איפה הם היום: הרב מיכאל מלכיאור

ראש מפלגת מימד, הרב מיכאל מלכיאור בראיון ל'כיפה' בו הוא מספר על פעילותו הרבה ומצהיר כי אולי יחזור לפוליטיקה

חדשות כיפה ענבל לרנר 02/03/15 16:28 יא באדר התשעה

איפה הם היום: הרב מיכאל מלכיאור
כיפה, צילום: כיפה

הרב מיכאל מלכיאור, היה ראש מפלגת מימד, מפלגת שמאל-מרכז ציונית, שהוקמה בשנת 1988 על ידי הרב יהודה עמיטל. ושימש כשר וחבר הכנסת מטעם הרשימה המשותפת של מפלגת העבודה ומפלגת מימד. כשיצאנו לבדוק היכן הוא היום מצאנו שהוא עסוק מאד בפעילות ציבורית ואף מצהיר "לא סגרנו את המפלגה, אני לא שולל לחזור".

"לאחר הפיגוע בדנמרק התקשר אליי המייסד של התנועה האסלאמית, שבעצמו היה טרוריסט וישב בכלא, ואמר אנחנו חייבים להילחם באנשים שמבצעים פיגועים ולהוציא הודעה משותפת שאומרת שאנשים אלו הם אויבי האסלאם והאנושות. כמובן שהוצאנו הודעה מיד. זה בא בגלל שבנינו קשרים ויש אמון". הרב מלכיאור מאמין שהסיבה לכישלונות החוזרים בניסיונות לשלום היא בגלל שניסו לעשות שלום חילוני שמבוסס על אינטרסים. "אני מאמין שהעם היהודי חזר לארצו כחלק מיעוד אלוקי, אני לא מאמין שזו טעות של הקב"ה שיש כאן עם אחר, אני לא יכול להתעלם מהמציאות הזו" אומר. שאיפת חייו היא לעשות שלום דתי במזרח התיכון, וזה מרכז עיסוקו ביום ובליל.

מה אתה עושה היום?

"עוסק בצרכי ציבור. אני רב של קהילה בירושלים, קהילת בויאר, ומשמש גם כרב ראשי של יהודי נורבגיה. בכלל, אני עובד הרבה עם קהילות יהודיות בעולם ועם יהודי סקנדינביה בפרט. למשל מחר אני יוצא לקהילה היהודית בדנמרק כדי לחזק את הקהילות היהודיות לאחר הפיגוע שבו נהרג המאבטח היהודי דן אוזן".

(הרב מלכיאור, צילום: יחצ)

"הקמתי כל מיני ארגונים שבחלקם אני עומד בראש. הארגונים פועלים או בתוך הקבילה היהודית או בין היהודים לבין העולם הערבי המוסלמי. ארגון 'מיתרים' לדוגמא מפעיל את החינוך המשלב, בין יהודים יראי שמיים מאמינים ומקפידים על קל וחמור לבין יהודים מסורתיים, חילוניים ואפיקורסים, כולם לומדים בצוותא במסגרות החל מגני ילדים, בתי ספר יסודיים, תיכונים, ועד בתי מדרש ומכינות קדם צבאיות בכל הארץ. התחלנו לפי 13 שנה והיום יש לנו יותר מ65 מוסדות. וארגון 'ביחד' שעורך חגים בקהילה, דוגמא לאחת הפעילויות של הארגון זה 'יום כיפור לכולם'. השנה השתתפו למעלה מ200 אלף אנשים שהתפללו בבתי כנסת ובמתנ"סים עשו פאנלים. הרעיון הוא למצוא משמעות לחג לכלל האוכלוסיות ביחד. יום כיפור יכול להיות משמעותי גם למי שלא הולך תמיד לבתי כנסת, אפשר להתחבר לטקסט ולחשבון נפש גם אם זה לא בהיבט הדתי. וארגון 'טבע עברי' שמחבר בין האחריות הסביבתית והזהות היהודית שפרויקט הדגל השנה זה שמיטה ישראלית. לתת משמעות מעבר למשמעות ההלכתית, משמעות בחיי היום יום וזה תפס לשמחתי מאות אלפי אנשים".

