בעקבות הפרסום ב'כיפה': ח"כ סמוטריץ' דורש לפעול נגד "עברייני כשרות"

במכתב ששלח סמוטריץ' ליועמ"ש ולפרקליטות, הוא קובל על כך ש-"בעשור האחרון לא הוגש אף לא כתב אישום אחד בנושא". 'חותם': "צר לנו שהפרקליטות עושה יד אחת עם עברייני הכשרות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 24/03/17 07:32 כו באדר התשעז

בעקבות הפרסום ב'כיפה': ח"כ סמוטריץ' דורש לפעול נגד "עברייני כשרות"
Miriam Alster, פלאש 90, צילום: Miriam Alster, פלאש 90

השבוע פורסם ב'כיפה' כי ארגון 'השגחה פרטית' מנחה בעלי עסק כיצד להימנע מתשלום קנסות שהושטו עליהם ע"י הרבנות הראשית. בעקבות הפרסום, שיגר ח"כ בצלאל סמוטריץ' מכתב בנושא לפרקליטות בו דרש שתפעל לשינוי המצב הנוכחי, לפיו "לאורך שנים עבריינים לא משלמים כל קנס ולא מועמדים לדין"

בפתח מכתבו ציין סמוטריץ' כי מי שעובר על חוק איסור הונאה בכשרות ומציג את עצמו ככשר, למרות שאין לו תעודה של הרבנות הראשית, נקנס ע"י הרבנות המקומית. עם זאת הוא כתב כי "בפרסומים אחרונים שהופצו בכלי התקשורת ומבדיקה מול מחלקת ההונאה בכשרות, נמצא נתון מדאיג לשלטון החוק במדינת ישראל. בתי עסק המקבלים קנסות בגין הונאה בכשרות מגישים בקשה להישפט ונכנס לרשימת המתנה להגשת כתבי אישום. אולם בעשור האחרון לא הוגש אף לא כתב אישום אחד בנושא ע"י הפרקליטות או מי מטעמה".

השבוע אמרו גורמים ברבנות ל'כיפה', כי הם פועלים מזה זמן רב ליצירת קשר עם תובע חיצוני שיהיה אחראי על הגשת כתבי אישום בנושא. ח"כ מהבית היהודי תהה במכתב מדוע הדבר לוקח כל כך הרבה זמן, "מכרז 3/2016 שפורסם ע"י הרבנות הראשית לישראל לקבלת שירותי ייצוג משפטי בהליכים פליליים בנושא איסור הונאה בכשרות לא יצא אל הפועל (מסיבה שאינה ברורה לי), כך שכרגע יש מאות או אלפי תיקי הונאה בכשרות הממתינים לטיפול גורמי אכיפת החוק. במצב זה לאורך שנים בעבריינים לא משלמים כל קנס ולא מועמדים לדין".

בהמשך הוא התריע על מה שבעיניו נחשב כרמיסת החוק, "מציאות בה חוק לא נאכף ע"י גורמי האכיפה השונים הופכת את החוק לאות מתה, מייצרת מצב לא חוקתי ולא שוויוני, ומאפשרת לארגונים ולאנשים פרטיים לרמוס את החוק ברגל גסה. מאחר ומדובר במושכל ראשון בשיטת המשפט שלנו מיותר להביא מובאות בעניין".

"אבקשכם בכל לשון של בקשה", כתב סמוטריץ' בסוף המכתב, "לפעול לכך שיוגשו כתבי אישום כנגד עברייני הכשרות, בין אם ישירות באמצעות פרקליטות המדינה ובין אם באמצעות מיקור חוץ".

(צילום: הבית הלבן)

יש לציין כי מכתב זה הגיע בעקבות פרסום הקלטתו של ראש 'השגחה פרטית' הרב אהרון ליבוביץ, בה הוא נשמע מנחה כיצד להימנע מתשלום קנסות. ל'כיפה' הוא אמר שאין כל בעיה בהתהלותו שכן "לשון החוק ברורה: 'בעל בית אוכל לא יציג בכתב את בית האוכל ככשר, אלא אם כן ניתנה לו תעודת הכשר'".

בהמשך הוא טען כי "עסקים עם תעודה של 'השגחה פרטית' מכוסים מבחינה משפטית. במידה ויוחלט להגיש כתבי אישום בגין הונאה בכשרות - הנפגעים העיקריים יהיו דווקא עסקים במגזר החרדי שוויתרו על תעודה של הרבנות ומחזיקים רק בתעודת כשרות מטעם בד"צ. זו, אגב, בדיוק הסיבה בגללה בסיעות החרדיות וגם ברבנות הראשית לא באמת מתעקשים על העמדה לדין בגין הונאה בכשרות".

מארגון 'חותם' נמסר בתגובה לדבריו של ח"כ סמוטריץ': "הפקידים בפרקליטות המדינה מייחסים לעצמם סמכויות, ומחליטים שמה שלא באג'נדה שלהם לא ייאכף. אי אכיפה של חוק איסור הונאה בכשרות מביא להונאות בקנה מידה גדול, של ציבורים שלמים במדינת ישראל שמעוניינים לצרוך מזון כשר. צר לנו שהפרקליטות עושה יד אחת עם עברייני הכשרות וכך פוגעת בציבור הצרכנים, כפי שניתן לראות את הניצול הציני של המצב בידי גופים המבקשים לפגוע במעמד הרבנות".