מעלעל

השבוע בעלוני השבת: איזה ויכוח קרע את הצינות הדתית, ומי מבין העלונים זכר את יצחק?

חדשות כיפה אריאל הורוביץ 17/10/10 00:00 ט בחשון התשעא

מעלעל

רבין who?

15 שנים עברו מאז נרצח יצחק רבין. נו, רבין, זה שהיה ראש ממשלה. כן, ההוא שנרצח. 15 שנים זה הרבה זמן, כל-כך הרבה עד שנראה שעלוני השבת קצת שכחו מכל הסיפור. "מעייני הישועה" הציבו בשער העלון תמונה ישנה של קבר רחל, עוד לפני שהקבר כוסה בשכבות בטון שגרמו לו להיראות כמו המוקטעה, וכתבו כמה מילים לרגל יום פטירתה של רחל אמנו בי"א חשוון, מועד שנשלף מהבוידעם זמן קצר לאחר רצח רבין. ב"גילוי דעת" בחרו לציין רצח אחר, זה של שר התיירות לשעבר, רחבעם זאבי. העלון היחיד שציין את רצח ראש הממשלה הוא "עולם קטן", שבחר לעסוק בחברה הישראלית מאז רצח רבין, עם מאמרים של הרב יהודה גלעד מישיבת מעלה גלבוע ומיכאל פואה מ"מנהיגות יהודית". עלון אחד בלבד. עצוב לראות כיצד תאריך משמעותי, שניתן היה לנצלו כדי לעסוק בדמוקרטיה, בקרע בעם ובמלחמה באלימות, נעלם מזירת העלונים לגמרי, לטובת לעיסה חוזרת ונשנית של אותם נושאים ישנים.

עורכי ישראל

עורכי "עולם קטן" לא האמינו שזה קורה להם. ביום ראשון שעבר הופיעה בעמוד הראשי של עיתון "הארץ" תמונה של גיליון פרשת נח של העלון, ומעליו הכותרת: "הוויכוח שקורע את הציונות הדתית: האם האקדמיה הורסת את הסטודנטים". הכתבה עסקה בפולמוס שהתפתח ב"עולם קטן" סביב הנושא של דתיים באקדמיה. ב"הארץ" כל כך התלהבו מהנושא, ופרסמו יום לאחר מכן ראיון עם הרב וסרמן, שהצית את הפולמוס בעלון. לאחר שטפחו לעצמם על השכם - לא בכל יום ויכוח פנימי בעלון שבת עושה את דרכו לעמוד הראשי של עיתון יומי - ניגשו עורכי "עולם קטן" לכתוב מאמר מערכת חריף, בו הם תוקפים את "הארץ", את ההצגה החד-צדדית של הוויכוח בעיתון, ובמיוחד את הכותרת: "הוויכוח שקורע את הציונות הדתית".

יש במתקפה הזו של "עולם קטן" על "הארץ" גם היתממות וגם צביעות: היתממות - כיוון שעורכי "עולם קטן", עיתונאים בעצמם, מבינים היטב כיצד תקשורת עובדת, כיצד מנסחים כותרת ואיך מציגים סיפור. צביעות - כיוון שגם ב"עולם קטן", כמו בכל כלי תקשורת, משתמשים בשיטות הללו. דוגמה מהשבת האחרונה: בשער העלון הופיעה קופסה קטנה שהפנתה למאמריהם של מיכאל פואה והרב יהודה גלעד על רצח רבין. ליד שמו של מיכאל פואה נכתב בסוגריים "מנהיגות יהודית", וליד שמו של הרב גלעד נכתב בסוגריים "נאמני תורה ועבודה". אזכור שמה של "נאמני תורה ועבודה" לצד הרב גלעד מפתיע, כיוון שהרב גלעד, ככל הידוע לי, לא כתב את מאמרו כנציג "נאמני תורה ועבודה", אלא כאדם פרטי. האם ייתכן שעורכי "עולם קטן" סילפו קצת את האמת, על מנת להציג תמונה לפיה יש כאן עימות בין שתי תנועות, "נאמני תורה ועבודה" ו"מנהיגות יהודית", ולא בין שני אנשים מן השורה? לא, בטח רק ב"הארץ" עושים דברים כאלה.

משפחה שכזאת

אפשר לספור על אצבעות יד אחת את מספר הנשים שכותבות בעלונים. נדיר עוד יותר למצוא זוגות שכותבים בעלוני השבת: הזוג היחיד, למיטב ידיעתי, הוא עו"ד פנינה נויבירט מרעננה, שכותבת בקביעות ב"שבתון", ובעלה, הרב רונן, שכותב מדי פעם ב"השבת" של צהר. השבת הופיעו מאמרים של השניים בעלוניהם השונים, אך הקוראים הזהירים הבחינו שמאמרה של עו"ד נויבירט ב"שבתון" ומאמרו של בעלה הרב רונן ב"השבת" עסקו באותו נושא ממש - עוולות מוסריות כתוצאה מעודף יראת שמים, ועשו שימוש באותו מקור, מתוך ספרו של הרב חרל"פ "מי מרום". מעניין לדעת איזה דבר-תורה נאמר בשולחן השבת של משפחת נויבירט.

חוגגים

האחד מבקש להחזיר חילונים בתשובה, השני משתוקק להביא את השלום. האחד מפרסם סיפורי אהבת ישראל, השני פסקאות של ישעיהו ליבוביץ. שני עלונים, שונים מאוד אחד מן השני, מציינים ימי הולדת: "בראש יהודי" ו"שבת שלום".

"בראש יהודי", עלון תנועת התשובה הציונית שעורך עמית שולמן, מציין 200 גיליונות. העלון משמר את מעמדו כעלון לחוזרים בתשובה מצד אחד (מדור מושגים ביהדות, מדור שאלות באמונה ומדור "עצות קירוב") וכעלון למיזרוחניק הממוצע מצד שני.

"שבת שלום", עלון תנועת השמאל הדתי "עוז ושלום-נתיבות שלום", לא היה כאן מאז ומעולם, כך מסתבר. בימים אלה חוגג העלון 13 שנים, עם אותו פורמט ישן ומוכר: דף לבן אחד מקופל לשניים, מאמר מרכזי אחד על פרשת השבוע, מדרשים ברוח השלום והצדק בשער ובעמוד האחורי, וההודעה הנצחית שמבקשת תרומות להוצאת העלון. "היה לנו חשוב לגוון את המסרים אליהם חשופים המתפללים בבתי הכנסת", כותב העורך פנחס לייזר בעלון הבר-מצווה, "רצינו, לצד הקריאה הזאת של מקורותינו, להציג את כבוד האדם (כל אדם) שנברא בצלם, את היחס לגר ולזר, את השלום ואת הצדק החברתי כערכים תורניים חשובים ורלוונטיים בחברה יהודית ריבונית במדינת ישראל עצמאית". העלון אמנם אינו מגיע עם חבילת העלונים הרגילה, והוא מופץ בעיקר בירושלים, אך עצם קיומו מעיד על קשת הדעות הרחבה שמוצגת בעלוני השבת. המדור שולח ברכות ל"בראש יהודי" ול"שבת שלום", ומאחל שנים רבות של כתיבה, תשובה וגם שלום.

קצר ולתוך העלון

פעם בשנה, בסביבות שבת בראשית, סוקר הרב ישראל רוזן את השינויים שיתחוללו ב"שבת בשבתו" בשנה הקרובה: מי נפרד, מי נפקד ומי מצטרף. הסקירה השנתית טרם הופיעה, ולא שלא היו שינויים: מדור פסקי הרב אליהו "דבריהם הם זכרונם" הורד, ובצדק - המדור כלל בסך-הכל כארבע או חמש שורות, שגם הן הועתקו מתוך הספר "שו"ת הרב הראשי", ושימשו תירוץ נפלא למרוח פרסומת על שאר העמוד. אך השינוי הבולט יותר הוא דחיקת מדורו החביב של בראון דסברג, "קצר ולשולחן", מהעמוד הראשי אל מעמקי העלון. המדור הופיע לראשונה לפני כשנה, כנראה מתוך מחשבה שעדיף להציב בשער העלון פינה של ארבעה וורטים קצרים על הפרשה ולשמור את המאמרים הכבדים לפנים העלון.

הרעיון המוצלח ככל הנראה לא מצא חן בעיני העורכים של "שבת בשבתו": מזה כמה שבתות מופיע בעמוד הראשי דבר תורה של הרב מרדכי גרינברג מ"כרם ביבנה", ואילו המדור הקליל והיעיל של דסברג, "קצר ולשולחן" נדחק לעמודים הפנימיים, קוצץ לשני וורטים במקום ארבעה, ונאלץ להתפצל בין שני עמודים שונים, מה שקצת מייתר את תפקידו. אין ספק שנחמד מאוד שראש ישיבה כותב בעמוד הראשי של "שבת בשבתו", אבל זו לא בושה לפרסם בעמוד הראשי ארבעה רעיונות יפים על פרשת השבוע, קצר ולשולחן.

נוהגים בשכל

ביום רביעי יחול יום השנה למותו של אביה גולדברג ז"ל. אביה, בנו של הפרסומאי ישראל גולדברג, בעלי "פרסומי ישראל" ומו"ל העלון "גילוי דעת", נהרג לפני שלוש שנים בתאונת דרכים. גולדברג האב הקים לזכר בנו את "קרן אביה", המסבסדת סדנאות סימולציה לנהיגה בטוחה מטעם הארגון "תנועה כהלכה". מדי שבת, בעמוד הראשון של "גילוי דעת", מופיע המדור "לגלות זהירות" מאת מנכ"ל תנועה כהלכה, ובו הנחיות וטיפים לנהיגה בטוחה וזהירה. יהי זכרו של אביה גולדברג ברוך, ויישר כוח ל"גילוי דעת" על המדור השבועי ועל העלאת המודעות לנושא זהירות בדרכים בקרב קוראי העלונים.

יודעים מי העורך החדש של מעייני הישועה? יש לכם מה לדווח? שלחו ל-mealel@kipa.co.il