רשמית: שרת המשפטים אילת שקד תומכת באי הפללת צרכני סמים קלים

נייר עמדה רשמי של משרד המשפטים שהוגש לבקשתה של שקד תומך בקנסות ללא רישום פלילי למשתמשים בסמים קלים. שקד: "יש שכל רב במעבר מאכיפה פלילית למנהלית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/01/17 15:22 כה בטבת התשעז

רשמית: שרת המשפטים אילת שקד תומכת באי הפללת צרכני סמים קלים
Emil Salman/POOL, צילום: Emil Salman/POOL

חוות דעת רשמית של משרד המשפטים תומכת באי הפללת צרכני סמים קלים לשימוש עצמי - כך עולה מנייר עמדה שהוגש בחודש שעבר ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבליט, לשרת המשפטים איילת שקד ולמנכ"ל המשרד לביטחון הפנים רותם פלג. כך פרסמה לראשונה גלי גינת, כתבת 'וואלה'.

נייר העמדה שנכתב על ידי עו"ד יפעת רווה ממחלקת ייעוץ וחקיקה לבקשתה של שקד לבחון את האפשרות של חקיקה חלופית, ממליץ להכיר בהיקפי המשתמשים הגדולים בישראל בסמים קלים ובצורך בשינוי אופן האכיפה, לפחות לגבי אחזקה ושימוש עצמי, מאכיפה פלילית לאכיפה חלופית כגון עבירות קנס או עבירות מנהליות.

עוד נכתב כי זוהי למעשה הפעם הראשונה שבאופן רשמי תומכים במשרד המשפטים בהובלת שרת המשפטים שקד באי הפללה ומתבססים במידה רבה על מודל דומה שהונהג בפורטוגל. כמות סמים לשימוש עצמי מוגדרת בחוק עד 15 גרם, והרציונל מאחורי המנגנון הוא שאי הפללה ימשיך לבטא גישה של הוקעת השימוש בסמים קלים וימסגר אותה כהתנהגות בלתי ראויה. אך בה בעת, הוא יוביל להפחתת הכתם הפלילי על משתמשי הסמים הקלים. זאת, בשונה ממודל של לגליזציה שמשמעה הוא ביטול האיסור שהיה קיים בגין מעשה מסוים והפיכתו לחוקי.

מטעמה של השרה שרד נמסר בתגובה לוואלה כי "חוות הדעת נכתבה על דעת השרה, ואכן יש שכל רב במעבר מאכיפה פלילית לאכיפה מנהלית. לא ייתכן שמאות אלפי אנשים ייחשבו לפושעים. אולם צריך לקחת בחשבון את מגוון השיקולים והדעות. כל שינוי ייעשה בתיאום עם כלל הגורמים המעורבים בדבר ובהובלת השר ארדן".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן