ילדותיים, מאשר חייל מתעלל. "אין פסול מהרחקה..". יש לך רעיונות אחרים להרחקת אנרכיסטים מומחים בייצור פרובוקציות, תציעי לצבא, אל תדברי מטוקבקים באתר כיפה. אלימות לשמה? קראי את התגובה הקודמת.

בכלל, מומלץ לראות את תגובת אתר "לאטמה" לאירוע.
תמונה
12. ללא נושא
4/17/2012 2:45:00 PM
קודם כל הוא הושעה עד סוף החקירה ולא הודח!
חוץ מזה יש להיות צודק ויש להיות חכם, ובמקרה זה כשברור לו שהוא מצולם, כמה שהוא יהיה צודק זה לא יעזור הנזק הע-צ-ו-ם נעשה! יש משהו כ"כ ברוטלי במכה הזו שגורם לך להשתנק.
אם הוא היה מרביץ לו בחזה או בבטן היה גם מגן על עצמו אבל זה היה נראה הרבה פחות רע!!
תמונה
13. ל-10
גרבר 4/17/2012 2:54:00 PM
כשאני קורא את התגובה שלך, אני מבין כמה, בסופו של יום, הקפה של הבוקר, בבית הקפה של הביצה מלא בבוץ.

(קלעתי בול?)

יום טוב
תמונה
14. 1 2 והאחרים.... מי שמתאכזר לחלשים סופו לרחם על רשעים. גנץ - אכזב בענק (ל"ת)
מדינת חלם 4/19/2012 12:35:00 AM