"חלק מהפעילות כלפי חוץ באה לביטוי דרך 'הפורום להסכמה חברתית'. בדיוק היום השתתפתי בכנס יפו העוסק ביחסי יהודים וערבים בישראל ובקידום השוויון, והיו שולחנות עגולים, יושבים שם חרדים, ערבים, דתיים, חילונים וזה מביא לשותפויות מאד מעניינות. זה שיח שבא ממקום אחר לגמרי, של ערכים משותפים. שיח שיכול להכיל את שני הצדדים. היה לנו כנס באלעד עם 150 רבנים וחרדים יחד עם התנועה האסלאמית. נפגשים ומדברים איך אנחנו יכולים לחיות יחד כי אין לנו ברירה אחרת".

היום למצביעי מימד לשעבר יש בית פוליטי וחברתי להזדהות איתו ולהצביע לו?

"קשה למצוא למי להצביע היום, צריך למצוא את האנשים הכי קרובים. באופן אישי אני כנראה אצביע בשביל המחנה הציוני, אבל זה לא פשוט. אני חושב שיצחק הרצוג קרוב מאד לדברים שעסקנו בהם והוא גם תומך בחלק גדול מהמפעלים שלנו. זה דבר נוראי שהשיח של שלום ממודר לגמרי מהשיח של הימין בישראל, ומנגד, אני כואב על כך שהשיח היהודי העמוק לא קיים במרכז-שמאל הפוליטי של המפה. יש היום כל מיני תופעות שאני מעורב בהם של עשרות אלפי אנשים בקיבוצים ובערים של מכינות משלבות שמתעניינים ביהדות הומניסטית לעומק כתופעה רצינית אבל זה לא בא לידי ביטוי במישור הפוליטי.

מה עם שי פירון, אפשר לומר שהוא מייצג שיח יהודי דתי במרכז-שמאל של המפה הפוליטית?

"חלק מהדברים שהוא מקדם הם טובים, אך הוא נמצא במפלגה שמדברת בשיח כוחני- חילוני ושיח חברתי-כלכלי קפיטליסטי שאיני מאמין בו. השיח היהודי של שי פירון אכן מדבר אליי, אבל מול ציבורים שונים, למשל מול החרדים, אני לא מסכים עם הקו שלהם שהוא קו מפלג. ההתייחסות הכלכלית למעמד ביניים גבוה בעייתית, אני חושב שזה לא יכול להיות העיקר כפי שהם מציגים זאת".

האם היום מימד הייתה עוברת את אחוז החסימה?

"אני מאמין שהיינו מגיעים ל4-5 מנדטים אם היינו מתארגנים נכון. זה מורכב כי יש אחוז חסימה גבוה. צריך להגיע לכל מקום, צריך את האנרגיות ואת האנשים הנכונים. קיבלנו המון פניות להחזיר את מימד למפה הפוליטית כי באמת אין בית פוליטי להרבה מאד אנשים".

אתה שוקל ברצינות להתמודד בבחירות הבאות במסגרת מימד?

"יש הרבה אנשים, זה לא חייב להיות אני. אני לא שולל לחזור, צריך לחשוב איך עושים את זה, בפירוש לא סגרנו את המפלגה ואני בהחלט חושב שראוי שמימד תחזור. כל זמן שאין למפלגה ביטוי בכנסת אז אי אפשר להפעיל את המפלגה, גם מבחינת חוקית. מה גם שאני לא רץ אחרי תקשורת, זה עושה לי כרגע מאד טוב שאני לא צריך את זה. אנשים אומרים לי אם אני לא מתגעגע לכנסת ולעולם הפוליטי והם לא מבינים שיש חיים מצוינים אחרי הכנסת, אנחנו פועלים במישור האזרחי וזה עבד עד עכשיו מצוין. אם ברצינות נפעל לקראת חזרה למגרש הפוליטי הטיקט צריך להיות הרבה יותר רחב, לא רק סקטוריאלי, לפנות למכנה רחב יותר, לשבור את הסקטוריאליות".

אתה מרגיש נטע זר בציונות הדתית?

"אני לא יודע, אני לא אוהב את ההגדרות האלה. אני אדם מאד ליברלי ואני מרגיש שייך בכל מקום ובאותו זמן גם מרגיש אאוטסיידר, אני חושב שזה חלק מהגורל היהודי בכלל. אני מחובר מאד לכל ציבור שאני נמצא בו".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן